۱۳۹۱ خرداد ۲۸, یکشنبه

دیالک تیک اوبژکتیف ـ سوبژکتیف (1)

اوبژکتیف (عینی)
(ضد دیالک تیکی سوبژکتیف)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

• اوبژکتیف (عینی) به چیزی اطلاق می شود که مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.

• اوبژکتیف در فلسفه مارکسیستی به دو معنی مختلف بکار می رود :

الف
به معنی وجود عینی

• وجود عینی داشتن (اوبژکتیویته) شیئ و یا پدیده ای به این معنی است که آن مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.
• بنا بر این تعریف، مثلا قوانین طبیعی و یا مناسبات اقتصادی هر فرماسیون اجتماعی معین، وجود عینی دارند.

ب
مفهوم «اوبژکتیف و یا عینی» در تئوری شناخت

• ما در رابطه با شناخت انسانی از محتوا و خصلت عینی آن، از عینیت (اوبژکتیویته) آن صحبت می کنیم.
• عینیت شناخت در آن است، که سوبژکت شناخت (مثلا انسان شناسنده) واقعیت عینی را بطور عینی منعکس می کند، به عبارت دیگر شناخت با اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) انطباق دارد.

• توجه به نکات زیر در رابطه با مفهوم «اوبژکتیف» ضرورت دارد:

1
تفاوت عینی با مادی

• «عینی» را نباید با «مادی» یکی دانست:
• مادی هر آن چیزی است، که مستقل از شعور (ضمیر) و در خارج از آن، بطورکلی وجود دارد.
• ضد دیالک تیکی مادی، فکری (ایده ای) است که فقط در شعور (در ضمیر انسانی) و بواسطه شعور (ضمیر) وجود دارد.

• اوبژکتیف و یا عینی اما عبارت است از هر آن چیزی، که مستقل از شعورسوبژکت منفرد وجود دارد.
• بنابرین، فرم های شعور اجتماعی از مذهب و غیره، اگرچه بطور اوبژکتیف و یا عینی وجود دارند، یعنی مستقل از شعور (ضمیر) فردی اند، در عین حال به مثابه فرم های شعور، دارای خصلت معنوی و غیرمادی اند.

2
تفاوت عینی با واقعی

• «عینی» را همچنین نباید با «واقعی» (رئال) یکی دانست:
• محتوای مفهوم «واقعی»، وسیعتر از محتوای مفهوم «عینی» است:
• فقط چیزهای عینی (یعنی چیزهائی که مستقل از شعور (ضمیر) فردی وجود دارند) نیستند که وجود دارند، بلکه خود شعور فردی و سوبژکتیف نیز وجود دارد.

• چیزهای واقعی (رئال) می توانند، هم مادی باشند و هم فکری، هم اوبژکتیف (عینی) باشند و هم سوبژکتیف.

• چیزهای عینی ـ واقعی محتوای مفاهیم «عینی» و «واقعی» را تشکیل می دهند.


• اگر چیزهای مورد نظر، مستقل از شعور بطور کلی (یعنی مستقل از هر نوع شعور) و در خارج از آن وجود داشته باشند، مادی نامیده می شوند.

مراجعه کنید به ماده، مادی، واقعی و دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر