۱۴۰۲ آذر ۳, جمعه

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «مارکسیزم و آئین بهائی» (۲۱)

  

 مارکسیزم و آئین بهائی
سایت پژوهشنامه 

 نگارنده:

 نادر سعیدی 

 درنگی 

از

میم حجری

 

۱

حضرت بهاءالله در بررسی هر پدیده‌ای

 آن را در آن واحد مادّی و روحانی می‌پندارند.

معنی تحت اللفظی:

هر پدیده ای مظهر وحدت ماده و روح است.

این برخورد بهائیت به مسئله اساسی فلسفه
در تحلیل نهایی
یادآور بر خورد عرفان و پانته ئیسم بدان است:
عرفان  و پانته ئیسم
میان ماده و روح (وجود و شعور) علامت تساوی می گذارند.
یعنی 
منکر تضاد ماده با روح (وجود با شعور) اند.
یعنی
وحدت ماده و روح (وجود و شعور) را مطلق می کنند.
یعنی
خصلت دیالک تیکی وحدت ماده و روح را منکر می شوند. 
 
اسم این تحریف را اصل وحدت وجود گذاشته اند.
 
به همین دلیل پانته ئیسم را مکتب فلسفی همه خدایی هم می نامند.
 
عرفان
به پیروی از پانته ئیسم 
میان خر و خدا و خلق و خرما و خورجین علامت تساوی می گذارد.
 
وقتی منصور حلاح می گوید:
انا الحق (من خدا هستم)، منظورش همین است.

۲

همه چیز در عین ظاهر مادّیش 

آینهء تجلّی خدا ست 

 معنی تحت اللفظی:
همه چیز بی اعتنا به ظاهر مادی شان، تجلیگاه خدا هستند.

این ادعای بهائیت بدان معنی است
که
اگر خدا نبود، چیزی هم نبود.

یعنی
خدا خالق هستی از نیستی است.
این راه حل و پاسخ بهائیت به مسئله اساسی فلسفه است:
روح (خدا) مقدم بر ماده است.

این بدان معنی است که جهان بینی بهائیت، ایدئالیستی است.

جهان بینی بهائیت هم مثل جهان بینی اسلام
ایدئالیستی ـ عینی
است.
چون هر دو، وجود جهان مادی و عینیت جهان مادی را انکار نمی کنند.

جهان بینی هگل هم ایدئالیستی ـ عینی بوده است.
 
تفاوت جهان بینی هگل با جهان بینی بهائیت و اسلام این است 
که
ایدئالیسم عینی هگل،
 بر خلاف ایدئالیسم عینی بهائیت و اسلام، دیالک تیکی است و نه متافیزیکی.

۳

در آثار بهائی 

گاهی این دوگانگی به صورت دوگانگی ماهیت و وجود ظاهر می شود.

معنی تحت اللفظی:
دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)
در آثار فقهای بهایی
 به صورت وحدت وجود و ماهیت در می آید.
 
اکنون جای شعور و یا روح را ماهیت می گیرد.
این بدان معنی است که فقهای بهایی، بیگانه با مفاهیم فلسفی بوده اند.
 درست به دلیل فوق الذکر:
ایدئالیسم عینی بهائیت و اسلام، متافیزیکی و یا ضد دیالک تیکی است.
 
اگر چنین نبود، فقهای بهائیت می دانستند که وجود، ضد دیالک تیک شعور است و نه ضد دیالک تیکی ماهیت.

ماهیت
هم
ضد دیالک تیکی پدیده (نمود) است و نه وجود.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر