۱۳۹۱ بهمن ۲۰, جمعه

کمونیست ها امروز (61)

اثری از ممجله ارجمند هفته
پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
(حزب و جهان بینی آن)
برگردان یدالله سلطانپور

توده ها امروز، در چنگ سیستم رسانه  های گروهی بشدت پرفکتی (کاملی) اسیرند که سر نخ شان در دست طبقه حاکمه است.
ما امروز با اشاعه دروغ برای تحمیق خلق، با عرضه انبوه و غول آسائی از واقعیات امور بی معنی، زباله و بی ربط بهم، با شبه اطلاعات کاذب منحرف ساز، با خفه کردن بی سر و صدای صداها در گلو و با تأملات سنجیده برای تخریب شعور و باب میل خود ساختن آن مواجهیم و متأسفانه وسایل زیادی در اختیار نداریم.

فصل هشتم
بخش هفتم
مسائل حاکمیت 
     
·        سیستم حاکمیت سرمایه داری امروز ـ در هر حال ـ برای توده های تحت سلطه بمراتب کمتر و دشوارتر از ایام سابق مرئی و شفاف است.

·        برای آشنائی دقیقتر با مقوله حاکمیت و تفاوت آن با مقوله قدرت مراجعه کنید به «استالینیسم چیست؟» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

1

·        امروزه، مکانیسم های حاکمیتی که ما تحت سلطه شان قرار داریم، انتزاعی و بی نام و نشان شده اند.

2

·        ما در محل کار، دیگر با صاحبکار ستمگر روبرو نمی شویم.

3

·        حتی پاسبان در خیابان، دیگر پاسبان باتوم بدست گوش بفرمان مافوق سابق نیست، حد اقل وقتی که در تظاهرات شرکت نمی ورزیم و چشم در چشمش نمی دوزیم.

4

·        امروز با دوره اعلام «قانون ممنوعیت سوسیالیست ها» بسیار فرق دارد.

5

·        امروزه، مکانیسم های حاکمیت نامرئی و ناشفاف شده اند.

6

·        امروزه هر مدیر شرکت و کارخانه هم که منافع سرمایه را تحقق می بخشد و تحمیل می کند، در نهایت، چرخ کوچکی در روند بهره وری بی نام و نشان سرمایه محسوب می شود.

7

·        او اغلب، دیگر صاحب بلاواسطه سرمایه نیست، که سود بلاواسطه را در کیسه خویش بریزد.

8

·        برای نفوذ در این درجه انتزاعیت نامرئی روند اجتماعی، توان نظری (تئوریکی) بمراتب عالی تری لازم است.

·        برای آشنائی با دیالک تیک ساختار و روند مراجعه کنید به «پیوند و تضاد» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

9

·        این بدان معنی است که امروزه، جنبش کمونیستی کمتر از هر وقت دیگر می تواند از سوسیالیسم علمی صرفنظر کند.
10

·        این بدان معنی است که امروزه، جنبش کمونیستی کمتر از هر وقت دیگر می تواند علم را بمثابه یک گشتاور سیاست خویش قرار ندهد.
11

·        زیرا روشن کردن این مناسبات بی نام و نشان استثمار و حاکمیت، بطور کلی، تنها در سطح بالائی از درجه انتزاعیت می تواند صورت گیرد.

12
·        منظور من فقط پژوهش علمی نیست.

13

·        منظور من سطح تفکر انتزاعی، بطور کلی است.

14

·        و تفکر انتزاعی در سطح عالی فقط می تواند ببرکت آموزش نظری (تئوریکی) در سازمان و همچنین ببرکت کار تربیتی توسعه یافته، تضمین شود.

15

·        ما اکنون در شرایطی بمراتب دشوارتر از نسل های پیشین بسر می بریم.

16

·        آموزش کارگران و آموزش حزبی در قرن نوزدهم و در نیمه اول قرن بیستم با توده های حاضر به یادگیری، علاقه مند به آموزش و دانش مواجه بود که در صدد فراگیری ابزار فکری رهائی بخش خود بودند.

17

·        توده ها امروز، در چنگ سیستم رسانه  های گروهی تکمیل گشته از هر نظر اسیرند که سر نخ شان در دست طبقه حاکمه است.
18

·        ما امروز با اشاعه دروغ برای تحمیق خلق، با عرضه انبوه و غول آسائی از واقعیات امور بی معنی، آشغال و بی ربط بهم، با شبه اطلاعات کاذب منحرف ساز، با خفه کردن بی سر و صدای صداها در گلو و با تأملات سنجیده برای تخریب شعور و باب میل خود ساختن آن مواجهیم و متأسفانه وسایل زیادی در اختیار نداریم.

19

·        مبارزه در این میدان ها نیز دشوارتر شده، زیرا دشمن منفرد و مرئی ئی در دیدرس نیست.

20

·        شعار «مرگ بر رئیس روزنامه بیلد» در سال 1968، شعاری نا متناسب با شرایط روز بود.

21

·        تصمیم در باره مهره های کارگزار را دیگر عاملین انحراف خلق به عهده ندارند.
·        (کارهای کثیف را غلامان حلقه بگوش سرمایه به عهده گرفته اند. مترجم)

22
·        دیگر این و یا آن سرمایه دار نیست که قصد بستن دهن ها را داشته باشد.

الف

·        امروزه روندهای بی نام و نشان همسازسازی اندیشه ها در کار مدام اند.

ب

·        امروزه رسانه های گروهی بر مردم حکومت می کنند و در نتیجه کار شبانه روزی سنجیده و برنامه ریزی شده آنها ست که «سرمایه» شعور توده های تحت استثمار را مه آلود می کند و بر حقایق امور سرپوش می نهد.

ت

·        این استراتژی تکمیل گشته ی مانی پولاسیون فقط در رسانه های گروهی خلاصه نمی شود.

پ

·        اعمال حاکمیت نیز ببرکت حلاجی داتاها ناشفاف و نامرئی شده است.

·        (مانی پولاسیون عبارت است از فن حاکمیت بورژوازی امپریالیستی در زمینه تحریف رفتار توده های عظیم مردم.
·        بورژوازی امپریالیستی، بکمک معارف علمی و متدهای فنی مدرن، تشکیل شعور و نظر سازی مردم را ـ حتی الامکان ـ از شناخت و دانش منفصل و قطع می کند و بدین طریق به مسخ شعور انسان ها نایل می آید.
·        توده های مردم، بی آنکه خود متوجه شوند، در جهان بینی خویش، در عادات فکری خویش، در تحریکات عاطفی خویش، در قضاوت های هنری خویش و در تمامت شیوه زندگی خویش تحت سیطره منافع طبقاتی بورژوازی امپریالیستی قرار می گیرند.
·        مانی پولاسیون عبارت است از همترازسازی شعور انسان ها با ایدئولوژی امپریالیستی.
·        مانی پولاسیون، توده های مردم را در عرصه روحی ـ معنوی نیز تا درجه آلت دست و اوبژکت کامل انحصارات تنزل می دهد. مترجم)

پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر