۱۳۹۹ اردیبهشت ۲۰, شنبه

برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی


 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


۱
·    برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی، عنوان عامی برای تهیه و تدوین برنامه ها ست.

۲
·    برنامه ریزی در پژوهش سوسیولوژیکی حاوی تعیین و تدوین کلیه مراحل و پله های روند کلی پژوهش است.

۳
·    برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی در برگیرنده برنامه ریزی محاسبه ای ـ فنی و آماری مقاصد پژوهشی بر طبق الزامات محتوایی ـ تئوریکی برنامه پژوهشی است.

۴
·    برای برنامه ریزی باید به تعیین دقیق جنبه های تئوریکی، متدئولوژیکی و متدیکی (اسلوبی) پژوهش مبادرت ورزید.  

۵
·    برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی مستلزم تأملات تئوریکی، متدئولوژیکی، متدیکی و ارگانیزاتوریکی (تأملات مبتنی بر سازماندهی) است.

۶
·    برنامه ریزی باید حاوی آماجگزاری تئوریکی و پراتیکی (نظری و عملی) واضح بررسی مربوطه باشد. 

۷
·    برنامه پژوهشی که در نتیجه نهایی برنامه ریزی است، تعیین کننده طریق دقیق تجزیه و تحلیل (آنالیز) تئوریکی و امپزیکی (نظری و تجربی) است.    

۸
·    برنامه ریزی پژوهشی  حاوی ساختار درونی هر کدام از مراحل و پله های پژوهش است. 

۹
·    برنامه ریزی پژوهشی حاوی مختصات محتوایی و روابط متقابل هر کدام از مراحل و پله های پژوهش است. 

۱۰
·    برنامه ریزی پژوهشی  حاوی توالی زمانی هر کدام از مراحل و پله های پژوهش است. 
  
۱۱
·    کیفیت  هر برنامه ریزی، قاعدتا تعیین کننده مؤثریت هر پژوهشی است. 

۱۲
·    مراحل اصلی هر روند پژوهش سوسیولوژیکی به شرح زیرند: 

الف
·    تدارک
ب
·    بررسی اصلی
پ
·    تهیه مواد امپیریکی (تجربی)

ت
·    ارزیابی

۱۳
·    در هر برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی منفرد باید وظایف زیر حل شوند و در جریان کلی هر روند پژوهشی در پیوند محتوایی و زمانی آورده شود:

۱
·    تعیین موضوع پژوهش

۲
·    تعیین طرح پژوهش
۳
·    تعیین آماج پژوهش

الف

۱
·    تعیین موضوع پژوهش یکی از پیچیده ترین وظایف بررسی سوسیولوژیکی است.

۲
·    فرمولبندی علمی دقیق هر موضوع پژوهش سوسیولوژیکی و اثبات علمی آن پیش شرط جنبه ها و جوانب زیرند:

الف
·    پیش شرط بررسی معارف تئوریکی موجود در حوزه مربوطه اند.

ب
·    پیش شرط نتیجه گیری های مربوطه اند.

پ
·    پیش شرط قوانین و مقررات موجودند.

ت
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه شرایط عملی مربوطه اند.

ث
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه مسائل و شرایط خاص مربوطه اند.

ج
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه تغییراتی اند که به لحاظ پرسپکتیوی (دورنمایی) پیش بینی شده اند.  

۳
·    موضوع پژوهش باید پرسش گزاری ها (طرح سؤالات) و مسئله گزاری های (تعیین مسائل) بنیادی و آماجگرایانه باشد که جریان کلی محتوایی و زمانی هر پژوهش سوسیولوژیکی دارا ست.

۴
·    در پیوند با تعیین موضوع، جنبه های زیر پدید می آیند:

الف
·    طرح جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

ب
·    استدلال و اثبات تئوریکی ـ متدئولوژیکی جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

پ
·    آماجگزاری بنیادی جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

۵
·    در آماجگزای جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی، جنبه های زیر تعیین می شوند:

الف
·    پژوهش برای رسیدن به چه چیزی است؟

ب
·    چه نتایجی از پژوهش انتظار می روند؟

۶
·    آماجگزای جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی باید حاوی جنبه های زیر باشد:

الف
·    بررسی سوسیولوژیکی در صدد فراهم آوردن پایه علمی برای کدامین سطح رهبری (مثلا برای رهبری جامعه و یا برای رهبری عرصه جامعتی معین) است؟

ب
·    اینکه آیا نتیجه بررسی، برای تهیه مدلی جهت نشان دادن  جریان روند جامعتی معین است؟

پ
·    و یا نتیجه بررسی، برای تصمیمیگری جهت انجام اقدام منفردی است؟

ت
·    احکام تئوریکی حاصله حاوی کدامین درجه عامیت و کدامین دامنه ای باید باشند؟
  
ب
تدوین فرضیه ها

۱
·    تدوین فرضیه ها در کل روند برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی نقش مهمی به عهده دارد.

۲
·    از آنجا که فرضیه ها حاوی تصورات تئوریکی معین راجع به پیوندها و قانونمندی های ممکنه برای روند های اجتماعی ئی اند که تجزیه و تحلیل می شوند، به بررسی، سمت و سو و سمتگیری مشخص می بخشند.

۳
·    فرضیه ها نقطه آغازینی (آغازگاهی) و تا درجه زیادی شاقولی برای تعیین جنبه های زیر پژوهش اند:

الف
·    برای  عرصه های پژوهش

ب
·    برای اوبژکت های (موضوعات) پژوهش

پ
·    برای  متدیک پژوهش

·    مراجعه کنید به متدیک

۴
·    فرضیه ها کردوکار پژوهشی را از همان آغاز کار به امتحان (به محک زدن، کنترل) مؤثریت آن وامی دارند.

۵
·    فرضیه ها از خروج تجزیه و تحلیل از عرصه اصلی پژوهش و افتادن به عرصه های فرعی ممانعت به عمل می آورند.

۶
·    بررسی سوسیولوژیکی در خدمت امتحان فرضیه ها ست.

۷
·    این امر عملا با طرح و اثبات فرضیه ها شروع می شود و در کلیه پله های پژوهش پیگیرانه ادامه می یابد.

۸
·    با شروع از فرضیه ها (بر مبنای فرضیه ها) برای مسائل برنامه راه حل کشف می شود.

۹
·    مسائل برنامه، حاوی مسائل خاصی اند که تجزیه و تحلیل امپیریکی (تجربی) باید برای آنها راه حل عرضه دارد تا بدین طریق شرایط لازم برای آزمون و امتحان فرضیه ها فراهم آیند.

۱۰
·    مسائل برنامه اما با مسائلی که در جریان گردآوری تجربی مواد مورد استفاده قرار می گیرند، یکسان نیستند. 
 
پ
تشخیص و تعیین عرصه ها و اوبژکت های پژوهش

۱
·    انتخاب عرصه ها و اوبژکت های (موضوعات) پژوهش  به عوامل زیر وابسته است:

الف
·    در وهله اول وابسته است به موضوع پژوهش

ب
·    وابسته است به آماجگزاری پژوهش

پ
·    وابسته است به فرضه هایی که مورد آزمون و آزمایش قرار می گیرند.

۲
·    انتخاب عرصه ها و اوبژکت های (موضوعات) پژوهش باید به طرق زیر صورت گیرد:

الف
·    باید چنان صورت گیرد که تجزیه و تحلیل علمی روند جامعتی مورد نظر به طرزی فراگیر، عمیق و همه جانبه امکان پذیر گردد.

ب
·    باید چنان صورت گیرد که رپرزنتاتیویته (مشعریت، نمایندگیت) مطلوب بررسی تشکیل شود.

پ
·    باید چنان صورت گیرد که نمونه واریت (تیپیک بودن) در واقعیت اجتماعی شناخته شود.

۳
·    این به هیچ وجه مانع استفاده از بررسی های منفرد و یا بررسی جزئیات در چارچوب پژوهش فراگیر نمی شود.

۴
·    اما اگر به طرز نامجازی، مثال های منفرد به سطوح و عرصه های عالی تر تعمیم داده شوند، خطر آن خواهد رفت که نتایج حاصله نه رپرزنتاتیو (مشعر، نماینده) باشند و نه نمونه وار.

۵
·    در این صورت، نتیجه گیری های  تئوریکی و پراتیکی (نظری و عملی) می توانند غلط باشند و با قانونمندی های عمیقا مؤثر توسعه، نامنطبق باشند.
 
 ت
تعیین متد های پژوهش

۱
·    متد های هر پژوهش را باید در وابستگی به اقدامات فوق الذکر تعیین کرد.

۲
·    انتخاب متد های پژوهش برای در نظر گرفتن کلیه پدیده ها و فاکت هایی که برای تجزیه و تحلیل روند معینی لازمند، الزامی است.

۳
·    با توجه به ایندیکاتورها، یعنی با توجه به پدیده ها و فاکتورهایی که تجزیه و تحلیل شان راه حلی برای مسائل مطروحه عرضه می دارد، مسائل برنامه به مسائل منفرد بیشمار تبدیل می شوند.
·    مسائل منفرد بیشماری که مجموعه آنها امکان در نظر گرفتن داتاهای ضرور را پدید می آورد.

۴
·    با تعیین متد های منفرد پژوهش و استانداردهای مستعمل می توان کلیه داتاهای اوبژکتیو و سوبژکتیو لازم را در مد نظر قرار داد.

۵
·    این اصل، بالضروره از خصلت ضرور پژوهش سوسیولوژیکی حاصل می آید.

۶
·    در تعیین متد های پژوهش باید توالی زمانی آنها را در نظر گرفت. 

۷
·    در نظر گرفتن توالی زمانی متد های پژوهش به دلایل زیر است:

الف
·    اولا به این دلیل است که روند های مورد نظر باید به طرز دینامیکی (پویا) مورد بررسی قرار گیرند.

ب
·    ثانیا به این دلیل است که نتایج تجزیه و تحلیل های جزئی مختلف باید قابل مقایسه با یکدیگر باشند.

پ
·    ثالثا به این دلیل است که نتایج تجزیه و تحلیل جزئی مختلف (بخش های مختلف) باید یکدیگر را مبنا قرار داده باشند.

ت
·    رابعا به این دلیل است که نتایج تجزیه و تحلیل جزئی مختلف باید تحت کنترل (آزمون و آزمایش) قرار داشته باشند.

۸
·    از این رو، توالی زمانی متدهای مختلف مستعمل پژوهش باید بر طبق نکات زیر تعیین شود:

الف
·    بر طبق  موضوع پژوهش

ب
·    بر طبق  آماج پژوهش

پ

·    بر طبق  فرضیه های پژوهش

۹
·    به همین دلیل، برنامه ریزی، دربرگیرنده نتایج نهایی با توجه به نکات زیر است:

الف
·    با توجه به بررسی های امپیریکی (تجربی) است.

ب
·    با توجه به پلان بندی زمان است.

پ
·    با توجه به نیروهای لازمه است که باید به خدمت گرفته شوند.

ت
·    با توجه به استفاده از فن محاسبه و غیره است.
 
ث
تدوین برنامه ارزیابی

۱
·    تدوین برنامه ارزیابی تأثیر تعیین کننده و اکتیو (تأثیر فعال مبتنی بر آگاهی) بر جریان کلی بررسی و مؤثریت آن می گذارد.
·    اگر در مرحله برنامه ریزی آن صورت گیرد.
·    یعنی اگر قبل از بررسی اصلی صورت گیرد.

۲
·    تدوین برنامه ارزیابی در این مورد، ما را قبل از بررسی اصلی به آزمون (محک زدن) کلیه متدها و اقدامات پژوهشی در نظر گرفته شده وامی دارد.

۳
·    تدوین برنامه ارزیابی، کلکتیو پژوهشی (جمع پژوهشگران) را پیشاپیش به اقدامات زیر برمی انگیزد:

الف
·    به اندیشیدن به اینکه پس از تحصیل نتایج، صدور چه احکامی امکان پذیر خواهد گشت.

ب
·    به اندیشیدن به این مسئله که آیا نتایج نهایی، به طور مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) قابل آزمون و قابل اثبات خواهند بود و یا نه.

پ
·    به اندیشیدن به این مسئله که آیا تأثیرات متقابل و پیوندهای ضرور و ممکنه در نظر گرفته شده اند و یا نه.

۴
·    پیش اندیشی ئی از این گونه، که قبل از همه متکی بر کاربست روش مته متیکی و ایستاتیستیکی و مفاهیم دقیق است، بر حلاجی و تدوین هر کدام از استانداردهای برجسته و مهم تأثیر مثبت می گذارد.

۵
·    مسائل زیر در این زمینه به مثابه قاعده کلی اند:

الف
·    اگر به پرسش معینی که خود پیشاپیش مطرح کرده ام،  پاسخ معینی دریافت کنم، چه خواهم دانست؟

ب
·    پاسخ حاصله بیانگر چه چیزی خواهد بود؟ 

پ
·    آیا پاسخ حاصله کمکی برای نفوذ عمیقتر در روندی که تحت بررسی است، خواهد بود؟

ت
·    و یا پاسخ حاصله از اهمیت ناچیزی برخوردار خواهد بود؟

ث
·    پیش اندیشی امکانات پاسخی ممکنه مختلف، نشاندهنده آن خواهد بود که کدامین اظهارات و چه تعدادی از اظهارات برای شناخت پیوندها، گرایشات و قواعد لازمند

ج
·    این فاکتوری برای مؤثریت عالی تر نتایج بررسی است.
  
ج
تدوین پلان (نقشه، برنامه) تضمین ارگانیزاتوریکی (تضمین مبتنی بر سازماندهی) پژوهش

۱
·    پلان بندی اقدامات ارگانیزاتوریکی جهت انجام وظایفی که با توجه به محتوا تعیین شده اند، بخشی از برنامه ریزی هر پژوهش سوسیولوژیکی است.

۲
·    رهنمایی های لازم که بنا بر آنها هر کدام از وظایف تعیین شده قابل انجام و اجرا هستند، از همین تدوین پلان بندی ارگانیزاتوریکی نتیجه گرفته می شوند.

۳
·    در این زمینه باید فاکتورهای زیر در نظر گرفته شوند.
·    فاکتورهایی که بر مجموعه جریان روند پژوهش تأثیر تعیین کننده ای دارند:

الف

۱
·    تعداد قوای موجود برای تدارک، انجام و اجرای بررسی ها

۲
·    تخصص قوای موجود برای تدارک، انجام و اجرای بررسی ها

۳
·    متخصص سازی قوای موجود برای تدارک، انجام و اجرای بررسی ها

۴
·    در این زمینه به ویژه استفاده از قوای پژوهشی از عرصه های بررسی ئی کارآیی از خود نشان داده که تحت شرایط رهنمایی و تدریس دقیق و جزء به جز تربیت شده اند.

۵
·    این قوای پژوهشی می توانند نه تنها برای انجام کردوکارهای تکنیکی ـ ارگانیزاتوریکی، بلکه ضمنا برای انجام مصاحبه ها، تجزیه و تحلیل اسناد و غیره به خدمت گرفته شوند.

۶
·    مهمترین شروط  در این زمینه عبارت است از تعیین مشخص وظایف و برجسته سازی های استانداردی روشن و واضح با رهنمایی های حلاجی و تدوین درخور
 
ب
جریان زمانی روند کلی پژوهش

·    پلان بندی زمانی روند کلی پژوهش و مراحل منفرد آن، بر مبنای مدت زمانی است که پژوهش به طور کلی در اختیار دارد.

·    پلان بندی جزء به جزء روند کلی پژوهش باید فاکتورهای (نکات) زیر را در مد نظر داشته باشد:

۱
·    عرصه های پژوهش را
·    مثلا
·    تعداد کارخانجاتی را که در پژوهش مطرح می شوند.
·    محل کارخانجات مطروحه را.

۲
·    اوبژکت های پژوهش را

۳
·    قبل از همه اندازه گروه های انسانی مطرح شده در پژوهش را

۴
·    تعداد قوا و تخصص آنها را که در پژوهش مطرح اند و در نظر داشتن ضمنی رهنمایی و آموزش و پرورش آنها برای انجام وظایف لازمه را.

۵
·    الزامات مادی و فکری برای هر کدام از متدهای  پژوهش را

۶
·    به انضمام نوع و تعداد برجسته سازی های  استاندارد را

·    (برجسته سازی به گردآوری و حلاجی داتاهای لازم مثلا در عرصه نظر پژوهی، انتخاب پژوهی و بازار پژوهی اطلاق می شود. مترجم)

۷
·    توالی محتوایی ضرور هر کدام از برجسته سازی ها را

۸
·    معارف (شناخت های) مربوط به امکانات گزینش متدهای لازم در هر کدام از عرصه های بررسی را.

۹
·    دامنه کارمادی و فکری برای جامه عمل پوشاندن به متدهای گزینشی می تواند خیلی بزرگ باشد، اگر اسناد و مدارک لازم در عرصه های بررسی، موجود نباشند و لذا نخست باید تهیه و تکمیل شوند.

۱۰
·    قوای موجود برای تدارک مواد امپیریکی بر طبق پلان تدارک را. 

۱۱
·    وسایل و اسباب محاسبه ای ـ فنی موجود و جریان زمانی روند کلی پژوهش را

۱۲
·    زمان پیش بینی شده لازم برای حلاجی تئوریکی مجموعه مواد پژوهشی را

۱۳
·    در نتیجه تهیه بیلان زمانی می توان جزئیات جریان زمانی بررسی را در شبکه پلان تعیین کرد.

۱۴
·    شبکه پلان شالوده ای برای تعیین اینکه در چه مقطع زمانی چه نتایج جزئی باید تهیه شده باشند و نخستین نتایج نهایی برای تئوری و پراتیک می توانند عرضه شوند، پدید می آورد
  
پ
تدارک و انجام و اجرای بررسی امپیریکی در عرصه های بررسی

۱
·    برای گردآوری مواد امپیریکی (تجربی) باید رهنمودها و رهنمایی های واحد (یکپارچه) و واضح وجود داشته باشند.  

۲
·    قاعدتا قبل از همه، وحدت (یکپارچگی) در استفاده از روش های گزینش و برجسته سازی (گرداوری و حلاجی داتای لازم) تأثیر شدیدی بر قابلیت استفاده از زیربرجسته سازی ها (گردآوری و حلاجی داتاهای سطح پایین تر لازم)  بر آنالیز کلی دارد.

۳
·    این هم در مورد انجام و اجرای مثلا برجسته سازی های معین، اعتبار دارد و هم در موارد زیر:

الف
·    در مورد داد و ستد (توزیع و گرد آوری) پرسشنامه ها

ب
·    در مورد داد و ستد مصاحبه ها

پ
·    در مورد داد و ستد هماندیشی های گروهی و غیره

۴
·    و هم در مورد تهیه و تربیت اشخاص لازم برای بررسی  

۵
·    و هم در مورد تهیه و تربیت نیروهای کمکی

ت
تدارک اسناد امپیریکی و حلاجی و ارزیابی آنها 

۱
·    در مطابقت با برنامه ارزیابی و قوای موجود و وسایل محاسبه ای ـ فنی، تدارک مواد تهیه شده بنا بر پلان به لحاظ محتوایی و زمانی تعیین شده، صورت می گیرد.

۲
·    مستلزم آن عبارت است از تخمین حتی الامکان دقیق مدت زمان احتمالی کار لازم و زمان لازم برای هر روند منفرد کار و در مطابقت با آن، به کارگماری دقت مند و راسیونال (معقول) قوای موجود.
 
۳
·    برای تدارک مواد امپیریکی (تجربی) باید قبل از همه به اقدامات زیر دست زد:

الف

۱
·    تدارک اسناد و مدارک برای حلاجی الکترونیکی داتاها (EDV)

۲
·    این بخش از کار را (مثلا انتقال بر کارت های سوراخدار را) قاعدتا مرکز محاسبه به عهده می گیرد.

ب
·    شمارش، گروه بندی و کشف روابط متقابل داتاهای امپریکی به مدد حلاجی الکترونیکی داتاها (EDV) بر طبق برنامه عرضه شده.

پ

۱
·    نمودارسازی پیوندهای ایستاتیستیکی (آماری) در تصاویر گرافیکی

۲
·    تدارک مواد امپیریکی به مدد حلاجی الکترونیکی داتاها (EDV) فقط در بررسی های فراگیرو پیچیده به صورت راسیونل صورت می گیرد

·    (ما با دیالک تیک مانوئل و راسیونل (یدی و الکترونیکی) سر و کار داریم. مترجم)

۳
·    تدارک مانوئل (یدی، دستی) مثلا به صورت کارت های خرچنگی و یا به صورت روش خط تیره نیز عمدتا از مراحل یاد شده می گذرد.

ت
استنتاج و استعمال تئوریکی نتایج پژوهش

۱
·    این بخش برنامه در برگیرنده استنتاج تئوریکی از نتایج به دست آمده برای تئوری و پراتیک است.

۲
·    استنتاج تئوریکی حاوی عوامل زیر است:

الف
·    حاوی آزمون (به محک زدن، امتحان) نهایی فرضیه ها ست.

ب
·    حاوی توضیح معارف جدید حاصله راجع به پیوندهای معین است.

پ
·    حاوی گرایشات و قانونمندی ها و طرز تأثیر و شرایط آنها ست.

ت
·    حاوی توضیح مدل ها و قواعد برای تشکیل آگاهانه روندهای معین است.

ث
·    حاوی پیدا کردن مسائل تئوریکی جدید است.
 
ج
·    استنتاج و استعمال تئوریکی نتایج پژوهش، کردوکار علمی فراگیری را نمودار می سازد که مستلزم کار مشترک (همبودین) سوسیالیستی، هم میان جامعه شناسان، هم میان نمایندگان رشته های علمی دیگر و هم پراتیک است.

ح
·    همراه با تدارک هر بررسی سوسیولوژیکی، بخش اصلی مدت زمان لازم برای پژوهش،  صرف ارزیابی می شود.

خ
·    در این بخش برنامه باید تعیین شود که کدام نتایج پژوهش و کدام گزارش ها راجع به پژوهش در چه مدت زمانی باید عرضه شوند و کی و چگونه باید به ارگان های مسئول داده شوند.

چ
·    ضمنا باید نوع و زمان انتشار نتایج پژوهش تعیین شوند.

ث
پلان بندی رئال امکانات مالی

·    برای جریان مطمئن هر بررسی سوسیولوژیکی، ضمنا پلان بندی رئال امکانات مالی برای هر کدام از مراحل روند پژوهش نقش مهمی بازی می کند.

۱
·    پلان بندی زمانی و ارگانیزاتوریکی هر پژوهش سوسیولوژیکی در چارچوب برنامه ریزی اش، قاعدتا زمانی صورت می گیرد که پلان بندی محتوایی به سطح پیشرفته ای می رسد و به عبارت دیگر پایان معینی کسب می کند.

۲
·    این اما بدان معنی نیست که تضمین ارگانیزاتوریکی بررسی به نوبه خود بر پلان بندی محتوایی تأثیر متقابل نمی گذارد.

۳
·    مثلا تعداد مصاحبه ممکنه در هر بررسی، محدود به تعداد مصاحبه گر است.
·    مصاحبه گرانی که بدون وارد آوردن خدشه بر محتوای مصاحبه می توانند کار کنند.

۴
·    محل و دامنه عرصه بررسی و اندازه موضوعات بررسی را نمی توان بدون در نظر گرفتن قوای موجود و زمان و وسایل موجود تعیین کرد.

پایان  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر