۱۴۰۲ آذر ۷, سه‌شنبه

درنگی در پول



میم حجری

درباره ی مسأله ی یهود

 کارل مارکس

ترجمه دکتر محیط

 « پول خداوندِ رشک وَرز اسرائیل است که هیچ خدای دیگری تاب مقاومت در برابر آن را ندارد.
 پول، تمام خدایانِ انسان را به پستی می کشاند و آن ها را به کالا تبدیل می کند.
پول ارزشِ جهانشمول و قائم به ذات تمام چیزهاست
و از این رو همه ی جهان، انسان و طبیعت را از ارزش های ویژه ی خود تهی کرده است. پول جوهر بیگانه شده ی کار و هستی انسان است و این جوهر بیگانه، بر او چیره می شود و او آن را می پرستد.
خداوند یهودیان دنیوی گشته و به خدای جهان تبدیل شده است.
 خداوند واقعی یهودیان اسکناس است.
خدای آنها چیزی نیست جز پنداری از اسکناس. »


فلسفه حقوق و نه حق
دکتر محیط تحت اللفظی ترجمه کرده است.

پول
مش مارکس
چیزی جز کالا نیست.
پول
کالایی است که ضمنا اسباب داد و ستد کالاها ست.
پول
کاتالیزاتور (میانجی، واسطه) داد و ستد کالاها ست.
پول مثل دلال است که خریدار و فروشنده را به یکدیکر می رساند و معامله را سر و سامان می دهد و بعد ره خانه خویش می گیرد و می رود
بی آنکه چیزی به نصیب ببرد.
پول
کاره ای نیست.
قبلا به جای پول
پوستین بوده است.
پیمانه ای گندم بوده است
پول پرستیده نمی شود
این ظاهر قضیه است.
کالا پرستیده می شود
و
کالا
ثمره کرد و کار یدی و فکری بشر است
بشر در حقیقت ماهیت مولد خود را در صورت کالا ویا پول (واسطه داد و ستد کالاها) می پرستد
و
چه بهتر از این.
کالاپرستی مثل بت پرستی است
بت پرستی یعنی محصول کار خود پرستی
یعنی مولود مادی و فکری خود پرستی
یعنی خودپرستی
و
چه چیزی مهمتر و فخر انگیزتر  از خودشناسی و خود آگاهی و خودپرستی است؟
پول
چه ربطی به خلق یهود دارد.
صرافی و نزولخورای را لاشخورهای کلیسای مسیحی به خلق یهود  تحمیل کرده اند
خلق یهود مجاز به کشت و زرع و داد و ستد و تولید و توزیع نبوده است
فقط مجاز یه انجام کارهایی بوده است که انجامش اشن برای مسیحیان
حرام بوده است
کارهایی که مسیحیان به انجام شان مجاز نبوده اند و نزولخورای و  صرافی بوده است


پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر