۱۳۹۵ فروردین ۶, جمعه

سوسیال ـ داروینیسم


پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان شین میم شین


  سوسیال ـ داروینیسم به جریانی در جامعه شناسی بورژوائی اطلاق می شود که در نیمه دوم قرن نوزدهم بوجود آمده و اصول بیولوژیکی تنازع بقا و انتخاب طبیعی در نظریه داروین را بطور مکانیکی به عرصه جامعه منتقل می کند.

1

·        سوسیال ـ داروینیسم فرمی از بیولوژیسم در علوم اجتماعی است.

·        مراجعه کنید به بیولوژیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

هربرت اسپنسر (1820 ـ 1903)
جامعه شناس
  فیلسوف بورژوائی واپسین
مؤسس تئوری اوولوسیون
از پیشقزاولان سوسیال ـ داروینیسم

·        مؤسس سوسیال ـ داروینیسم اسپنسر نام دارد.

3
·        در آلمان، گومپولوویچ، راتسن هوفر، ولتمن، امون، شال مایر، پلاته کوشیدند تا بر مبنای داروینیسم و ژنتیک ثابت کنند که جامعه سرمایه داری ـ با «جنگ همه علیه همه» اش و با جنگ هایش ـ طبیعی ترین نوع جامعه بشری و بیانگر قوانین ابدی طبیعی است.

4
·        آنها مبارزه طبقاتی را بوسیله کینه نژادی، جنگ نژادی، مبارزه زورمندان بیولوژیکی بر ضد عاجزان بیولوژیکی جایگزین ساختند و هر مسئله اجتماعی و اقتصادی را از نظریه تاریخی خویش دور افکندند.

5
·        آنها با این ادعا که در جامعه نیز فقط زورمندترین و زیستمندترین افراد و نژادها در تنازع بقا قادر به ادامه حیات اند و عاجزان محکوم به شکست و نابودی اند، به توجیه بی عدالتی های اجتماعی سرمایه داری و به غیرطبیعی قلمداد کردن مبارزه طبقاتی پرداختند.
     
·        (در رابطه با مفهوم «مبارزه طبقاتی» باید هشیار بود.
·        چون اجامر طبقه حاکمه امپریالیستی، مبارزه طبقاتی از پایین را، مبارزه طبقاتی توده های مولد و زحمتکش را بی اعتبار می سازند تا مبارزه طبقاتی از بالا را شعله ور سازند.
·         مترجم)

6
·        سوسیال ـ داروینیسم واکنشی بر ضد اشاعه مارکسیسم  و رونق گرفتن جنبش کارگری در نیمه دوم قرن نوزدهم بود.

7
·        برخی از طرفداران معروف داروینیسم (هاکسلی، والاس، هه کل، وایزمن) هم به سبب بی خبری و هم به سبب عدم درک ماتریالیسم تاریخی کوشیدند تا داروینیسم را برای بررسی تاریخ و جامعه مورد استفاده قرار دهند.

8

·        وجود بیولوژیکی انسان ها فقط پیش شرطی برای حیات اجتماعی آنها ست.

9
·        از این رو تشبثاتی از این قبیل در جهت استفاده از داروینیسم برای بررسی پدیده های اجتماعی بی پایه و غیرعلمی است.

10

·        در آلمان، مسابقه آلفرد کروپ در زمینه نتایج حاصل از تئوری اوولوسیون برای سیاست داخلی و قانونگزاری دولت ها در سال 1900 میلادی، نقش مهمی در ترویج سوسیال ـ داروینیسم بازی کرده است.

11

·        سوسیال ـ داروینیسم از همان آغاز در رابطه با نظریات نژادی به یکی از مهمترین مبانی راسیسم (نژادپرستی) و برنامه آدمکشی فاشیست های آلمان بدل شد.

12

·        مارکس با پیاده کردن قوانین بیولوژی در عرصه جامعه به مخالفت شدید برخاست و نظریات اف. الف، لانگه را مورد انتقاد قرار داد:

الف
·        «آقای لانگه ظاهرا به کشف بزرگی نایل آمده است:
·        کشف بزرگ او، تابع یک قانون بزرگ طبیعی دانستن تمام تاریخ است.

ب
·        و این قانون طبیعی بزرگ یاوه تنازع بقا (مبارزه برای حیات) است (عبارت داروین در این میان به یاوه صرف بدل می شود) و محتوای این یاوه جز قانون اضافه جمعیت مالتوسی نیست.

ت
·        حضرات به جای تحلیل چند و چون «مبارزه برای حیات» در فرماسیون های اجتماعی معین، هر مبارزه مشخص را به یاوه «مبارزه برای حیات» مبدل می سازند و سپس آن را به خیالبافی اضافه جمعیت مالتوسی تبدیل می سازند.

پ
·        باید اقرار کرد که این برای جاهلان کودن عالم نما و فخرفروش، متد بسیار سودآوری است.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 32، ص 85) 

·        مراجعه کنید به اوولوسیون، بیولوژیسم، تئوری نژادی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر