۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

جهان و جهان بینی سیاوش کسرائی (43)

سیاوش کسرائی (1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
 وطن، وطن!
تحلیلی از شین میم شین
·        وطن، وطن،
·        نظر فکن به ‌من که من
·        به هر کجا غریب ‌وار
·        که زیر آسمان دیگری غنوده ام
·        همیشه با تو بوده ‌ام، همیشه با تو بوده‌ ام         
·        اگر که حال پرسی ‌ام
·        تو نیک می شناسی ‌ام         
·        من از درون قصّه‌ ها و غصّه ‌ها برآمدم:
·        حکایت هزار شاه با گدا
·        حدیث عشق ناتمام آن شبان
·        به دختر سیاه‌ چشم کد خدا         
·        ز پشت دود کشت ‌های سوخته
·        درون کومه ی سیاه
·        ز پیش شعله ‌های کور‌ه‌ ها وکارگاه·         
·        تنم ز رنج، عطر و بو گرفته است
·        رخم به سیلی زمانه، خو گرفته است·         
·        اگر چه در نگاه اعتنای کس نبوده ‌ام
·        یکی ز چهره‌ های بی‌شمار توده ام·         
·        چه غمگنانه سال‌ هاکه بال‌ ها
·        زدم به روی بحر بی ‌کناره‌ ات
·        که در خروش آمدی
·        به جنب و جوش آمدی        
·        به اوج رفت موج‌ های تو
·        که یاد باد اوج‌ های تو! 
سیاوش 
اگر چه در نگاه اعتنای کس نبوده ‌ام 
یکی ز چهره‌ های بی ‌شمار توده ام
·        معنی تحت اللفظی این بیت:
·        اگرچه کسی مرا آدم حساب نکرده، ولی علیرغم آن، یکی از چهره های بیشمار توده بوده ام.         
·        سیاوش در این بیت به معرفی خویش ادامه می دهد.
·        او برای این کار، دیالک تیک جزء و کل را به شکل دیالک تیک فرد و جامعه بسط و تعمیم می دهد و بلافاصله جای جامعه را با توده عوض می کند.         
·        چرا و به چه دلیل؟
1
·        نشان همگان دادن بی مهابای سنگر طبقاتی ـ اجتماعی خویش کار مادام العمر سیاوش بوده است:
·        او خود را بی اعتنا به اعتنای این و آن، یکی از چهره های بیشمار توده می داند.
·        نه کمتر و نه بیشتر.         
·        چرا توده و نه جامعه؟
·        چرا توده و نه ملت؟
2
·        سیاوش مثل همیشه مفهوم توده را به دو معنی بکار می برد:
الف
·        اولا توده به معنی اکثریت زحمتکش جامعه، به معنی توده های مولد و زحمتکش.
·        سیاوش نه شاعری ملی به معنی بورژوائی آن، بلکه  شاعری توده ای است.
·        سیاوش شاعر همه بدون استثناء نیست.
·        شاعر اکثریت ستمکش و تاریخساز جامعه است.
·        سیاوش شاعر بی طرف و خنثی و بی بو و بی خاصیت نیست.
·        سیاوش شاعری سنگرمند است.
·        سیاوش در سنگر توده ها ست.
ب
·        ثانیا توده به معنی حزب توده.
·        سیاوش حتی در بدترین دوره ها که توپخانه ضد کمونیستی دربار و امپریالیسم واژه توده ای را به فحش واژه تنزل داده بود و کمتر کسی ـ بی اعتنا به دلیل معین ـ حاضر به توده ای نامیدن خویش بود، خطاب به آوانتوریست های تا مغز استخوان ضد توده ای، موضع طبقاتی خود را نشان داده بود  و پرچم طبقاتی خود را برافراشته بود:
تو به سوی آنچه دل ز تو ربوده می روی 
من به سوی آنچه دانش زمانه ام نموده، می روم 
من به راه توده می روم

ت
اگر چه در نگاه اعتنای کس نبوده ‌ام
یکی ز چهره‌ های بی ‌شمار توده ام 
·        می توان گفت که سیاوش در این بیت، با تک تیری دو نشان می زند:
·        هم خود را یکی از آحاد بیشمار توده می نامد و هم خود را یکی از اعضای حزب توده قلمداد می کند.
·        به عبارت دیگر، دیالک تیک جزء و کل را به شکل دیالک تیک طبقه و توده بسط و تعمیم می دهد و بر نقش تعیین کننده توده تأکید می ورزد.
·        کمتر کسی شاید به این نکته بسیار مهم   پی برده باشد.
·        درست است که طبقه کارگر زیر رهبری حزب خویش ـ هم بلحاظ نظری و هم بلحاظ عملی ـ رهبر پیگیر و بی چون و چرای توده است، ولی نقش تعیین کننده همیشه و همه جا از آن توده است.         
·        چرا؟
پ
·        به این دلیل که توده سازنده تاریخ است و نه این و یا آن طبقه.
·        اگر به این نکته مهم توجه اکید نمی شد، نه انقلاب اکتبر پیروز می گشت و نه انقلاب چین و ویتنام و غیره.
·        به جرئت می توان گفت که واژه «وطن» در قاموس سیاوش نیز به معنی توده است.
·        توده ای که سازنده بی بدیل جامعه و تاریخ جامعه است.
3
·        تفاوت طبقاتی و ایدئولوژیکی سیاوش و با شعرای غیر پرولتری از قبیل شاملو و غیره در همین معرفی های خویش به دلایل مختلف آشکار می گردد.
·        سیاوش از جامعه شناسی و نتیجتا خودشناسی غول آسائی لبریز است.
·        ولی نه بسان شعرای فئودالی، خرده بورژوائی اهل شکسته نفسی و فروتنی عوامفریبانه است و نه بسان شعرای بورژوازی واپسین و طرفداران تئوری فاشیستی ـ امپریالیستی نخبگان، خود را شرف کیهان و قابل قیاس با خدا و امثالهم جا می زند.
·        او می داند که سازنده بی چون و چرای تاریخ نه شخصیت ها، نه قهرمانان، نه نخبگان، بلکه توده های بی نام و نشان اند.
سیاوش
چه غمگنانه سال‌ هاکه بال‌ ها
زدم به روی بحر بی ‌کناره‌ ات
که در خروش آمدی
به جنب و جوش آمدی
به اوج رفت موج‌ های تو
که یاد باد اوج‌ های تو!
·        معنی تحت اللفظی این بند شعر:
·        سال ها ـ غمگنانه ـ بسان پرنده ای به روی دریای بیکرانه ات بال زدم، تا به خروش آمدی، به جنب و جوش آمدی و موج هایت به اوج رفت.
·        یاد باد از اوج های تو!         
·        صحت حدس ما در این بند شعر برملا می گردد:
·        تمیز وطن از توده در این بند شعر آسان نیست.
·        سؤال اکنون این است که اگر منظور سیاوش از بحر وطن، توده باشد، که سیاوش بر فراز آن سال ها بال زده، وطن چیست که در خروش آمده و به جنب و جوش آمده است؟         
·        وطن و توده ظاهرا در قاموس سیاوش در هم عجین شده اند و یکی شده اند.     
   
·        سیاوش در این بند شعر به نقش عنصر آگاه اشاره دارد.
·        اتفاقا در خیزش های توده ای سیاوش و به آذین و آریانپور و دیگر روشنفکران انقلابی نقش بزرگی ایفا کرده اند.
·        خدمات روشنگرانه روشنفکران توده ای هم در اشاعه ادبیات مقاومت و پیکار و هم در ترجمه و تألیف آثار نویسندگان انقلابی جهان غیرقابل انکار بوده است.
·        آنها حتی در تاریک ترین دوره های کشور آرام نداشته اند و کار فرهنگی عظیمی را در نهایت بی اعتنائی به نام و آوازه جامه ی عمل پوشانده اند.
·        یاد به آذین و انصاری و راوندی و قاضی و یونسی و قربان نژاد و باقرزاده و زهری و صدها تن دیگر به یاد باد.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر