پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
راجع به فلسفه گوتفرید ویلهلم لایب
نیتس
۵۰
· لایب نیتس می نویسد:
· «در کاینات چیز بی ثمری، چیز
عقیمی، چیز مرده ای، هرج و مرجی، بلبشو و اغتشاشی وجود ندارد، مگر به ظاهر.
· مثلا به همان معنا که در برکه ای که از دور مورد
مشاهده قرار می گیرد، می تواند به نظر رسد.
· برکه ای که در آن فقط جنبش مغشوشی دیده می شود.
· حرکت درهم بر هم ماهی ها
دیده می شود، بدون اینکه خود ماهی ها تمیز داده
شوند.
۵۱
· به همین دلیل، اگر سخت بگیریم،
نه تولد و زایش کامل وجود دارد و نه مرگ
و میر کامل که در جدایی روح از جسم باشد.
۵۲
· انچه که ما زایش می نامیم،
چیزی جز توسعه و رشد نیست.
· آنچه که ما مرگ می نامیم،
چیزی جز تحدید (محدود گشتن) اکتیویته و زوال تدریجی نیست.»
· (لایب نیتس، «نوشتجات
کوتاه، مونادولوژی»، ۱۹۶۶، ص ۱۱۶، ص ۱۳۷)
۵۳
· لایب نیتس جزو هیئت های
بزرگ تاریخ دیالک تیک است.
۵۴
· فلسفیدن لایب نیتس، سرلوحه
و سرمشق تفکر دیالک تیکی است.
۵۵
· فلسفه لایب نیتس، البته
فقط در این تشخیص، خلاصه نمی شود.
۵۶
· این تشخیص اما با بنیان
فلسفه لایب نیتس و با اثرگذاری و اهمیت آن، به بهترین وجهی انطباق دارد.
۵۷
· لایب نیتس، علاوه بر اینها
همه، متفکری با حساسیت و گشاده رویی خارق العاده به روی هر چیز نو بوده است.
· فیلسوفی با مسئله شناسی
ستایش انگیزی بوده است.
۵۸
دنیس دیدرو
(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان
ماتریالیست روشنگری اروپا
از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
از همکاران و دوستان دآلمبر،
روسو، کاندیلا.
· وقتی دنیس دیدرو، لایب
نیتس را در دایرة المعارف خود، بسان افلاطون، دکارت، مالربرانش و فرانسیس بیکن،
«نابغه» محسوب می دارد، خط ماهوی فلسفیدن لایب
نیتس را تبیین می دارد.
نیکولاس مالبرانش
(۱۶۳۸ ـ ۱۷۱۵)
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی
جسم و روح
و
نماینده دوئالیسم جسم و
روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل
جسم و روح منشاء الهی می تراشد.
به پیروی از افلاطون و
آگوستین
شناخت حقیقت، ادراک و تصور را
ناشی از سهیم بودن روح انسانی
در ایده های الهی می داند.
اثر اصلی او «تحقیق
حقیقت» (۱۶۷۴ ـ ۱۶۷۵) نام دارد.
۵۹
· چون «نابغه» از دید دنیس
دیدرو، کسی است که پیشرفت فلسفه را با بختیارترین و غیر منتظره ترین کشفیات، تسریع
می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر