۱۳۹۴ فروردین ۹, یکشنبه

خودمختاری (1)


 مانفرد بور (1927 ـ 2008)
فیلسوف و مورخ فلسفه
رئیس انستیتوی مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم ـ لنینیسم در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی» 
آثار: 
گذار از فیشته به هگل (1965)
عظمت و محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ تاریخ (1977)
تاریخ معقول (1986)
مداخلات، موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)
آرامگاه حکیم پرولتاریا در گورستان سنت پیوس در برلین

خودمختاری (1)  
ضد وابستگی
پروفسور دکتر  مانفرد بور  
پروفسور دکتر  هانس شولتسه
برگردان شین میم شین

·        خودمختاری یعنی خود فرمائی و یا خود قانونگذاری.
·        ضد خود مختاری، وابستگی است.
·        وابستگی یعنی بیگانه فرمائی، تابع قوانین غیر بودن، وابسته دیگران بودن.

بخش اول
پروفسور دکتر  مانفرد بور  

·        در اتیک بورژوائی، از کانت به بعد، فقط خرد است، که تعیین کننده اراده اخلاقی است.

·        (اراده عبارت است از میل و علاقه آگاهانه انسان ها برای رسیدن به هدف معینی. مترجم.)

1

·        «خودمختاری اراده تنها اصل کلیه قوانین اخلاقی و تکالیف منطبق با آنها ست.
·        بنابرین، قانون اخلاقی بیانگر چیزی جز خودمختاری عقل عملی محض، یعنی آزادی نیست و این خود شرط صوری کلیه ماکسیم ها (حداعلاها، حداکثرها)  ست که تنها در تبعیت از آن می توانند با عالی ترین قوانین عملی انطباق یابند.»
·        (کانت، فصل 6، پاراگراف 8)  

2
·        «خودمختاری اراده محتوای اراده را تشکیل می دهد و لذا خود، قانون خویش است (بی اعتنا به اینکه محتواهای تشکیل دهنده اراده چه باشند.)
·        پس اصل خودمختاری جز این نیست که چنان انتخاب کنی که ماکسیم (حداعلای) انتخاب تو در آن مورد، همزمان بتواند بمثابه قانون عام تلقی شود.»
·        (کانت،  «مقدمات متافیزیک اخلاق» ، 2)

3
·        سمت و سوی تئوری خودمختاری کانت برضد اویده مونیسم (خوشبختی گرائی، سعادتگرائی) و قبل از همه، برضد آموزش اخلاق کاتولیکی است که اراده اخلاقی را تابع قانونگذاری بیگانه (بیگانه فرمائی)، یعنی دگم های کلیسای کاتولیک می سازد.

4
·        تئوری خودمختاری کانت از اتیک پروتستانتیسم اقتباس شده، که برضد آموزش اخلاق کاتولیکی است.

5
·        در اتیک پروتستانتیسم، اخلاقمندی «مسیحی مؤمن» نه به دلیل فرمان کلیسا، نه از ترس مجازات (دوزخ)  و نه به امید پاداش (جنت) ، بلکه فقط بدلیل ایمان به خدا ست.

6
·        کانت بجای ایمان به خدا، «خرد» را گذاشته است.

7
·        هر آموزش خودمختاری اخلاقی با ادعای مطلقیت، افسانه و پنداری بیش نیست.
·        زیرا آن این حقیقت امر را نا دیده می گیرد که عمل مبتنی بر اخلاق انسان ها، بوسیله جامعه تعیین می شود
·         
·        مراجعه کنید به  اتیک، اخلاق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر