نام هنگام تولد
کوین شاه
(۵۵۱ قبل از میلاد ـ ۴۷۹ قبل از میلاد)
(عمر: ۷۱–۷۲ سال)
درنگی
از
شین میم شین
کنفوسیوس
هیچ اندیشهی بدی را در سر یا دل خود جای مده.
هیچ اندیشهی بدی را در سر یا دل خود جای مده.
مفاهیم این اندرز کنفوسیوس به شرح زیرند:
سر
دل اندیشه
اندیشه بد
جا دادن اندیشه در سر و یا دل
منظور کنفوسیوس از سر، مغز (Gehirn) بشری است.
منظور او از دل، ضمیر (Bewusstsein) بشری است.
منظور کنفوسیوس از اندیشه چیست که به دو دسته طبقه بندی می شود:
اندیشه نیک
و
اندیشه بد؟
زرتشت هم از پندار نیک شعار ساخته است و منظورش از پندار، بخشا و ضمنا افکار است.
یعنی
زرتشت هم بسان کنفوسیوس پندار را به پندار نیک و پندار بد دسته بندی می کند.
مثالی برای برای درک و توضیح تشکیل اندیشه:
نیاکان کودک واره ما
با مشاهده آتش نلشی از مثلا آذرخش و یا آتش سوزی خود به خودی
دست بدان زده اند و دست شان در آتش سوخته است.
این شناخت حسی
به صورت سیگنالی حسی
به مغزشان ارسال شده است و مغز سگنال حسی مربوطه را به صورت حکمی (تصوری، اندیشه ای، فکری، قضاوتی، عبارتی) در آورده است:
آتش چیزی سوزنده و سوزاننده است.
بدین طریق
شناخت حسی
را
شناخت عقلی مبدل شده است.
یعنی
دیالک تیک حسی و عقلی قوام یافته است.
دیالک تیک حسی و عقلی
یکی از اساسی ترین دیالک تیک های معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) مارکسیستی ـ لنینیستی است.
نقش تعیین کننده در دیالک تیک حسی و عقلی
از آن حسی است.
چون اگر نیاکان ما دست به اتش نزده بودند و دست شان نسوخته بود،
یعنی
اگر به کسب شناخت حسی نایل نیامده بودند، به حکم و یا اندیشه آتش چیزی سوزنده و سوزاننده است، نمی رسیدند.
این بدان معنی است
که
اندیشه
چیزی حاضر و آماده نیست که بشر در سر و یا در دل خود جا بدهد.
اندیشه
در گردنه دیالک تیکی دشوار حسی و عقلی تشکیل می یابد.
ضمنا
معیار عینی و علمی مطمئنی برای تمیز اندیشه نیک از اندیشه بد وجود ندارد.
آتش چیزی سوزنده و سوزاننده است.
این اندیشه نیکی است و یا اندیشه بدی؟
معیار چیست؟
شاید منظور کنفوسیوس و زردشت
نه اندیشه نیک، بلکه نیت نیک بوده است.
حسن نیت بوده است.
هومانیسم و سوسیالیسم و کمونیسم و ناتورالیسم بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر