۱۳۹۱ دی ۱۵, جمعه

جهان و جهان بینی سیاوش کسرائی (41)

 وطن، وطن!
سیاوش کسرائی (1305 ـ 1374) 

(اصفهان ـ وین)

تحلیلی از شین میم شین 
·        وطن، وطن، 

·        نظر فکن به ‌من که من

·        به هر کجا غریب ‌وار

·        که زیر آسمان دیگری غنوده ام

·        همیشه با تو بوده ‌ام، همیشه با تو بوده‌ ام·         
·        اگر که حال پرسی ‌ام
·        تو نیک می شناسی ‌ام·         
·        من از درون قصّه‌ ها و غصّه ‌ها برآمدم:
·        حکایت هزار شاه با گدا
·        حدیث عشق ناتمام آن شبان
·        به دختر سیاه‌ چشم کد خدا·         
·        ز پشت دود کشت ‌های سوخته
·        درون کومه ی سیاه
·        ز پیش شعله ‌های کور‌ه‌ ها وکارگاه·         
·        تنم ز رنج، عطر و بو گرفته است
·        رخم به سیلی زمانه، خو گرفته است·         
·        اگر چه در نگاه اعتنای کس نبوده ‌ام
·        یکی ز چهره‌ های بی‌شمار توده ام·         
·        چه غمگنانه سال‌ هاکه بال‌ ها
·        زدم به روی بحر بی ‌کناره‌ ات
·        که در خروش آمدی
·        به جنب و جوش آمدی·         
·        به اوج رفت موج‌ های تو
·        که یاد باد اوج‌ های تو!·         
·        در آن میان که جز خطر نبود
·        مرا به تخته پاره ها نظر نبود
·        نبودم از کسان که رنگ و آب دل ربودشان·         
·        به گود های هول
·        بسی صدف گشوده ام
·        گهر ز کام مرگ در ربوده ام
·        بدان امید تا که تو
·        دهان و دست را رها کنی
·        دری ز عشق بر بهشت این زمین دل فسرده وا کنی·         
·        به بند مانده ام
·        شکنجه دیده ام·         
·        سپید هر سپیده، جان سپرده ام
·        هزار تهمت و دروغ و ناروا شنوده ام·         
·        اگر تو پوششی پلید یافتی
·        ستایش من از پلید پیرهن نبود
·        نه جامه، جان پاک انقلاب را ستوده ام·         
·        کنون اگر چه خنجری میان کتف خسته ام
·        اگر چه ایستاده ام
·        و یا ز پا فتاده ام
·        برای تو، به راه تو شکسته ام·         
·        اگر میان سنگ ‌های آسیا
·        چو دانه های سوده ام
·        ولی هنوز گندمم
·        غذا و قوت مردمم
·        همانم آن یگانه ‌ای که بوده ام·         
·        سپاه عشق در پی است
·        شرار و شور کارساز با وی است·         
·        دریچه ‌های قلب باز کن
·        سرود شب شکاف آن، ز چار سوی این جهان
·        کنون به گوش می رسد
·        من این سرود ناشنیده را
·        به خون خود سروده ام·         
·        نبود و بود برزگر، چه باک
·        اگر بر آید از زمین
·        هر آنچ او به سالیان
·        فشانده یا نشانده است·         
·        وطن، وطن،
·        تو سبز جاودان بمان که من
·        پرنده‌ای مهاجرم که از فراز باغ با صفای تو
·        به دور دست مه گرفته پر گشوده ام.
پایان

 تلاش در جهت تحلیل شعر «وطن، وطن»
·        این شعر سیاوش خطابه ای است در غربت، در غربتی سرشار از ذلت از همه رنگ، در غربتی سرشار از ذلت مادی و معنوی.         
·        مخاطب شاعر وطن است.         
·        چرا وطن؟
1
·        شاید اولین دلیل این عنوان، این باشد که رشته پیوند شاعر با وطن به خنجر خونین زور، پاره شده است.
2
·        شاید دلیل دوم این عنوان، تنهائی و بی کسی تراژیک شاعر باشد.
·        شاعر خود را بسان یتیمی تنها و بی پناه و بی سرپناه احساس می کند.         
·        روایت می کنند که سید علی که رهبری بازداشت، بازجوئی و اعدام سران حزب توده را شخصا به عهده داشته، به شاعرجماعت ارادتی خاص دارد و به خرافه ای، عقیده ای ژرف:
·        ظاهرا بزعم او، هر حاکم اشغالگری که دست خویش به خون شاعری آغشته، آخر و عاقبت خوبی نداشته است.         
·        ازاین رو، با تفرعنی ـ نه بی شباهت به تفرعن جانیان شاهنشاهی ـ به شاعر توده ها گفته می شود که «حزب توده دیگر رهبری ندارد و اکنون راه برای رهبریت شاعر هموار است و خونش را نمی ریزند تا برود و رهبر شود!»     
·        ظاهرا قیاس به نفس، تنها هنری است که خشک اندیشان عهد عتیق دارند و فکر می کنند که رهبران الماسین توده ها فکر و ذکری جز منصب و مقام ندارند.
·        قاعده از دیرباز ـ ظاهرا ـ بر این است که خشک اندیش همه را به معیار خویش می سنجد!
3
·    علت دیگر عنوان این شعر، فروپاشی غیرمنتظره کعبه آمال شاعر توده ها ست که چشمه امید ستمکشان تمامت تاریخ بوده است.
·        فروپاشی سوسیالیسم واقعا موجود با جشن پرتفرعن سرمایه در مقیاس جهانی همراه می شود.
·        از نظام سرمایه داری به مثابه پایان تاریخ سخن می رود.
·        از نظام رفاه و سعادت تمام ارضی و چالش بدون سلطه و سیطره وعده ها داده می شود و ضمنا فاتحه ای بلند بر رسالت طبقه کارگر، انقلاب پرولتری، سوسیالیسم و کمونیسم ورد زبان ها ست!         
·         بدنه بی سر حزب توده یا در چنگ سرگیجه و سردرگمی، سرگردان جهان است و یا شیفته وار به دنبال ناجی جدیدی می گردد.
·        تلاش سیاوش برای بازتشکیل تشکیلات حزب، بی ثمر می ماند و اندوهی ژرف، تار و پود وجود شاعر امید را فرامی گیرد.
·        از این رو ست، که شاعر در نهایت بیکسی و تنهائی، وطن خویش را مورد خطاب قرار می دهد، وطنی که هرگز از آن او و همسانان کیمیای او نبوده است.
4
·        این شعر اما در عین حال، دفاعیه ای است در دادگاهی مجازی و  بی قاضی!
·        حریفی در فن پیج سیاوش شاید با همین برداشت از این شعر بود که نوشته بود:
·        این شعر نوعی «عذرخواهی شاعر است!»
·        اما بهتر است که همه این تصورات را در کوره تحلیل اوبژکتیف به محک بزنیم.


سیاوش 
وطن، وطن، 
نظر فکن به ‌من که من 
به هر کجا ـ غریب ‌وار ـ 
که زیر آسمان دیگری غنوده ام 
همیشه با تو بوده ‌ام، همیشه با تو بوده‌ ام
·        معنی تحت اللفظی این بند شعر:
·        وطن، من در زیر آسمان هر جای دیگر نیز که در غربت آرمیده ام، همیشه با تو بوده ام.         
·        منظور شاعر از این دیالک تیک سرگردانی و همبائی چیست؟         
·        چگونه می توان در آن واحد آواره جهان دشمنکام دشمنخو بود و ضمنا با وطن بود؟
1
  ·        وطن مقوله شگرفی است.
·        هزاران رشته نامرئی، آدمی را بی اعتنا به اینکه کی باشد و کجا باشد، به وطن پیوند می دهد.
·        این رشته نامرئی و  ناگسستی پیوند، وقتی با تمام وجود کشف و ادراک می شود که فرد از وطن دور باشد.
·        در این صورت است که ناچیزترین و پیش پا افتاده ترین چیزها و پدیده های مادی و معنوی ایدئالیزه می شوند و دستیابی به آنها به آرزوئی شگرف و ژرف  بدل می شود.
·        هر چه فشار غربت سنگین تر گردد، این احساس قوی پنجه تر می گردد و آدمی را به زانو در می آورد.         
·        اشعار و نوشته های غربت زنان و مردان متعلق به اقشار و طبقات  اجتماعی مختلف همه از دم و بدون استثناء، همین حسرت و آرزو را نمودار می سازند.
·        شعرای بی وطن ترین طبقات اجتماعی که کعبه آمال خود را همیشه در متروپول های سرمایه داری داشته اند و دارند، همه از دم، نوحه تبعید سر می دهند.
·        حالا می توان فهمید که شاعر توده ها چه احساسی داشته است که ذره ذره وطن خویش را با تمام وجودش ادراک و احساس کرده است و شعریت بخشیده است.
2
·        یکی از شگردهای موفق دربار و امپریالیسم بی وطن، وطن فروش و خائن قلمداد کردن اعضای وطن پرست ترین حزب تمامت تاریخ ایران بوده است.
·        آن سان که توده ای در افکار عمومی به مثابه بی وطن استنباط شده است.
· این زخم عاطفی ـ احساسی ـ معرفتی دیرین و دیرنده ای است که در روان شاعر ملی در غربت به دردی مردافکن دهن باز می کند و چرک و خون دردانگیز بیرون می ریزد.
·        دردی که سیاوش ژرفتر از هر کس احساس می کند.         
·        شاید یکی از دلایل این خطابه شاعر همین جراحت روانی و روحی همچنان چرکنده ی خونچکان بوده است.
3
·        دلیل دیگر آن می تواند رهنمود نهفته در این شعر باشد.
·        سیاوش کسرائی نه فقط شاعر حزب توده،  بلکه بزرگترین و بی آلترناتیوترین رهبر توده و حزب توده بوده است.
·        سیاوش کسرائی از سر تا پا پارتیزان نظری و عملی توده ها بوده است.
·        این نه ادعائی توخالی و سرسری، بلکه حقیقت امری روشنتر از خورشید بوده است.         
·        سیاوش را باید از نو شناخت، به پیوند شگرفش با طبقه و توده پی برد و به غنای نظری ـ عاطفی ـ احساسی ـ طبقاتی غول آسایش اندکی وقوف پیدا کرد.         
·      سیاوش با این شعر، اندیشه ای را نمایندگی می کند که همین چند ماه پیش حکیم مارکسیست ایتالیا دومه نیکو لوسوردو طی مقاله ای مفصل بر زبان رانده است: 

«چپ هرگز نباید ایده ملت را به دیگران واگذار کند!» 
http://hadgarie.blogspot.de/2011/07/1_05.html
·        حالا می توان به غریزه طبقاتی (مارکس) و غنای نظری (تئوریکی)  سیاوش کسرائی پی برد.         
·        رهنمود سیاوش در این شعر نیز همین است:
·        ایران نه وطن اجامر و اوباش بی همه چیز، بلکه وطن توده های مولد و زحمتکش است که با عرق جبین خویش در طول هزاران سال پدید آورده اند و با خون خویش از وجب به وجب آن دفاع کرده اند.
·        رشته پیوند شاعر توده با وطن خویش رشته ای ناگسستنی است، حتی اگر وجبی خاک در سراسر زمین پهناور از آن خود نداشته باشد.
4
·        رهنمود دیگری که شاعر پرولتاریا در این بند شعر گنجانده، بیدارباشی سرشته به هشدار است به خیل میلیونی آواره از وطن!
·        رهنمودی بیدارنده در این زمینه که هرگز نباید منافع ملی و میهنی خویش را به بیگانه بفروشند و علاوه بر خود، مام وطن را بی آبرو سازند.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر