پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان
شین میم شین
۱۴
· لنین بعدها تضاد میان «دو سمتگیری معرفتی ـ نظری اصلی» را، «دو سمتگیری ماتریالیستی و ایدئالیستی» را در کتاب خود بنام «ماتریالیسم و امپیریوکریتیسیسم» (۱۹۰۸) به شرح زیر مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار داد:
· «ایدئالیسم آنجا آغاز می شود، که فیلسوفی ادعا می کند که چیزها احساس های ما هستند.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۰۴)
۱۵
· لنین ضمنا خاطرنشان می شود که مارکس و انگلس «هم به نفی ماتریالیسم معیوب (ماتریالیسم عمدتا غیر دیالک تیکی) و هم به نفی ایدئالیسم نایل آمده اند.
· نبوغ مندی مارکس و انگلس درست در همین است که آنها ماتریالیسم را توسعه بیشتر داده اند.....
· سمتگیری فلسفی اصلی ئی را پیشرفت بخشیده اند.....
· به پیروزی قطعی ماتریالیسم همت گماشته اند.
· از ماتریالیسم دفاع کرده اند و نفرت و انزجار خود را نسبت به هرگونه تحریف، نسبت به هرگونه گمراهسازی و انحراف ایدئالیستی ابراز داشته اند.
· مجموعه تذکرات فلسفی مارکس به این دو ضد شالوده ای مربوط می شوند.
· در واقع همین پافشاری بر آشتی ناپذیری دوقلوی ماتریالیسم و ایدئالیسم، یکی از بزرگترین خدمات مارکس است که در راه فلسفی دقیقا معینی به پیش رفته است.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۳۴۰)
۱۶
· تغییر معنی مفهوم «ایدئالیسم» با توسعه فلسفه ماتریالیستی و تعریف مستدل علمی و فراگیر مفهوم «ایدئالیسم» و همچنین تاریخ فلسفه ایدئالیستی با تشکیل ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی پیوند تنگاتنگ داشته اند.
· مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه، ماتریالیسم، فلسفه.
مسئله اساسی فلسفه
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2967
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2968
پایان
ماتریالیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر