احسان طبری
در بارۀ شیوۀ درستِ رفتارِ مبارزان با یکدیگر
[بحثی در بابِ اِتیکِ مارکسیستی]
منبع: سایت نوید نو
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
۱
لنین می گفت:
هرگز نسبت به چیزهای کوچک با بیاعتنائی ننگرید
زیرا
"از خُرد است که کلان برمی خیزد."
سعدی گفته است
و
نه
لنین:
عدو را به کوچک نباید شمرد
که کوه کلان دیدم از سنگ خرد
معنی تحت اللفظی:
دشمن
را
نباید دستکم گرفت.
ای بسا کوه ها
که
از تجمع سنگریزه ها تشکیل یافته اند.
سعدی
همین اندیشه
را
به
کرات
با
توجه به دانش تجربی
استدلال و اثبات کرده است:
نبینی که چون با هم آیند مور
ز شیران جنگی بر آرند شور؟
نه
موری
که
موئی کز آن کمتر است
چو پر شد،
ز
زنجیر
محکمتر
است.
این اندیشه سعدی
اما
به
چه معنی است؟
۲
شیوۀ رفتار و برخورد همرزمان در درون حزب و جنبش،
از جمله یکی از منابع مهم پیدایش فضای روحی در درون حزب و جنبش است.
فضای روحی؟
من ـ زور
از
خرافه «فضای روحی» چیست؟
خواننده
چه بسا
به
این نتیجه می رسد
که
طبری
به
هنگام سر هم بندی کردن این خرافات
مست بوده است.
چون
این جمله او
فاقد محتوا و معنای مشخص و روشن است.
آنچه از قلم طبری مست افتاده
چیست؟
ویرایش:
شیوۀ رفتار و برخورد فئودالی همرزمان در درون حزب و جنبش،
یکی از منابع ضمنی مهم پیدایش فضای روحی انقلابی و یا مثبت در درون حزب و جنبش است.
حالا
با
توجه به این جمله طبری
می توان دریافت
که
او
اولا
محتوای دیالک تیکی نقل قول فوق الذکر
"از خُرد است که کلان برمی خیزد."
"از خُرد است که کلان برمی خیزد."
را
اصلا
نفهمیده است.
طبری
اصلا
نمی داند
که
دیالک تیک چیست.
ضمنا
معلوم می شود
که
برای احسان طبری و امثال بیشمارهم
اتیک فئودالی
مهم تر و تعیین کننده تر و مؤثرتر
از
شعور انقلابی
است.
مراجعه کنید
به
تحلیل جزوه دیگری از طبری تحت عنوان «چگونه باید بحث کرد؟»
ثالثا
معلوم می شود
که
اتیک طبری
نه
اتیک مارکسیستی،
بلکه اتیک فئودالیستی ـ آخوندیستی
است.
۳
رفتارِ صحیح مبتنی بر تفکرِ عینی و منشِ جمعی،
این فضا را پیوسته مصفّا، نشاط آور و شفاف نگاه می دارد.
تفکر عینی؟
تفکر
اصولا و اساسا
چیز سوبژکتیوی
است.
من ـ زور طبری
از
تفکر عینی و یا اوبژکتیو
چیست؟
منظور طبری
به
احتمال قوی
تفکر اوبژکتیویستی
است.
اوبژکتیویسم
یکی از مکاتب معرفتی ـ نظری معیوب امپریالیسم
است
و
ماهیتا
فرقی
با
سوبژکتیویسم
ندارد.
مراجعه
کنید
به
اوبژکتیویسم
و
سایه دراز اوبژکتیویسم
من ـ زور طبری
از
مفهوم «منش جمعی»
چیست؟
منش
یعنی
خصلت.
۴
طبری
برای رفتار آدمی
شالوده و یایه فکری و خصلتی
قایل می شود.
بدین طریق
شالوده طبقاتی اتیک و اخلاق (رفتار)
نادیده گرفته می شود
و
یا
تحقیر می شود و فراموش می شود.
تفکر
نیز
در
قاموس طبری
نه
طبقاتی،
بلکه عینی است.
این اندیشه طبری
بوی پوزیتیویسم و فئودالیسم
می دهد.
۵
ادامه دارد.
تفکر
اصولا و اساسا
چیز سوبژکتیوی
است.
من ـ زور طبری
از
تفکر عینی و یا اوبژکتیو
چیست؟
منظور طبری
به
احتمال قوی
تفکر اوبژکتیویستی
است.
اوبژکتیویسم
یکی از مکاتب معرفتی ـ نظری معیوب امپریالیسم
است
و
ماهیتا
فرقی
با
سوبژکتیویسم
ندارد.
مراجعه
کنید
به
اوبژکتیویسم
و
سایه دراز اوبژکتیویسم
من ـ زور طبری
از
مفهوم «منش جمعی»
چیست؟
منش
یعنی
خصلت.
۴
رفتارِ صحیح مبتنی بر تفکرِ عینی و منشِ جمعی،
این فضا را پیوسته مصفّا، نشاط آور و شفاف نگاه می دارد.
طبری
برای رفتار آدمی
شالوده و یایه فکری و خصلتی
قایل می شود.
بدین طریق
شالوده طبقاتی اتیک و اخلاق (رفتار)
نادیده گرفته می شود
و
یا
تحقیر می شود و فراموش می شود.
تفکر
نیز
در
قاموس طبری
نه
طبقاتی،
بلکه عینی است.
این اندیشه طبری
بوی پوزیتیویسم و فئودالیسم
می دهد.
۵
رفتار غلط مبتنی بر تفکرِ ذهنی و منشِ فردی،
آن را از تناقضاتِ مضر، هوای مسموم و کدر انباشته می کند،
رگههای نفاق و افتراق را ژرف میکند
و
بسط می دهد،
موجدِ بحرانهای شدید درونی میشود،
نشاطِ مبارزه را زائل می سازد
و
لذا بدیهی است
که
کار
را
احیاناً به شکست ها، فروریختگیها و حتی زوال میکشاند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر