۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

سیری در حماسه داد (28)

اثری از فرج الله میزانی (جوانشیر)
سرچشمه
 راه توده  
تحلیلی از شین میم شین

تولد شاهنامه
در کهکشان پرستاره
نوزائی فرهنگی ایران

مبارزه ایدئولوژیکی

·        مبارزات سیاسی- طبقاتی شدید آن زمان با مبارزات ایدئولوژیکی وسیعی توأم بود.

1
·        در حکومت اسلامی، دین با سیاست می آمیخت.

2

·        خلیفه اسلام هم حاکم سیاسی بود و هم رهبر روحانی و لذا خلافت می بایست حقانیت خود را اثبات کند و بر اساس این حقانیت، حاکمیت خود را حفظ کند.

3

·        به این دلیل است که از فردای درگذشت پیغمبراسلام تمام اختلافات بر سر حکومت بطور صریح و الزامی با اختلاف بر سر تعبیر و تأویل دین اسلام در آمیخت.

4

·        زمانی که حکومت اسلامی دامنه سلطه خود را گسترش داد، سران عرب به آسانی و به سرعت به جرگه فئودال ها پیوستند و به دریافت مالیات های سنگین از توده مردم پرداختند.
·         
·        (این حکم جوانشیر حاکی از آن است که قبلا نه فئودال، بلکه برده دار بوده اند.
·        با توجه به تئوری و پراتیک اسلام نیز این نظر ایشان تأیید می شود.
·        غزوات پیامبر نیز که تحت لوای ایدئولوژیکی اسلام و به بهانه اشاعه دین خدا صورت می گرفت، در واقع، جنگ های برده داری رایج در همه جای جهان بوده اند. شین میم شین)

5

·        بویژه از زمانی که بنی امیه زمام قدرت را به دست گرفت، فشار بر توده ها افزایش یافت.

6

·        عباسیان که در آن زمان علیه خلافت بنی امیه برخاستند، نیز مطالبات سیاسی خود را در زیر پوشش مذهبی بیان می کردند.

7

·        آنها خود را جانشینان بحق پیغمبر معرفی کرده و برای رسیدن به حکومت به دعوت میان مردم می پرداختند.

8

·        بر اثر این دعوت پنهانی که سال ها ادامه یافت، جنبش ابومسلم در خراسان پدید آمد و بخش اعظم توده های روستائی به امید روزهای بهتر بدان گرویدند.

9

·        اما عباسیان پس از رسیدن به قدرت و تحکیم جای خود، طبق معمول وعده هایی را که داده بودند، فراموش کردند، دین را به چماق رژیم فئودالی بدل نمودند، هر مخالفی را به نام کافر سرکوب کردند و وسایل تبلیغاتی رسمی و ابزار و آلات دستگاه دولتی را در مبارزه ایدئولوژیکی به خدمت گرفتند.

10

·        مخالفان عباسیان نیز به نوبه خود برای مقابله با آنان به مبارزه ایدئولوژیکی وسیع نیازمند بودند.

11

·        آنها می بایستی اثبات کنند که عباسیان - بر خلاف ادعای شان – نه نماینده خدا بر روی زمین، بلکه مشتی غاصبند.

12

·        پیوند تنگاتنگ دین با دولت، به این ترتیب سبب می شد که هر مبارزه سیاسی الزاما با مبارزه ایدئولوژیکی - مذهبی (تئولوژیکی) آشکار و وسیع همراه شود و هر داعی حکومت، خود را نماینده خدا و طرف مقابل را کافر قلمداد کند.

13

·        تمام دوره خلافت عباسی عرصه وسیع ترین، خشن ترین و بیرحمانه ترین مبارزات ایدئولوژیکی بوده است.
·         
·        (آنچه که جوانشیر نمی داند، این حقیقت امر است که پیوند مبارزات سیاسی و ایدئولوژیکی نه خاص شرق است و نه ربطی به دین و مذهب دارد.
·        در همه جای جهان چنین بوده، چنین است و چنین خواهد بود.
·        حتی انگلس بر سه فرم مبارزه طبقاتی تأکید می ورزد و لنین همین فرم های سگانه مبارزه طبقاتی را، فرم اقتصادی، سیاسی، ایدئولوژیکی مبارزه طبقاتی را با ذکر نام انگلس، برجسته می کند.
·        حتی امپریالیسم جهانخوار از تسخیر قلب و مغز سکنه نئومستعمرات، قبل از تسخیر کشورشان و چپاول ثروت های زیر زمینی شان دم می زند.
·        بدون مبارزه ایدئولوژیکی نمی توان به مبارزه سیاسی و اقتصادی مبادرت ورزید.
·        اسلام ایدئولوژی نظام برده داری آغازین بوده و با توسعه جامعه بسان هر دینی در هر جای جهان به ایدئولوژی فئودالی و اکنون به ایدئولوژی سرمایه داری بدل شده است. شین میم شین)

14

·        جنبش های توده ای نیز در این زمان پوشش مذهبی داشته اند و در قبال دین حاکم فئودالی احکام مذهبی را به سود خویش تعبیر و تفسیر کرده اند.

15

·        این جنبش ها در ایران معمولا به عقاید مزدک مبتنی بودند و جهان را عرصه مبارزه دو مبدأ نیکی و بدی می دانستند و ریشه بیداد اهریمنی را در وجود مالکیت خصوصی فئودالی بر زمین و عدم تساوی اجتماعی می شناختند.
·         
·        (مؤسس دوئالیسم نور و ظلمت و لاجرم بسط و تعمیم آن به شکل دوئالیسم خیر و شر و یا نیکی و بدی مانی بوده است.
·        هنوز هم در فلسفه اروپا، دوئالیسم را مانیگرائی می نامند. شین میم شین)

16

·        در جنبش های گوناگونی که از زمان مزدک تا فردوسی ادامه می یابد، طرز بیان تغییر می کند، اما خواست اصلی توده ها که عدالت اجتماعی بوده، بدون تغییر می ماند.

·         (این حکم جوانشیر نه دقیق است و نه صریح.
·        فرمولبندی و یا طرز بیان ایدئولوژیکی مطالبات نه بی دلیل است و نه سرسری و نه بی اعتنا به تحولات اجتماعی ـ اقتصادی.
·        حتی مقوله «عدالت اجتماعی» می تواند حاوی درون مایه های (محتواهای) متنوع باشد.
·        به عنوان مثال هم حفظ مناسبات تولیدی اشتراکی اولیه  و یا احیانا برگشت بدان می تواند با همین مقوله تبیین یابد.
·        همچنان و هنوز هم این مقوله از سوی اقشار و طبقات مختلف و نمایندگان ایدئولوژیکی آنها با درونمایه های متنوع پر می شود و چه بسا برای عوامفریبی به خدمت گرفته می شود. شین میم شین)

17

·        دو حادثه از سه حادثه مهم سیاسی که در زمان حیات فردوسی رخ داده، انعکاس ایدئولوژیکی وسیع داشته اند:

الف
·        فتح بغداد به دست آل بویه
ب
·        فتح مصر به دست فاطمیان.

18

·        تقسیم جهان اسلام به دو خلافت، مبارزه ایدئولوژیکی را که پوشش مذهبی داشته، تشدید می کند.

19
حکیم ابوالقاسم فردوسی  (۳۱۹ ـ  ۳۹۷)

·        بخصوص از زمانی که القادر بالله ـ خلیفه عباسی ـ به خلافت می رسد (381 ـ 422)، مبارزه ایدئولوژیکی میان سنی و شیعه شدت و وسعت می گیرد.


20

·        القادر بالله برای بدر کشیدن بغداد از زیر نفوذ آل بویه و برای مقابله با فاطمی ها به سنت بهای خاصی می دهد و با هر عقیده مخالفی به جنگ برمی خیزد.

21

·        او تصمیمات سیاسی- ایدئولوژیکی مشخص بر ضد فاطمیان و فرقه های مختلف شیعی اتخاذ می کند.

الف

·        از جمله به سال 401 هجری قمری محضری بر ضد خلفای مصر تشکیل می دهد و در این محضر آنان را مجوس و ملحد می نامد و تکفیر می کند.
1

·        به دستور القادر بالله چندین تن از علما و فقهای سرشناس را مجبور می کنند که این محضر را امضاء کنند.  
2

·        این محضر زمانی نوشته می شود که صاحب موصل، معتمدالدوله، با خلافت فاطمی وارد مکاتبه و مراوده شده بود و احتمال بیعت او می رفت.

3
·        اما مراوده پنهانی نماند.

4

·        به خلیفه عباسی خبر دادند و او صاحب موصل ـ معتمدالدوله - را مجبور کرد که ابراز ندامت کند.

5

·        خلیفه القادر بالله ضمنا در زمینه بطلان ادعای حکام مصر که خود را اولاد مهدی می نامیدند، محضر نوشت و اعلام داشت که آنها از خوارج اند و نسبتی به علی ابن ابی طالب ندارند، بلکه جزو مجوس و زنادقه اند.

6

·        چند تن ازعلمای اعلم به این محضر شهادت دادند.

7

·        سید رضی هم که از علویان بوده، از روی تقیه این محضر را امضا می کند و بر ضد فاطمیان شهادت می دهد، ولی در پشت سر، شعری در مدح فاطمیان می سراید.

8

·        سید رضی را احضار می کنند و او را مجبور می کنند که به انکار شعر خود بپردازد.

9

·        این محضر در تمام بلاد اسلام پخش می شود و خبر تقیه سید رضی نیز به همه جا می رسد و انعکاس وسیع  می یابد.

10

·        (به گمان ما به احتمال قوی، فردوسی به هنگام تصویر صحنه محضر سازی ضحاک، همین محضر سازی القادر بالله را در نظر داشته است.)
11

·        القادر بالله به همه امرا و حکام وابسته دستور اکید می دهد که بر ضد فاطمیان و هواداران شان با سختگیری و خشونت مبارزه کنند.
12

·        تلاش القادر بالله در این جهت بسیار لجاجت آمیز و مستمر بوده است.

13
·        او تا پایان عمر به این تلاش ادامه می دهد.

14

·        فردوسی بخش دوم عمر خود، یعنی تقریبا تمام مدتی را که مشغول سرودن شاهنامه بود، تحت این رژیم سیاه توام با تفتیش عقاید می گذراند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر