۱۴۰۲ آبان ۱۹, جمعه

درنگی در پیشگفتاری از مسعود امیدی بر «رفرم یا انقلاب» از روزا لوکزمبورگ (۳)

 
 

 رفرم یا انقلاب
 از دیدگاه رزا لوکزامبورگ
 
نویسنده :
 الیزابت شولته
 برگردان :
مسعود امیدی
 

درنگی

از 

یدالله سلطانپور


مقدمه مترجم 

درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب 

امری سهل و ممتنع است ،

 امری بسیار دشوار به نظر می رسد و در عین حال بسیار ساده است. 

دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:

۱
 رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه 

 که 

با چشم پوشی بر واقعیت همراه است 

و 

شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید، 

بسان مامایی که قصد دارد مادری را خارج از قانونمندی طبیعی بارداری و زایمان طبیعی موجود انسانی در بازه زمانی کمتر از نه ماه بزایاند و فرزند او را بدنیا آورد.

 ما این فراز از نوشته مسعود امیدی را نخست تجزیه و سپس تحلیل می کنیم:

۱

درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب 

امری سهل و ممتنع است

 امری بسیار دشوار به نظر می رسد و در عین حال بسیار ساده است.

سؤال 

قبل از همه

این است که مسعود امیدی چگونه به دیالک تیک اصلاح و انقلاب رسیده است؟

 

معمولا و قاعدتا

ضد دیالک نیکی اصلاح (تعمیر)، تخریب است و نه انقلاب.

دیالک تیک تعمیر و تخریب.

 

ضد دیالک تیکی انقلاب (روولوسیون) 

هم 

از سویی

 ارتجاع (ره اکسیون) 

است

و

از سوی دیگر

 اوولوسیون (تغییرات تدریجی و ناچیز.)

دیالک تیک اوولوسیون و روولوسیون.


مراجعه کنید

به

اوولوسیون

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10456

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10469

 

۳

 http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10489

 

پایان

و

اوولوسیونیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10574

 

باید در روند تحلیل این پیشگفتار مسعود امیدی به سؤال خود جوابی پیدا کنیم.


۲

درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب 

امری سهل و ممتنع است

 امری بسیار دشوار به نظر می رسد و در عین حال بسیار ساده است.

دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:

 

 اکنون این سؤال پیش می آید که سهولت درک این دیالک تیک کجا ست؟

به این سؤال هم در روند تحلیل دنبال جواب خواهیم گشت.

 

۳

دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:

۱
 رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه 

 که 

با چشم پوشی بر واقعیت همراه است 

و 

شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید، 

بسان مامایی که قصد دارد مادری را خارج از قانونمندی طبیعی بارداری و زایمان طبیعی موجود انسانی در بازه زمانی کمتر از نه ماه بزایاند و فرزند او را بدنیا آورد.

 

۱

 رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه 

 که 

با چشم پوشی بر واقعیت همراه است

 

منظور مسعود امیدی از انتزاعی چیست؟

ضد دیالک تیکی مجرد و یا انتزاعی، مشخص است.

مگر برخورد وولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی) 

مشخص نیست؟

ضمنا

مگر برخورد انتزاعی و وولونتاریستی

از واقعیت عینی صرفنظر می کند؟

اصلا

منظور از اراده گرایی چیست؟


۴
 رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه 

 که 

با چشم پوشی بر واقعیت همراه است 

و 

شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید،

اکنون منظور مسعود امیدی از برخورد انتزاعی و وولونتاریستی تبیین می یابد:

بی اعتنایی

 به
امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر