پایان پذیر و پایان ناپذیر
(با نهایت و بی نهایت، با پایان و بی پایان)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
13
پارمنیدس اهل
الئا (540 ـ 483 ق.
م.)
فیلسوف یونان
باستان
از شاگردان
سنوفانس
مؤسس مکتب الئات
مؤسس تئوری
شناخت
او وجود مادی تجزیه
ناپذیر، ابدی و تغییرناپذیر را به عنوان جوهر حقیقی قلمداد می کرد و تنوع پدیده ها
را به عنوان سراب محض می دانست.
·
در
حالیکه به نظر پوتاگوریست ها تنها عدد بمثابه پایان پذیر، محدود و معین می توانست
وجود داشته باشد و پایان ناپذیر فقط بمعنی عدم و خلأ تلقی می شد، پارامنیدس این
نظریه را بدرجه قطعیت فلسفی آن ارتقا داد.
الف
·
پارامنیدس
مفهوم وجود را به عالی ترین مفهوم فلسفی ارتقا داد و در مطابقت با آن، تعین عددی می
بایستی در مقابل خصلت عام اشیاء ریاضی جا خالی کند و لذا وجود از دیدگاه او دیگر
نه عدد، بلکه همانند اشیاء ریاضی بی زمان، بی حرکت و تغییر ناپذیر باشد.
ب
·
بنظر پارامنیدس،
وجود آن است که جز آن چیزی نیست.
ت
·
عدم هیچ
است و بس.
پ
·
چون وجود
همه جا یکی است، چون وجود واحد همیشه همان است، نمی توان بخش های معینی را از آن
مجزا ساخت.
ث
·
وجود
تقسیم ناپذیر است، همانطور که «اعداد سالم» پوتاگوریستی و وحدت تقسیم ناپذیرند.
ج
·
وجود
واحد ست و لذا نمی تواند نامحدود باشد.
14
·
پارامنیدس
از سوی دیگر تصویر هندسی (فرم کره کامل) را برای نشان دادن وجود انتخاب می کند.
الف
·
این بدان
معنی است، که وجود تقسیم ناپذیر و محدود و پایان پذیر نمی تواند مجزا از نامحدود و
پایان ناپذیر در نظر گرفته شود.
ب
·
چون سطح کره همانند دایره، بی آغاز و بی پایان است،
بنابرین، اگرچه پایان پذیر است، ولی همزمان نامحدود است.
15
·
به نظر
پارامنیدس، وقتی چگالی وجود در همه جا یکسان باشد و موجودات به همدیگر برخورد
کنند، آنگاه وجود، پیوسته و مداوم می شود.
16
·
پیاده
کردن این نظریه براعداد و مفهوم پیوست (تداوم) در مقایسه با تعالیم پوتاگوریستی
راجع به اعداد سالم آشناتر بنظر می رسد.
·
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (تداوم و شکست) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
17
·
بدین
طریق انکار آغازین پایان ناپذیر توسط پوتاگوریست ها و بنیانگذار مکتب الئات ها
منجر به طرح گسترده مسئله پیوست (تداوم) و پایان ناپذیری بطور کلی می شود:
·
آن سان
که ما در مورد زنون مشاهده می کنیم.
18
زنون کیتونی (490 ـ 430 ق.
م)
از شاگردان پارمنیدس و از فلاسفه ماقبل سقراطی
مخترع هنر
استدلال از طریق کشف تناقض در گفتار حریف
فن یاد شده را دیالک تیک می نامیدند.
·
زنون
مسئله پایان ناپذیری را بلحاظ مکانی ـ زمانی و کمی محض مورد بررسی قرار می دهد.
الف
·
مسائل
مرکزی «لاینحل های» او که به تجزیه و تحلیل منطقی حرکت و ساختار ماده اختصاص داده
شده اند و به قصد اثبات غیرواقعی بودن حرکت و غیرواقعی بودن مکان مطرح می شوند، به
شرح زیرند:
1
·
انبساط بی
پایان
2
·
تقسیم
پذیری (تجزیه پذیری) بی پایان
ب
·
زنون
نشان می دهد که چگونه قبول تجزیه پذیری بی پایان با قبول وجود کوچکترین فواصل مکانی
و زمانی تجزیه ناپذیر به تناقض می انجامد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر