اریش فروم
(Erich Fromm)
( ۱۹۰۰ – ۱۹۸۰)
م. معمار نژاد
درنگی
از
شین میم شین
اریک فروم
روانکاو، فیلسوف و جامعهشناس برجسته آلمانیتبار،
در کتاب معروف خود *«گریز از آزادی»
به شکلی ژرف و روانشناختی به مقولهی آزادی میپردازد.
خلاصهای از دیدگاههای فروم درباره آزادی:
آزادی دو بُعد دارد:
الف
آزادی از چیزی:
رهایی از سلطه، اقتدار، و فشارهای بیرونی.
ب
آزادی برای کسب چیزی:
توانایی برای انتخاب آگاهانه، بیان خود و مسئولیتپذیری در قبال خویشتن و جامعه.
برای تحلیل مارکسیستی این دعاوی م. معمار نژاد و اریش فروم
بهتر است که آن را نخست تجزیه و سپس تحلیل کنیم:
۱
اریک فروم
روانکاو، فیلسوف و جامعهشناس برجسته آلمانیتبار،
م. معمار نژاد ادعا می کند که اریش فروم فیلسوف است.
معلوم نیست که تعریف او از فلسفه و فیلسوف چیست.
۲
اریک فروم
روانکاو، فیلسوف و جامعهشناس برجسته آلمانیتبار،
در کتاب معروف خود *«گریز از آزادی»
به شکلی ژرف و روانشناختی به مقولهی آزادی میپردازد.
در این ادعای معمارنژاد،
شق القمر اریش فروم
تعریف ژرف و پسیکولوژیستی (روان شناختی کذایی) مقوله آزادی بوده است.
آزادی (اختیار)
مفهومی فلسفی است.
اریش فروم
اگر فیلسوف باشد، باید تعریف فلسفی مفهوم آزادی را عرضه دارد.
اریش فروم
اما روانکاو است و نه فیلسوف.
به همین دلیل
تعریفی پسیکولوژیکی (تعریف مبتنی بر روان شناسی) و حتی به مراتب بدتر، تعریفی پسیکولوژیستی (روان شناختی) از مفهوم فلسفی اختیار و یا آزادی عرضه می دارد.
پسیکولوژیسم
مکتبی فلسفی ـ امپریالیستی است.
در حالیکه پسیکولوژی (روان شناسی) یکی از علوم انسانی است.
پسیکولوژیسمترفندی امپریالیستی برای ماستمالی مسائل فلسفی و جامعتی به مدد مفاهیم پسیکولوژیکی (روان شناسی) است.
پسیکولوژیسم
آلترناتیوی امپریالیستی برای مارکسیسم است.
روان شناسی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5653
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5652
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5630
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5638
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5651
پایان
چنین کردوکاری اما ممنوع است
و
فقط به درد عوامفریبی می خورد
و
نه به درد روشنگری
و
نه به درد کشف حقیقت.
با متد فکری پسیکولوژیستی (فرویدیستی) و با مفاهیم روان شناسی فقط می توان
پدیده ها، روندها و سیستم های روانی را به طرز بخور و نمیری درک کرد و «توضیح» داد و نه مفاهیم و مسائل فلسفی و جامعتی را.
این بدان می ماند که کسی با چرخ خیاطی به آشپزی خطر کند.
یعنی
دیالک تیک ساختار و فونکسیون را زیر پا نهد.
چون فونکسیون چرخ خیاطی بنا بر ساختارش
دوخت و دوز است و نه پخت و پز.
حالا به تعریف «ژرف و روان شناختی» اریش فروم بپردازیم:
۳
خلاصهای از دیدگاههای فروم درباره آزادی:
آزادی دو بُعد دارد:
الف
آزادی از چیزی:
رهایی از سلطه، اقتدار، و فشارهای بیرونی.
ب
آزادی برای کسب چیزی:
توانایی برای انتخاب آگاهانه، بیان خود و مسئولیتپذیری در قبال خویشتن و جامعه.
از معماران باید پرسید:
تعریف مقوله و مفهومی چیست و به چه معنی است؟
اول باید مقوله و مفهوم آزادی و یا اختیار را تعریف کرد،
بعد
ادعا کرد که دو بعد دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر