۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۱۰۱) (قسمت سوم)

  ​Jannetje Johanna (Hannie) Schaft

 

هانی شافت

آنتی فاشیست شهیدی از هلند

میم حجری

 
۲۹۷۱
تحقيق كردم همونقدر كه خانوما تو دروغ گفتن ضعف دارن آقايون قدرت دارن
عارفه

راستگویی و دروغگویی
ربطی به جنیست ندارد.
کار کثیفی وجود ندارد که نران قادر به انجامش باشند و زنان نباشند.
اصلا و اصولا فرقی بین زنان و نران وجود ندارد
نه به لحاظ مثبت و نه به لحاظ منفی.
ضمنا
نه راستگویی مطلقا خوب است و نه دروغگویی مطلقا بد.
ای بسا دروغ که بهتر از راست است.

۲۹۷۲
توده ستیزی و حزب توده ستیزی  فاشیسم و فوندامنتالیسم
 قبل از همه دلیل طبقاتی دارد.
البته در خریت و خردستیزی فاشیست ها و فوندامنتالیست ها کمترین تردیدی نیست.
 مؤسس خردستیزی
نیچه
 ـ مرجع تقلید عادولف شاملو ـ
بوده است.

۲۹۷۳
عریان فالچی
غیر از مغز اندیشنده
کم و کسری ندارد.

هیچ خری حتی پس از رسیدن به مقصد و هدف و اماج
احساس خلاء در خود نمی کند
بلکه احساس شعف و شادی و رضایت خاطر می کند.

تعیین مقصد نوین
پس از انجام وظابف مربوط به اماج اول
امری طبیعی و عینی است
و
ربطی به احساس خلاء در خود ندارد.
ما همیشه با نفی معین (هگل) سر و کار داریم:
نفی تز به واسطه انتی تز به تشکیل سنتز منجر می شود
سنتزی که پس از تشکیل و توسعه درخور
به نوبه خود
به تز جدیدی تبدیل می شود
تزی که
حاوی آنتی تز درخور حود است

۲۹۷۴
طبقه حاکمه همه طوایل پسا سوسیالیستی
یعنی روسیه و اوکراین و لهستان و غیره
یکی است.
اولیگارش های انگل و بی شعور و بی شخصیت و بی شرم اند
و
پوتین و پالان
جزو و عضو و نماینده سیاسی اولیگارشیسم حاکمند.

پوتین
بدترین دشمن بلشویسم و کمونیسم است.

پوتین فرقی با پالان و چکمه و نعلین و چارق ندارد.

سرکوب خلق روس اوکراین توسط اولیگارشیسم اوکراین
بهانه ای برای اولیگارشیسم انگل روس است.

دستاوردهای انقلاب اکتبر زیر پای پوتین و پالان نابود می شوند.

۲۹۷۵
گرد شرم

آرزو دارم
زبان لال گردد
وقتی بیانگر ناحقیقت باشد.

آرزو دارم
زبان به فریاد باشد
تا ناحقیقت را فرو کوبد.

آرزو دارم
زبان گویا باشد
تا حقیقت را
به گوش خلایق برساند.

پایان

۲۹۷۶
دیوار موش دارد
موش هم گوش دارد.
کسب و کار ما هم حرف زدن با دیوارها ست.
قحط العصر آدم ها ست.

۲۹۷۷
نه لبخند انوشه لبخند بوده است و نه خنده کاووسی، خنده است.
در چنین شرایطی نمی توان لبخند زد و خنده کرد.
فریب ظواهر امور را فقط و فقط ظاهرپرستان می خورند

۲۹۷۸
نظر این و آن
تغییری در حقیقت نمی دهد.
فرنگی

آره.
ولی بدون تحلیل نظر این و آن
یعنی بدون کار فکری عرق ریز بر روی نظرات همنوعان
حقیقت هم کشف نمی شود.

حقیقت از قبل موجود
وجود ندارد.
حقیقت
در روند کار مادی و فکری مشقت بار
کشف می شود.
برای کشف حقیقت
باید از پلکان های مفهومی پایین رفت و حقیقت گرفتار در غل و زنجیر در ظلمات هستی را پیدا کرد.
حقیقت همان آب حیات است که در ظلمات است

۲۹۷۹
چجوری با جدا شدن از کسی که دوسش دارید کنار اومدید؟
بهناز

گاهی فرار از دوزخ
علیرغم دوست داشتن دوزخیان
بهتر از ماندن در دوزخ
و
گندیدن
و
خاکستر و تباه و نابود شدن است.

۲۹۸۰
ما در جامعه وارونه ای به سر می بریم.
جامعه ای که خوبان باید نزد روان پزشک بروند
تا
طرز تا کردن با بدان را بیاموزند.
حریف

۲۹۸۱
با علوم منفرد
مثلا اقتصاد
نمی توان مسائل جامعه را درک کرد و توضیح داد.
برای این امر
ماتریالیسم تاریخی
را
تدوین کرده اند.

به همان سان
که
نمی توان با چرخ خیاطی
زمین
را
شخم زد و گندم کاشت

۲۹۸۲
کسی که خیالتو پر کنه اما دنیاتو نه ترسناک ترین آدم زندگیت میشه.
عارفه

مثالی بزن تا منظورت قابل فهم باشد.
چگونه می توان خیال کسی را پر کرد؟
منظور از پر کردن دنیای کسی چیست؟
مثلا ازدواج با او؟
دوستی با او؟
دشمنی با او؟

مثال:
فرزندت فردا خواه و ناخواه ترکت خواهد کرد
و سالی یک بار
حتی
به تو
زنگ نخواهد زد.
چه رسد به سر زدن.
اما همیشه در خیالت خواهد بود.
چنین کسی ترسناکترین فرد زندگی ات خواهد بود؟

۲۹۸۳
همه آدما به يه نفر نياز دارن كه از سردرگمى نجاتشون بده، بغلشون كنه و بهشون دلگرمى بده كه همه چيز درست ميشه
خسته

اولا از کجا می دانی؟
مگر همه آدمها را بررسی کرده ای؟
تازه ادم کجا بود تا به کسی محتاج باشد که از سردرگمی نجاتش بدهد، بغلش کند و دروغ شاخدار تحویلش بدهد؟
خیلی ها از منجی و عیاش و عوامفریب منزجرند و نیازی به او ندارند

۲۹۸۴
سخت ترین قسمت مهاجرت ، رفتن به دندون پزشکیه!
خسته

من ـ زور؟
مش خسته؟
مگر مهاجران باید حتما نزد دندانپزشک بروند؟
ضمنا
چرا معالجه دندان کار سختی است؟
 
۲۹۸۵
حقیقت
یک مفهوم مهم فلسفی است.
حقیقت
انعکاس نسبتا دقیق واقعیت عینی است.
مثال:

آب تحت فشار جو در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید.
این حکم و یا اندیشه
حقیقی است.
برای اثبات حقیقت این حکم فقط کافی است آب را در کتری کنیم و اینجا و انجا بجوشانیم و به حقیقت آن ایمان بیاوریم

۲۹۸۶
علیه فاشیسم
با متحد شدن خلق های جهان
جهانی بدون مرز
آشنایی

فاشیسم و فوندامنتالیسم و اولیگارشیسم
 ایده ئولوژی اند
و
برای نفی و حذف ایده ئولوژی
به مبارزه ایده ئولوژیکی نیاز مبرم است.
کاری که دایرة المعارف روشنگری از ۲۰ سال قبل به عبث شروع کرده است.
 ضمنا
 نئو لیبرالیسم کذایی هم مثل آشنایی
مخالف وجود سرحدات ملی است.
سرحدات ملی اگر محترم شمرده نشوند
عردوغان عرعرکنان وارد سوریه می شود
و
 بوش با هلری وارد لیبی
و
پوتین به بهانه نازی زدایی وارد اوکراین.
و جهان طویله می شود.

۲۹۸۷
درد میدونی چیه؟
درد اینه که یه بچه ۴ساله یهو تو جمع پیش بابات و شوهرعمه ات و پسرعمه‌هات بگه:
آیدا لباستو در بیار سینه‌ تو ببینم.
ریدم تو تربیت بچه ها‌ی این زمونه
آیدا

بگو به اش:
برو افریقا
تا سیر دل سینه ببینی.
احمدی نجات هم رفته بود
تا سیر دل سینه ببیند
نمی دانیم برگشت و یا همانجا ماندگار شده
احمدی نجات
می گفت:
« بچه شیر خواره افریقایی
به محض دیدن من
زبان باز کرد و گفت:
«مامان
محمود آمد.»
اگر این اعجاز الهی نیست
پس چیست؟

۲۹۸۸
جدایی یا وصل!
من علیه تو اعلانِ عشق می‌دهم
علیه تو اعلانِ صلح می‌دهم
علیه تو اعلانِ اشتیاق می‌دهم
علیه تو اعلانِ عفو می‌دهم
بی هیچ پشیمانی
چرا که من جسمم را و روحم را به تو بخشیده ام.
غاده‌السمان

هی غادةالسمان
همه چیز در هستی دنیوی و اخروی
مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد است

داد (عدالت) و بی داد (ظلم) معروف
هم
ریشه در همین دیالک تیک دارد.

نه
داد محض امکان پذیر است
و
نه
ستد محض.

استثمار معروف هم دال بر همین دیالک تیک است:
سرمایه دار همه ثمره کار کارگر را تصاحب نمیکند
دستمزدی به او میدهد.
فقط اضافه ارزش را تصاحب می کند.

تو هم بدون ستد درخور
دادی نده.
و گرنه ورشکست می شوی.
 
۲۹۸۹
ما از هگل نقل قول کرده ایم.
به نظر هگل
نفی
همیشه معین است.
مثال:
 نتیجه نفی دانه گندم،
خوشه گندم است
و
نه گوساله

۲۹۹۰
مفهوم
چیست؟
مثال
آب یک مفهوم است.
درخت یک مفهوم است.
عینی
یعنی هر آن چیزی که بی اعتنا به بود و نبود سوبژکت
مثلا سقا و ساقی و زوار وجود دارد.

آب فقط تحت فشار جو در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید.
با تغییر فشاردرجه جوش آب به طور قانونمند تغییر می یابد.

۲۹۹۱
امپریالیسم زمانی حاضر شد با اتحاد شوروی وارد یک اتحاد بشود ...
ناصر

تلاش برای اتحاد با امپریالیسم انگلیس (سرکرده جهان)
قبلا
توسط اتحاد شوروی صورت گرفت.
ولی ناموفق ماند.

بعد
هیتلر با استالین پیمان عدم مداخله متقابل بست و لهستان را بسان کیکی بین خود تقسمیم کردند.

بدون این پیمان میان هیتلر و استالین
جهان ج. دوم شروع نمی شد.

پس از حمله فاشیسم آلمان به شوروی و انگلستان و پل هاربر
امپریالیسم انگلیس و امریکا
با اتحاد شوروی متحد شدند
و متحدا فاشیسم را و میلیتاریسم ژاپن را شکست دادند

۲۹۹۲
ما هنوز از کومله و حزب فلان و بهمان کور دوستان
اندیشه ای ندیده ایم و نشنیده ایم و معلوم نیست که منظورشان از حاکمیت توده ای چیست.
 بدون شعور علمی و انقلابی
جنبش انقلابی وجود ندارد.
خر قادر به انقلاب نبوده و نیست و نخواهد بود.
 
۲۹۹۳
نگرانی
شبیه پرداخت بدهی ئی است
که
بدهکار نبوده ای.
مارک تواین

یعنی چه؟
منظورت زورگیری است؟
نگرانی چه ربطی به زورگیری دارد؟
نگرانی
آژیر روانی اندام زنده است.
نگرانی
فراخوانی غریزی - طبیعی به هشیاری است.
نگرانی
ناشی از پیش بینی دهشت بالقوه است
و
دهشت
وحشت سرشته به حیرت است

۲۹۹۴
تقدم خود رو به پیاده رو
در جامعه سرمایه داری

۲۹۹۵
جنگ چیست
اگر فرمی از مبارزه طبقاتی از بالا بر ضد پایین نیست؟

۲۹۹۶
آره.

صلح = پاوزه ای (زنگ تفریحی) برای تدارک جنگ دیگر.

ما با دیالک تیک جنگ و صلح سر و کار داریم.
جنگ فرمی از مبارزه طبقاتی از بالا و هر از گاهی از پایین است.

۲۹۹۷
نه.

فلسفه (جهان بینی) کانت
ایدئالیستی ـ ذهنی است.

جهان بینی هگل
ایدئآلیستی ـ عینی است.
کانت را نباید دستکم گرفت.

۲۹۹۸
ما با دو نوع مطالعه سر و کار داریم:

۱
مطالعه پاسیو (منفعل) که خرخوانی نامیده می شود
۹۹ در صد خلایق خرخوانی می کنند.

۲
مطالعه اکتیو (فعال. مبتنی بر هماندیشی با نویسنده کتاب و مطلب و کاراکترهای مثلا رمان)
شیوه مطالعه ماهمین است.
 
۲۹۹۹
حقیقت
دیالک تیکی از حقیقت نسبی و حقیقت مطلق است.

حکم فوق الذکر
حقیقت مطلق است.
حقیقت نسبی معنی دیگری دارد.

مثال:
حقیقت احکام هندسه اوقلیدس نسبی اند.
چون فقط شامل حال واقعیت عینی سه بعدی می شوند.
در واقعیت عینی چهار بعدی
معتبر نیستند.

۳۰۰۰
ایدئآلیسم ذهنی
منکر وجود چیزهای مادی است
و
ادعا میکند که این چیزها فقط در ذهن ما وجود دارند.
ایدئآلیسم عینی
 اما به وجود مستقل از مای چیزهای مادی تمکین دارد.
 مثلا منکر وجود لنگه کفش و لنگ حمام نیست

۳۰۰۱
اساسی ترین مساله در هر مکتبی، حفظ و نگهداری آن از انحرافات و تضمین بقای آن است که این افتخار در مکتب اسلام و تشیع به نام اباعبدالله الحسین علیه السلام ثبت شده است.
الهه

هی چشم بینا در جمکران کجایی
اسلام هزار تکه شده است
و
وجب به وجب خاک جمکران
به قول جلال آل احمد
پر از استخوان های شیعه و سنی است که همدیگر را لت و پار کرده اند.
هنوز هم وحشیان شیعه و سنی تشنه به خون همدیگرند
چه رسد به خون علی اللهی ها، ۵ امامی ها ۶ امامی ها و صوفی ها و وهابی ها و

۳۰۰۲
تا حالا دقت کردید
هیچ قنادی ای قند نمیفروشه!
هیچ عطاری ای عطر نمیفروشه !
 قهوه خونه هام همه چی دارن جز قهوه !
 کولر گازی و آبی با برق کار میکنه !
 اره برقی با بنزین کار میکنه
 ! ۳ تار ۴ تا تار داره !
هفت تیر ۶ تا تیر داره !
 تازه صائب تبریزی هم اصفهانیه!
نیهال

زیبا ست.
این به معنی خر تو خر زبانی حاکم در طویله جمکران است.

۳۰۰۳
ویکتور هو گو
بهشت اغنیا
بر دوزخ فقرا بنا شده است.

عیب این کشف به ظاهر درست هوگو کجا ست؟

۳۰۰۴
تقریبا همه کنسرن های نفت و گاز
از سود چندین میلیارد دلاری گزارش می دهند.
از این رو ما باید از پرداخت بهای مازاد پرهیز کنیم تا بحران انرژی به سر آید.


۳۰۰۵
حضرت عزرائیل و کارگر
داداش اجلت رسیده است.

متأسفم
من ۲ سال دیگر باید جان بکنم
تا اجلم برسد.
مگر
در عالم بالا
قانون جدید کار را نمی خوانند؟

۳۰۰۶
خرد
مهم ترین و مرکزی ترین مفهوم
در
فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان است.
خرد
از
دید هگل
مساوی با فلسفه است.
مارکسیسم ـ لنینیسم
خرد کل اندیش
است.
تار و پود مارکسیسم ـ لنینیسم
فلسفی است

۳۰۰۷
الهی مرا آن دِه که خودم فکر میکنم آن بِه!
عارفه

خدا چیست و کیست؟
خدا
اصلا
دهنده
نیست
تا به تو چیزی بدهد که به باشد.
خدا
ستاننده است.
خدا حریصی سیری ناپذیر است.
میلیون ها ملک و جن و انس شب و روز مشغول خایه مالی خدا هستند
ولی او سیری نمی شناسد و مرتب غر می زند:
ای ال داوود شکرگزار من باشید
که بندگان من شکرگزار نیستند

۳۰۰۸
فعالیت سیاسیتون چی بوده؟
کایند

فعالیت سیاسی چیست و سیاسی کیست؟
پیش شرط سیاسی بودن و فعالیت سیاسی کردن،
تسلط به مفاهیم سیاسی است.

خیلی از مدعیان
از مفاهیم سیاسی کمترین خبری ندارند.
یعنی اصلا سیاسی نیستند.

مثال:
احمد شاملو و پیروانش را نمی توان و نباید سیاسی محسوب داشت.
اینها با مفاهیم ادبی و هنری هارت و پورت می کنند.

فعلیت سیاسی ما
پارس کردن بی امان
به زبان پارسی برای پارسی زبانان است.
پارسی زبانان
اما پنبه در گوشان اند.

به همین دلیل ما هم با دیوار حرف می زنیم
چون دیوار موش دارد
و
موش گوش دارد.

۳۰۰۹
و سلام بر او که می گفت: «کشوری که در قلب اسمِ حسین را دارد فرهنگ عاشورا را دارد باید در زیست و فرهنگ الگوی جهان شود»
مریم

کشور که قلب ندارد
ای باسواد
عاشورا که نشانه فرهنگمندی نیست
عاشورا
نشانه فقدان فکر و فرهنگ است
نشانه بدبختی است
قمه بر سر زدن و شاخسی واخسی گفتن
نشانه فکر و فرهنگ است

۳۰۱۰
خدا یک مفهوم است.
و
مفهوم
فقط در ذهن تو وجود دارد.
مثال:
درخت و دختر و دکتر هم مفهومند و فقط در ذهن تو وجود دارند.
در خارج از ذهن تو
نه
درخت
بلکه
سرو و صنوبر وجود دارد.
نه
دختر
بلکه
نسرین و نسترن وجود دارد
نه دکتر
بلکه احمدی نجات  وجود دارند

۳۰۱۱
کلبه ای که در آن مهربانی هست و ساکنینش می خندند
بهتر از کاخی ست که مردمانش دلتنگ هستند!
مهناز

تو حتما کاخ نشینی
به همین دلیل از ذلت کوخ نشینان بی خبری.
از ما بپرس که بر ما چه رفته است

۳۰۱۲
تو آدمی
و آدم باید متکی به خود باشد.
تو
زنی
و
زن
آدم به توان دو
است.
زن وابسته
نه
زن
بلکه
زباله و ذلیل است.

۳۰۱۳
فقط بیائید خونه ما
ببینیداین عمو جان ۷۷ساله من
چجوری هر روز صبح و شب
دونه دونه خانمها رو
ب بهانه شب بخیر و صبح بخیر
میبوسه
امروز گفتم:
عمو جان
خواهش میکنم لااقل دیگه شیرین و نبوسین
دخترامانت برادر ماس،
اعتماد کرده زنشو داده دست ما
رفته اون سر دنیا.
نخواه خیانت کنیم
الهامات

شکر کن که می بوسدشان.
خیلی ها
خانم ها
را
بی رحمانه و بی شرمانه و بیمارانه
زجر می دهند.
روزی می خواستیم
سر مسئله ای با همسایه ترک مان حرف بزنیم.
زن همسایه دخترکش را دم در می فرستاد و نمی آمد.
بالاخره مجبور به آمدن شد و ما از دیدن صورت کبودش دچار وحشت سرشته به شرم شدیم

چگونه می تونستیم به پلیس زنگ بزنیم؟
شوهرش کارگر مهاجری بود
محل کار
کارگران زا روانی می کند
و
آنها
عقده های خود را در زنان و فرزندان شان خالی می کنند


۳۰۱۴
حریفی
در آلمان
دکترا می گرفت.
روزی گفت:
موقع مطالعه کتب درسی
خوابم می گیرد.
روش مطالعه را به ما یاد نمی دهند.
مطالعه همانقدر انرژی و نیرو می طلبد که حفاری و حمالی و حکاکی و غیره.
مطالعه سرسری اصلا مطالعه نیست.

۳۰۱۵
حوریه
نسل کشی یا هولوکاست ایرانی،
کشتار و قتل عام سازمان یافته ایرانیان در حکومت قرون وسطایی آخوندی
آمار تعداد اعدامی ها وکشته شدگان در ایران در چهل و دو سال قدرت یافتن جمهوری اسلامی بدرستی معلوم نیست،
ولی بر پایه تحقیقاتی که انجام گرفته و بر اساس آمار و ارقامی که جمع آوری شده است، تعداد اعدام ها از سال ۵٧ تا ٩٧ بیش از ۶١ هزار نفر برآورد شده‌است
 
بسیاری از این اعدامی ها بخصوص اعدامی های سال ۶۷ متعلق به گروههای چپ گرا در بیش از یکصد گور دسته‌جمعی نظیر خاوران، در سراسر کشور مدفون شده‌اند.

کشتار و قتل عامی که در آن، دنیا ساکت مانده و تنها نظاره گر این کشتار بودند و فقط به چند قطعنامه بسنده کردند،
مردمی که در سکوت کامل جهانی بوسیله حکام جابر و متحجر یا بصورت گروهی اعدام شدند و یا با احکام مجازات قرون وسطایی چون قطع دست، پا و سنگسار روبرو گردیدند.
بررسی این جنایات و تاباندن نور بر سیاهکاریهای این جنایتکاران حداقل کاری است که برای قربانیان و خانواده‌هایشان و فراموش نشدن این جنایات می‌توان انجام داد.

جنایتکاران حاکم برمیهن، جانیانی که در طی ۴۲ سال گذشته
با سیاست النصر بالرُعب
آرامش و سکوتی قبرستانی را در کشور حاکم کرده و با کشتاری بیرحمانه‌، هزاران مخالف فکری و دگر‌اندیش را سبعانه قتل عام کرده‏ اند.

۳۰۱۶
 مسعود امیدی
یکی از باسوادترین قلم به دستان کشور ما ست.
از او می توان انتظار داشت که به عوض ترجمه مطالب این و آن
به خوداندیشی روی آورد و به تحلیل مستقل ماهیت طبقاتی طبقه حاکمه روسیه خطر کند
تا
هم خود رستگار شود
و
هم
به توسعه فکری سکنه کشور مدد رساند

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر