۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

چاله ها و چالش ها (256)

جمهوری اسلامی، گذار از «تمامیت خواهی استالینیستی»  به «تمامیت خواهی نازیستی»
بهزاد خوشحالی  
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

مسعود بهبودی
 شعبده بازی از طریق  واژه بازی
·        جمهوری اسلامی چه ربطی به استالینیسم دارد؟
·        این ادعای هادی غفاری بود:
·        «ما همه استالینیست بوده ایم!»
·        تمامیت خواهی به چه معنی است؟
·        استاد معظم ظاهرا واژه توتالیتاریسم را به تمامیت خواهی ترجمه فرموده اند.
·        توتالیتاریسم اما معنی بکلی دیگری دارد و اصولا ربطی به استالینیسم ندارد.
·        در فرهنگ لغات:
·        توتالیتاریسم عبارت است از فرم حاکمیتی که با استفاده از متدهای دیکتاتوری، به سرکوب دموکراسی می پردازد و مجموعه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را (بنا بر اصل رهبریت، کیش شخصیت) تابع خود می سازد و قلدرمنشانه به صدور دستور العمل های دقیق و واجب الاجرا می پردازد.
·        جامعه شناسی استالینیسم که پای بند به معنای تفاوت تاریخی باشد، هرگز نمی تواند استالینیسم را بمثابه آموزش توتالیتاریسم قلمداد کند، توتالیتاریسمی که مشخصه نظام حاکمیتی از نوع ناسیونال ـ سوسیالیسم (فاشیسم آلمان هیتلری) است.

·        کسی که ادعا می کند که «سیستم های فاشیستی و کمونیستی، سیستم های توتالیتر هستند، که اساسا یکسان اند و فرقی با هم ندارند» و برای اثبات ادعای خود، از وجود «یک ایدئولوژی واحد، یک حزب واحد زیر رهبری یک شخص واحد، پلیس تروریستی واحد، در انحصار داشتن کومونیکاسیون و تسلیحات و اقتصاد واحدی، که بطور سانترالیستی اداره می شود» (س. ج. فریدریش، «ماهیت حاکمیت توتالیتر»، ۱۹۶۶، ص ۲۰، ۴۶، ۴۷ ) سخن می گوید، چنین کسی با مطلق کردن تشابهات صوری (فرمال)، جوانب محتوائی، پایگاه اجتماعی خاص، تفاوت میان مالکیت خصوصی و مالکیت اشتراکی بر وسایل اقتصادی و هدف اجتماعی قدرتمداری هر کدام از آندو را نادیده می گیرد.

·        فقط با توسل به این ترفند است، که می توان نوعی از دیکتاتوری پرورشی تاریخی را (فاشیسم و نازیسم را) با فرمی از دیکتاتوری استقامت تاریخی یکسان قلمداد کرد و افراطی را در «دیکتاتوری پرولتاریا» قابل مقایسه با مظهر «دیکتاتوری بورژوازی» تلقی نمود.

·        منحرف کردن موذیانه و فاشیسم گرایانه سیل تنفر موجود نسبت به فرم های نمودین حاکمیت فاشیستی در گذشته ای نه چندان دور ـ در لفافه انتقاد از «توتالیتاریسم» ـ به سوی نظام بلحاظ محتوا، ماهیتا دیگر، کوچکترین ربطی به علم ندارد.

·        استالینیسم موضوع جامعه شناسی «توتالیتاریسم» نیست، بلکه برعکس، موضوع جامعه شناسی «دیکتاتوری پرولتاریا» است.
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر