۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

تغییر

پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

• تغییر، ماهیت مشترک کلیه فرم های حرکت ماده را تشکیل می دهد.

• مفهوم تغییر انعکاس این واقعیت امر عینی است، که همه چیزها و پدیده های جهان مادی درحالت سکون و ثبات ابدی قرار ندارند، بلکه دستخوش تبدل مدام اند.


• به قول کلاسیک های مارکسیسم، «حرکت، که در مورد ماده مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت است از تغییر بطور کلی.»
• (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 513 )

• مفهوم تغییر بیانگر عام ترین و انتزاعی ترین تعین حرکت است و بدین معنا عبارت است از دگر شدن بطور کلی.

I
معیار تمیز تغییرات از یکدیگر

1
معیار اول

• معیار اول عبارت است از اینکه آیا تغییر در چیزها، خواص، مشخصات و یا روابط صورت می گیرد؟

2
معیار دوم

• معیار دوم عبارت است از اینکه آیا تغییر در ساختار و یا فونکسیون سیستم ها صورت می گیرد؟

3
معیار سوم

• معیار سوم عبارت است از اینکه آیا تغییر، تغییر زمانی است و یا تغییر مکانی؟

4
معیار چهارم

• معیار چهارم عبارت است از اینکه آیا تغییرات ضرورتا (بالضروره) صورت می گیرند و یا تصادفا (بطور تصادفی)؟

5
معیار پنجم

• معیار پنجم عبارت است از اینکه آیا تغییرات ماهوی اند و یا نمودین؟

• در رابطه با مسئله توسعه (تکامل) باید در نظر داشت که کلیه انواع تغییر به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1
• تغییرات کیفی
2
• تغییرات کمی

• تغییرات کیفی و تغییرات کمی در قانون گذار از تغییرات کمی به کیفی در پیوند معینی با یکدیگر قرار دارند.

• توسعه (تکامل)، فرم خاصی از تغییر کیفی است.

• هر تغییری به پیدایش کیفیتی عالی تر منجر نمی شود.
• فقط اگر تغییر، گشتاوری در روند توسعه باشد، آنگاه در نتیجهء تغییرات کمی، کیفیت های عالی تر پدید می آیند.

• هر توسعه، تغییری است و هر تغییر می تواند در فرجه زمانی کوتاه و یا بلند، گشتاوری در یک روند توسعه گردد.

• مراجعه کنید به اوولوسیون، توسعه، اوولوسیونیسم، انقلاب در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

• تغییر مدام همه چیزها و پدیده ها شرط اصلی شناخت جهان خارج توسط انسان ها ست.

• شناخت بشری (که به تغییرات فیزیولوژیکی سیستم عصبی درجریان کردوکار معرفتی مربوط می شود)، عمدتا یعنی شناخت تغییرات.

• (از این رو ست که مقایسه نقش مهمی در روند شناخت بازی می کند.
• مقایسه ساده اما می تواند به گمراهی منجر شود.
• مقایسه باید دیالک تیک چیزها را در نظر گیرد، دیالک تیک نمود و بود را، دیالک تیک فرم و محتوا را، دیالک تیک پیوست و گسست را و الی آخر.
• مقایسه ای که فقط نمود و فرم و گسست و امثالهم را در نظر می گیرد، وسیله گمراهی و گمراه سازی است. مترجم)

• مراجعه کنید به حرکت، توسعه، کیفیت و کمیت
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر