۱۳۹۷ مهر ۱۰, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۹۲)


 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۱۲
·    این امر تنها از نقطه نظر نسبت دادن رابطه  معاییر و پدیده  های گوناگون بر واقعیت عینی حیات جامعه ای  قابل ارزیابی است.
·    برای اینکه فقط این نقطه نظر است که امکان نسبت دادن چیزها و پدیده های فردی و تصادفی را به چیزها و پدید های اجتماعی و قانونمند فراهم می آورد.

۱۳
·    این نقطه نظر، امکان صرفنظر از عوامل و پیوندهای فرعی و بی اهمیت متنوع بیشمار ـ چه بسا مرئی و ملموس ـ را و برجسته کردن عوامل و پیوند های به لحاظ تاریخی ـ سوسیولوژیکی ماهوی و مهم را و ایزوله کردن فکری آنها را و جمعبندی آنها را در سیستم های بزرگتر، فراگیرتر و بغرنجتر و استفاده از آنها برای مسئله گزاری سوسیولوژیکی، تئوری سازی، فرضیه سازی و فرضیه آزمایی و استفاده عملی از معارف سوسیولوژیکی مربوط به آنها را  فراهم می آورد.

۱۴
·    نقطه نظر تاریخی ـ سوسیولوژیکی فوق الذکر اما کافی نیست.
·    نقطه نظر تاریخی ـ سوسیولوژیکی فوق الذکر باید در نگرش مارکسیستی ـ لنینیستی، به مثابه آغازگاه (نقطه آغازین)، بنیان و آماجگزاری باشد.

۱۵
·    این از اهمیت خاصی برخوردار است، وقتی که تعیین اهمیت سوسیولوژیکی خصایص، مشخصات، شیوه های عمل، سیستم های ارزشی، تصورات و غیره انسانی لازم می آید.

۱۶
·    فقط رابطه با واقعیت جامعه ای عینی و گرایشات توسعه آن نشان می دهد که ما با شیوه های عمل، تصوراتی سر و کار داریم که وارد مؤثریت (اثرگذاری) جامعه ای می شوند و بدین طریق برای جامعه شناسی، ماهوی محسوب می شوند و یا ما با چیزهایی سر و کار داریم که در هممؤثریت (اثری گذاری مشترک) بغرنج سیستم های جامعه ای و مکانیسم های قاعدتی (قاعده ای) محو می شوند (و یا از رده خارج می شوند) و بدون نتایج تاریخی و اجتماعی می مانند.
·    یعنی به عبارت کوتاهتر، به معنی سوسیولوژیکی اش، با افراد، خصایص، مشخصات، تصورات به اصطلاح «واقعی» سر و کار داریم.

۱۷
·    تعریف دقیق واقعیت جامعه ای عینی توسط ماتریالیسم تاریخی به تشکیل مفهوم کاملا نوینی از جامعه منجر شده است.

·    مراجعه کنید به جامعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر