۱۳۹۹ خرداد ۲۵, یکشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۵۵)


·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
 
فصل هفتم
بخش دوم
قسمت دوم
 

۳۱
·     البته بدین وسیله همه چیز توضیح داده نمی شود.
·     فقط جنبه تئوریکی ذاتی قضیه توضیح داده می شود.

۳۲
·     برای اینکه کانت، اتیک (اخلاق) خود را با توجه به فرماسیون اقتصادی ـ اجتماعی معینی، یعنی با توجه به جهان بورژوایی ـ کاپیتالیستی توسعه می دهد.
·     (راجع به اتیک کانت و روند تشکیل جامعه بورژوایی، مراجعه کنید به «شرودر، «هلوه تیوس و کانت. راجع به اتیک ماتریالیستی و ایدئالیستی فلسفه رهایش بورژوایی»، در «انقلاب و نوع تفکر»، ص ۲۳۲)

۳۳
·     بالاخره، نوع روابط میان انسانی در کاپیتالیسم است که کانت، اتیک فرمالیستی خود را بدان، تحمیل می کند.

۳۴
·     این اتیک کانت نیست که در وهله اول فرمالیستی است.
·     بلکه روابط میان انسانی در کاپیتالیسم اند که در حد فرمال ها   از نفس می افتند.
·     برای اینکه تابع قوانین رقابتند.
·     به لحاظ اخلاقی تابع خودپرستی و اگوئیسم اند.

۳۵
·     کانت با اعلام تبعیت مطلق همه انسان ها از فرامین اخلاقی بی چون و چرا، می خواهد در مطابقت با ایدئال های (آرمان های) هومانیستی روشنگری، در مقابل اگوئیسم جهان بورژوایی  ـ کاپیتالیستی، سینه سپر کند تا دستکم، به طرز فرمال (صوری)، جامعه بورژوایی را به مثابه همبود (اجتماع) فرضیه بندی کند.
·     (برای آشنایی با آموزه حقوقی کانت، مراجعه کنید به کلنر، «آموزه حقوقی خرد محض»، در «انقلاب و نوع تفکر»، ص ۱۶۲)

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر