۱۳۹۴ فروردین ۱۰, دوشنبه

خودمختاری (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر  مانفرد بور 
پروفسور دکتر  هانس شولتسه
برگردان شین میم شین

بخش دوم
پروفسور دکتر هانس شولتسه

1
·        خودمختاری، بمعنی حق تعیین سرنوشت هر ملت، یعنی حق تصمیمگیری در باره فرم دولت و خصلت نظام اجتماعی آن.

2
·        خودمختاری، بمعنی حق تعیین سرنوشت هر ملت، یعنی حق هر واحد ملی و یا هر گروهی از جمعیت که در سرزمین واحدی سکونت دارد، به  جدا شدن از دولت ملی و یا دولت ملیت های حاکم.

3
·        تقاضای کسب حق تعیین سرنوشت ملی برای اولین بار زمانی مطرح شد که خلق های اروپا تحت رهبری بورژوازی بر ضد نظام ملوک الطوایفی فئودالی و برای تشکیل دولت های ملی مرکزی به مبارزه برخاستند.

4
·        در عصر امپریالیسم، با تشدید ستم ملی در مستعمرات و در دولت های چند ملیتی بورژوائی، مسئله حق تعیین سرنوشت به یکی از خواست های جنبش های رهائی بخش ملی بدل شد.

5
·        حق تعیین سرنوشت، بویژه در شرایط بحران عمومی سرمایه داری اهمیت خاصی کسب می کند، در شرایطی که متجاوزترین دول امپریالیستی برای جلوگیری از تجزیه و تلاشی سیستم استعماری امپریالیستی، به هر وسیله ممکن از جمله ترور، سلب و یا تحدید حق تعیین سرنوشت دول مستقل ضعیفتر سرمایه داری مبادرت می ورزند (امروزه به بهانه دروغین «مبارزه بر ضد تروریسم» می خواهند آنها را تابع منافع بزرگترین قدرت های امپریالیستی سازند) تا بتوانند تمایلات هژمونی طلبانه اروپائی و جهانی خود را تحقق بخشند.

6
·        حق تعیین سرنوشت برای خلق های تحت استثمار سرمایه داری و ستم امپریالیستی، بمعنی حق از بین بردن استثمار انسان بوسیله انسان و رهائی از سلطه امپریالیسم است.

7
·        طبقه کارگر، بمثابه طبقه انقلابی و دموکراتیک قاطع و پیگیر و بمثابه مخالف سرسخت هر نوع ستم بر توده های مردم، مدافع منافع ملی خلق ها نیز است.

8
·        از این رو ست، که طبقه کارگر از حق تعیین سرنوشت و خودمختاری ملت ها به دفاع بی قید و شرط می پردازد.

9
·        حق تعیین سرنوشت، بعد از جنگ جهانی دوم (که در آن امپریالیسم آلمان حق تعیین سرنوشت اکثریت ملل اروپائی را سلب کرده بود) در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شد.

10
·        اما این حق از سوی دول امپریالیستی، بکرات ـ عملا ـ پایمال می شود (مثلا در سرکوب جنبش های رهائی بخش ملی در مستعمرات و یا بوسیله سیاست نواستعماری در مقابل دولت هائی که خواستار استقلال خویشند.)

11
·        آشکارترین لگدکوب این حق را از سوی ایالات متحده امریکا در ویتنام دیده ایم.

·        مراجعه کنید به ملت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری     

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر