۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

تراژدی «مهره سرخ» از سیاوش کسرایی (1)

مهره سرخ

پیشکش به مهری

ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری



·        بسیار قصه ها که به پایان رسید و باز
·        غمگین کلاغ پیر، ره آشیان نجست


·        اما هنوز در تک این شام می پرد

·        پرسان و پی کننده ی هر قصه از نخست

·        دل دل زنان ستاره خونین شامگاه
·        در ابر می چکید

·        سیمرغ ابرها
·        می رفت تا بمیرد در آشیان شب

·        پهلو شکافته
·        سهراب
·        روی خاک

·        می سوخت، می گداخت
·        در شعله های تب

·        آوا اگر که بود تک شیهه بود
·        شوم
·        ز یک اسب بی سوار
·        و آهنگ گام های گریزنده ای ز دشت

·        آغاز نا شده
·        پایان ناگزیرش را
·        می خواست سرگذشت

·        اما هجوم تب
·        سهراب را به بستر خونین گشوده لب:

·        «می سوزدم، به آبم

·        اما نیاز نیست



·        نه، تشنگی فروننشیند مرا به آب

·        ای داد از این عطش

·        فریاد از آن سراب



·        اینجا کجا ست، من به چه کارم؟

·        چه ابرهای خشکی

·        چه باغ های جادویی

·        آن پیر، آن حکیم

·        این میوه های تلخ به شاخ از چه آفرید؟

·        آن دسته گل چه کس ز کجا چید؟



·        مادر، ز بهر من

·        این جاودانه بستر پر را که گسترید؟



·        آیا به باد رفت

·        در باغ هر چه بود؟



·        تنها به جای، باز

·        میوه کال گسستگی؟



·        یاقوت های خون

·        تک قطره های لعل

·        این مهره را که داد

·        این سرخ گل، بگو، بگو که به پهلوی من نهاد؟

·         

·        دیر است، دیر دیر

·        بشتاب ای پدر



·        مادر، به قصه ای

·        با من ز آمدن

·        وز شور و شوق دیدن آن پهلوان بگو

·        بیم از دلم ببر!»

·        خم گشت آسمان
·        ـ چون مادری ـ به گونه سهراب بوسه زد

·        سهراب دیدگان را
·        بر نقش تازه داد:

·        تهمینه
·        در برابر آئینه
·        سرمست عشق و زمزمه پرداز
·        گیسو فکنده در نفس باد

·        «آواز داده اند و تهمتن

·        از راه می رسد.

·        دلخوا ه دور من

·        با گام های خویش به درگاه می رسد.



·        رستم کجا و شهر سمنگان ما کجا؟

·        نیروی چیست این

·        کاو را چنین به سوی شبستان ما کشد؟



·        آخر شکار گور و گمشدن رخش

·        هر یک بهانه ای است در انبان روزگار



·        تا فرصتی پدید کند بر نیاز من

·        ای رهنمای چرخ و فلک در شبی چنین

·        کامم روا بدار!



·        این بانگ بشنوید:

·        این شور درفتاده به شهر از برای او ست



·        این کوه و دشت و برزن و بازار

·        و این کاخ و بارگاه

·        یا هرچه از من است

·        دل و دیده جای اوست



·        اینک که ناگهان

·        از راه می رسد

·        ای آینه، بگو

·        من چون کنم، چه سان که خوشایند او بود؟



·        گیسو چگونه برشکنم باز

·        یا در میان این همه رنگینه جامه ها

·        آخر کدام یک بگزینم؟



·        با او سخن چه گونه گشایم

·        آرایه چون کنم که به چشمش نکو بود؟



·        آئینه، من به دلبری و حسن شهره ام

·        دیگر که را رسد

·        جز تهمتن که بر گل آتش گرفته ام،

·        باران شبنمی برساند؟



·        آری که را سزد

·        تا کودکی یگانه دوران

·        بر دست و دامنم بنشاند؟»

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر