۱۴۰۲ آذر ۲, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تمییز (متمایز سازی) (۲)


پروفسور دکتر کامیلیا وارنکه

برگردان

شین میم شین

 

 

۱۲

·    در رابطه با پژوهش های جدید در این زمینه، مشاجره «پره فرماسیون» ـ «اپی ژنزه» دو باره شعله ور شد.

 

۱۳

·    در حالیکه وایزمن به پیروی از نظریه مکانیک توسعه  روکس پذیرش «پره فرماسیون» فراگیرمکانیکی تکوین را اعلام کرد ( تئوری پره فرماسیون)، دریش مکتب ویتالیسم را بر این مبنا بنیانگذاری کرد که تمییز تخم به کمک بردارهای غیرمادی (انتله شی ها) از طرق «اپی ژنتیکی» صورت گرفته است.

 

۱۴

·    پژوهش های جدید بطلان هم تعابیر مکانیکی و هم تعابیر ویتالیستی از تمییز را اثبات نمودند که به مثابه حادثه بغرنج تنظیمی می بایستی دارای عناصر پیش ساخته و «اپی ژنتیکی» باشد.

 

۱۵

·    در مورد «فیلوژنز» ارگانیسم ها باید گفت که فرم های نهائی «فیلوژنتیکی» به طور متوسط شدیدتر از نیاکان شان تمییز می یابند

·    (قانون تمییز روزا)

 

۱۶

·    مثلا درجهان گیاهان این امر به اثبات رسیده که از یک عضو واحد که فونکسیون های مختلفی را به عهده داشته، به برکت تمییز هم برگ (برای جذب و دفع) و هم بخش های شکوفه ای مطابق با آن (برای تکثیر) به وجود می آید.

 

(فونکسیون برگ

 دیالک تیکی از جذب هوا و نور و آب ـ دفع اکسیژن و آب است.

مترجم)

 

۱۷

·    علاوه بر این روند تکامل از تک سلولی در گذر از کولونی سلولی به چند سلولی از طریق تمییز کیفی گروه های سلولی صورت گرفته است.

 

۱۸

·    روند همانند تمییز را می توان در تکامل سیستم عصبی انسانی از سیستم عصبی آشفته، درگذر از سیستم عصبی رشته ای به سیستم عصبی سلسله مراتبی مشاهده کرد.

 

۱۹

·    تمییز به معنی پیدایش زیرسیستم های کیفیتا متفاوت است و سیستم هرچه بیشتر تمییز یافته (متمایزگشته) باشد، باید به همان میزان دقیقتر نظم و ترتیب (سلسله مراتب) کسب کند.

 

۲۰

·    از این رو همراه با تمییز، سانترالیزاسیون (تمرکز) سیستم های بیولوژیکی نیز افزایش می یابد و می توان گفت که تمییز و تمرکز تناسب مستقیم با هم دارند.

 

(ما اینجا نیز با دیالک تیک تمییز و تمرکز، با دیالک تیک  دسانترالیزسیون (تقسیم) و سانترالیزاسیون (تمرکز)

سر و کار درایم.

مترجم)

 

۲۱

·    به طور کلی می توان گفت که توسعه و تکامل «فیلوژنتیکی» به پله بالاتر، همواره با تمییز همراه می شود.

·     اما این بدان معنی نیست که حداعلای تمییز (یعنی تشکیل سیستم های کاملا متمایز شده) نقطه آغازین برای تکامل بعدی باشد.

 

۲۲

·    ظاهرا حد وسط نسبی میان سیسم های متمایزشده و رزرو های سیستمی هنوز متمایز نشده، بهترین حالت برای انطباق جدید (توسعه  انواع تازه) است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر