۱۳۹۵ مهر ۱۱, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (111)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٧٩)  
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
 و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        کریم در این آیه به اثبات فرمان قبلی اش در آیه قبلی اش می پردازد:

اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد،
 حكم قصاص در مورد كشتگان، بر شما نوشته شده است:
آزاد در برابر آزاد
برده در برابر برده
و
 زن در برابر زن

1
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است،
اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        دلیل قوی اول کریم در زمینه ی اجرای قانون قصاص این است که محتوای این کرد و کار، دفاع از زندگی است.
·        از این استدلال کریم می توان به نتیجه گیری زیر نایل آمد:
·        خونریزی به ازای خونریزی، سبب می شود که خونریزی کاهش یابد.

·        وقتی قرار بر این باشد که کسی به جرم کشتن برده کسی، زن کسی و یا خود کسی (آزاد) برده اش را، زنش را و خودش را در اختیار جلاد قرار دهد، ارتکاب جنایت کاهش می یابد و حتی می تواند خاتمه یابد.

2
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        فلسفه قانون قصاص در عصر برده داری (صدر اسلام کذائی) همین است.
·        کریم به همین دلیل در این خونریزی، حمایت از حیات اعضای همبود (اجتماع) و جامعه و دوام همبود و جامعه را می بیند.

·        این نتیجه گیری کریم اما حاکی از چیست و چه ایراداتی دارد؟

3
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        کریم علاوه بر اقامه دلیل تجربی و منطقی، هندوانه ای هم زیر بغل مسلمین می چپاند:
·        کریم مسلمین را خردمند می نامد.

·        این تعارف و تحمیق است.
·        چون اگر قانون قصاص تحلیل شود، روشن خواهد شد که قانون قصاص خود دال بر خریت مسلمین است و نه دال بر خردمندی شان.

·        چرا و به چه دلیل؟

4
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        به این دلیل ساده که خردمند، همنوع خود را، اعم از برده و زن و آزاد نمی کشد.
·        قتل همنوع خود بارز ترین نشانه توحش است.

·        انسان متمدن توان تفکر دارد.
·        یعنی عقل اندیشنده در کاسه سر دارد و به حکم عقل بر توحش، بربریت و خریت و ارتکاب جنایت چیره می شود.

5
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        چون قتل همنوع فقط به کاهش کمی همبود منجر نمی شود.
·        کمیت همیشه دست به گریبان کیفیت است.

·        دیالک تیک کمیت و کیفیت.

·        قتل یکی از اعضای جامعه، چه آزاد، چه برده و چه زن، جامعه را بلحاظ کارکردی (فونکسیونال)  تضعیف می کند:
·        برای اینکه هر کس در هر هیرارشی (سلسله مراتب) هرم اجتماعی، بسته به تقسیم اجتماعی کار، فونکسیونی به عهده دارد و این فونکسیون چه بسا بلحاظ کیفی بی آلترناتیو است.
·        آدم ها آدم اند و نه مهره شطرنج.

6
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        ثانیا، قتل همنوع جسم و روح و روان خود قاتل را مادام العمر عذاب می دهد.
·        قتل، قاتل را دچار عذاب الیم وجدان می سازد.

·        قتل همنوع، کرد و کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست.
·        با قتل همنوع، خود قاتل هم بخشا به قتل می رسد
·        بلحاظ جسمی و روحی و روانی تخریب می شود.

·        حتی کسی که کودکی را ناخواسته مثلا با موتور و ماشین، زیر گرفته و کشته، در زندان جنون می گیرد و از فرط عذاب وجدان زجر می کشد.

·        آدم، آدم  است.
·        مجسمه نیست.
·        خودش کودک دارد.
·        خودش را جای مادر و پدر کودک می گذارد و اشک می ریزد.

·        چه رسد به کسی که آگاهانه و عمدا همنوعی را به قتل رسانده باشد.

·        معلوم است که کریم به نیت قبولاندن قانون قصاص، هندوانه خردمندی زیر بغل مسلمین می چپاند.

7
·        سؤال اول این است که چرا کریم به عوض وضع و ابلاغ قانون قصاص، نهی از قتل همنوع نمی کند، تا به وضع و ابلاغ و استدلال و اثبات فواید آن قانون نیازی نیفتد؟

·        سؤال دیگر این است که چرا و به چه دلیل مسلمین به آسانی خوردن آب همنوع می کشند و ضمنا توسط کریم عوامفریب، خردمند جا زده می شوند؟  

8
·        پاسخ به این پرسش ها فقط با توجه به موضع متناقض کریم نسبت به قتل همنوع میسر است:
·        همان کریمی که برای کاهش جنایت و حفظ همبود قانون قصاص وضع و تحمیل می کند، همان کریمی است که فرمان قتل همنوع می دهد و قاتل پروری پیشه می کند:

الف

·        عبدالکریم یعنی شخص شخیص حضرت محمد مدت های مدیدی رهزن بوده است و با قتل همنوعانش به غارت کاروان ها و کشیدن کودکان و زنان و جوانان به بردگی به انباشت ثروت جاندار و جامد نایل آمده است.

ب

·        خود کریم و عبدالکریم بیش از 70 غزوه را فرمان داده و اجرا کرده است که کرد و کاری مبتنی بر قتل بی رحمانه و بی دلیل همنوع بوده اند.  

پ

·        حضرت علی ـ خلیفه چهارم اهل تسنن و امام اول اهل تشیع ـ به روایتی در شب واحدی هزار نفر از همنوعانش را گردن زده است و بعد از عذاب وجدان به چاه های کور و کر ولی پژواکنده و ناطق پناه برده است.   

7
و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خرد!
شايد شما تقوا پيشه كنيد.  

·        به همین دلایل، کریم نمی تواند نهی از قتل کند.
·        چون شالوده نظام برده داری بر ملاطی از گوشت و پوست و استخوان و خون همنوع بنا شده است.

·        دلیل هندوانه خردمندی چپاندن زیر بغل مسلمین توسط کریم و عبدالکریم، همین تناقض دامنگیر است.

·        به همین دلیل پیش شرط مسلمان شدن، لایعقل بودن است.

·        اگر کسی ذره ای مغز اندیشنده در کاسه سر داشته باشد، یعنی اگر به اندازه بخور و نمیری عقل داشته باشد، به این تناقضات دامنگیر پی می برد و منطق تق و لق کریم و عبدالکریم را زیر علامت سؤال قرار می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر