۱۴۰۱ بهمن ۱۹, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۶۰۹)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سوم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش دوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!
 

۱

بسا زورمندا که افتاد سخت

بس افتاده را یاوری کرد بخت

 

معنی تحت اللفظی:

ای بسا قدرتمندی که سرنگون شده

و

ای بسا هیچکاره ای که  بختیار شده است.

 

سؤال

 

سعدی

 در این بیت شعر،

دیالک تیک (۱) و توده  

را

 به شکل دیالک تیک زورمند و افتاده  بسط و تعمیم می دهد و از احتمال واورنه شدن این دیالک تیک سخن می گوید.

 

جواب

 

سعدی

 در این بیت شعر،

دیالک تیک طبقه حاکمه و توده  

را

 به شکل دیالک تیک زورمند و افتاده  بسط و تعمیم می دهد و از احتمال واورنه شدن این دیالک تیک سخن می گوید.

 

عاملی که باعث ترقی توده (افتاده) می شود، نه ضرورت های عینی جامعه بشری، بلکه بخت و اقبال است.

 

بختیاری اگر بنا بر مشیت الهی مقدر نشده باشد، گشتاوری از تصادف را در بر دارد.

به نظر سعدی  

در جامعه ـ تئوری سقوط

 «خدا دادگان و شهزادگان» و «به بالا رفتن کار افتادگان»

 می تواند

اولا

 فردی باشد، نه اجتماعی و نه طبقاتی،

 ثانیا

تصادفی باشد و نه ضروری.

 

این بیت شعر سعدی،

در هر حال اخطاری کمرنگ و سنجیده به طبقه حاکمه است، که با تردستی یک ایدئولوگ ورزیده اعلام می شود.

 

سعدی

با

این چنین احکام

دست به چپ نمائی و عوامفریبی می زند.

حافظ

این ترفند سعدی را کمال در خور می بخشد وسیستم فکری خود را عمدتا از مفاهیم ایراسیونالیستی از قبیل بخت و چرخ و قضا و غیره

برپا می دارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر