۱۳۹۴ فروردین ۶, پنجشنبه

چشم به راه


فروغ فرخزاد
(۸ دی، ۱۳۱۳ ـ ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵)
  چشم به راه

·      آرزویی است مرا در دل
·      که روان سوزد و جان کاهد
·      هر دم آن مرد هوسران را
·      با غم و اشک و فغان خواهد

·      به خدا در دل و جانم نیست
·      هیچ جز حسرت دیدارش
·      سوختم از غم و کی باشد
·      غم من مایه آزارش؟

·      شب در اعماق سیاهی ها
·      مه چو در هاله ی راز آید
·      نگران، دیده به ره دارم
·      شاید آن گمشده باز آید

·      سایه ای تا که به در افتد
·      من هراسان بدوم بر در
·      چون شتابان گذرد سایه
·      خیره گردم به در دیگر

·      همه شب در دل این بستر
·      جانم آن گمشده را جوید
·      ز اینهمه کوشش بی حاصل
·      عقل سرگشته به من گوید:
·       
·      «زن بدبخت دل افسرده
·      ببر از یاد دمی او را
·      این خطا بود که ره دادی
·      به دل آن عاشق بد خو را

·      آن کسی را که تو می جویی
·      کی خیال تو به سر دارد؟
·      بس کن این ناله و زاری را
·      بس کن، او یار دگر دارد.»

·      لیکن این قصه که می گوید
·      کی به نرمی، رودم در گوش
·      نشود هیچ ز افسونش
·      آتش حسرت من خاموش

·      می روم تا که عیان سازم
·      راز این خواهش سوزان را
·      نتوانم که برم از یاد
·      هرگز آن مرد هوسران را

·      شمع، ای شمع چه می خندی؟
·      به شب تیره ی خاموشم
·      به خدا مردم از این حسرت
·      که چرا نیست در آغوشم.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر