پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
۱۲
·
این امر تنها از نقطه نظر نسبت دادن رابطه معاییر و پدیده های گوناگون بر واقعیت عینی حیات جامعه ای قابل ارزیابی است.
· برای اینکه فقط این نقطه
نظر است که امکان نسبت دادن چیزها و پدیده های فردی و تصادفی را به چیزها و پدید
های اجتماعی و قانونمند فراهم می آورد.
۱۳
· این نقطه نظر، امکان صرفنظر
از عوامل و پیوندهای فرعی و بی اهمیت متنوع بیشمار ـ چه بسا مرئی و ملموس ـ را و
برجسته کردن عوامل و پیوند های به لحاظ تاریخی ـ سوسیولوژیکی ماهوی و مهم را و
ایزوله کردن فکری آنها را و جمعبندی آنها را در سیستم های بزرگتر، فراگیرتر و بغرنجتر
و استفاده از آنها برای مسئله گزاری سوسیولوژیکی، تئوری سازی، فرضیه سازی و فرضیه
آزمایی و استفاده عملی از معارف سوسیولوژیکی مربوط به آنها را فراهم می آورد.
۱۴
·
نقطه نظر تاریخی ـ سوسیولوژیکی فوق الذکر اما کافی نیست.
· نقطه نظر تاریخی ـ
سوسیولوژیکی فوق الذکر باید در نگرش مارکسیستی ـ لنینیستی، به مثابه آغازگاه (نقطه
آغازین)، بنیان و آماجگزاری باشد.
۱۵
· این از اهمیت خاصی
برخوردار است، وقتی که تعیین اهمیت سوسیولوژیکی خصایص، مشخصات، شیوه های عمل،
سیستم های ارزشی، تصورات و غیره انسانی لازم می آید.
۱۶
·
فقط رابطه با واقعیت جامعه ای عینی و گرایشات توسعه آن نشان
می دهد که ما با شیوه های عمل، تصوراتی سر و کار داریم که وارد مؤثریت (اثرگذاری)
جامعه ای می شوند و بدین طریق برای جامعه شناسی، ماهوی محسوب می شوند و یا ما با
چیزهایی سر و کار داریم که در هممؤثریت (اثری گذاری مشترک) بغرنج سیستم های جامعه
ای و مکانیسم های قاعدتی (قاعده ای) محو می شوند (و یا از رده خارج می شوند) و بدون
نتایج تاریخی و اجتماعی می مانند.
· یعنی به عبارت کوتاهتر، به
معنی سوسیولوژیکی اش، با افراد، خصایص، مشخصات، تصورات به اصطلاح «واقعی» سر و کار
داریم.
۱۷
·
تعریف دقیق واقعیت جامعه ای عینی توسط ماتریالیسم تاریخی به تشکیل مفهوم کاملا نوینی
از جامعه منجر شده است.
· مراجعه کنید به جامعه در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر