۱۴۰۱ اسفند ۳, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آزادی (اختیار) (۱)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    آزادی به رابطه انسان با قانونمندی عینی (ضرورت، جبر) در طبیعت و جامعه، به ویژه به درجه شناخت و تسلط عملی آن توسط انسان اطلاق می شود.

 

۲

·    ضرورت (جبر) در برگیرنده کلیه عرصه های واقعیت عینی است.

 

(یعنی مفهوم ضرورت (جبر) از تجرید قوانین و قانونمندی عینی کل هستی (طبیعت، جامعه و تفکر)

تشکیل می یابد.

مترجم)

 

۳

·    آزادی (اختیار) اما اختصاصا مقوله ای جامعتی است و قابل بسط دادن به عرصه های دیگر هستی نیست.

 

۴

·    آزادی در درک و فهم ضرورت (جبر) عینی و در لیاقت استفاده و کاربست آگاهانه قانونمندی ها ست.

 

۵

·    این بدان معنی است که تصمیمیگری آزادانه و عمل آزادانه وابسته به شرایط اقتصادی، سیاسی  و ایده ئولوژیکی است.

 

۶

·    در نظامات جامعتی که در آنها مناسبات مبتنی بر استثمار و سرکوب و ستم، امتیازات آموزشی ـ پرورشی  و مانی پولاسیون حاکم است و جلوی هر فعالیت  دموکراتیکی و سیاسی پیشرفتگرا گرفته می شود،  آزادی یا به شدت محدود می شود و یا امکان ناپذیر می گردد.

 

·    مراجعه کنید به مانی پولاسیون

 

 

مانی پولاسیون

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6169

 

۷

·    به همین دلیل، تنها در نظام جامعتی سوسیالیستی و کمونیستی است، که کلیه تمایلات آزادیخواهانه پیشرفتگرای پیشین جامه عمل می پوشند.

 

۸

·    مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی آزادی (اختیار) به این معنی، رابطه ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) را به مثابه رابطه ای دیالک تیکی می داند و آزادی را به مثابه شناخت ضرورت (جبر) عینی و به مثابه استفاده از ضرورت شناخته شده و کاربست ضرورت شناخته شده در پراتیک جامعتی تلقی می کند.

 

۹

·    در رابطه دیالک تیکی ضرورت و آزادی (جبر و اختیار)، ضرورت (جبر) همواره پیش شرط آزادی است.

·    برای اینکه مؤثریت ضرورت (جبر) مطلق است.

 

 (به عبارت بهتر،

 نقش تعیین کننده  در دیالک تیک ضرورت و آزادی (جبر و اختیار)

از ان ضرورت (حبر) است.

مترجم)

 

۱۰

·    ضرورت (جبر) تا زمانی که توسط آدمیان شناخته نشده باشد، در مقابل آنان (آدمیان) به طور خودپو (خود به خودی) پیشبرد کسب می کند.

 

۱۱

·    با شناخت ضرورت (جبر) و با کاربست هدفمندانه آن، یا با خواستن ضرورت (جبر) عینی و با عمل بر طبق آن توسط انسان ها، ضرورت (جبر) مؤثریت خودپوی خود را از دست می دهد و در آزادی (اختیار) نفی می شود و به این معنا به آزادی استحاله می یابد، بدون اینکه از بین برود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر