۱۳۹۵ فروردین ۱, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (84)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

پیشکش به
کمونار پاریس
 رضا خسروی
که از یادش نمی کاهیم.

برخورد خداوند به بنده خاطی
«کیست که مأیوس شود از درگاه خدا و رحمت پروردگار
به جز گمراهان.»

·        هر مفهوم قرآن، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیزی در جامعه برده داری است.
·        خداوند بنده (به قول سعدی) در روی زمین بر خداوند بنده در آسمان تقدم دارد.
·        ماده (خداوند بنده در زمین) بر روح (خداوند بنده در آسمان) مقدم است.

1
·        معبود (خداوند عبد)  آسمانی و یا خداوند مجموعه ی بندگان از جن و انس و ملک بعد از تشکیل جامعه برده داران (خداوندان بنده) پدید امده است.
·        در جامعه کمونیستی آغازین، اگر هم خدائی در توهمات و تصورات توده ها وجود داشته، خدای خورشید و ماه و باد و باران و زلزله و آتشفشان و سیل و توفان و دریا و غیره بوده است.
·        آنها هم انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای طبیعی و مادی بوده اند.

·        سؤال این بود که درگاه الهی انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیست؟

7
«کیست که مأیوس شود از درگاه خدا و رحمت پروردگار
به جز گمراهان.»

·        برای پاسخ به این پرسش، باید ـ قبل از آن ـ به این پرسش، پاسخ داد که منظور از انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیست؟

·        برای پاسخ به این پرسش هم، باید به پرسش های زیر پاسخ داد:

الف
·        منظور از انعکاس چیست؟

ب
·         منظور از انعکاس آسمانی چیست؟

ت
·        منظور از انعکاس انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیست؟

8


منظور از انعکاس چیست؟

·        برای روشن شدن انتزاع و یا تجرید مثالی می زنیم:
·        سرو و صنوبر و بید و بیدمشک و غیره را در نظر می گیریم.
·        همه خواص و مشخصات منحصر به فرد آنها را مورد صرفنظر قرار می دهیم.
·        بعد وجوه مشترک آنها را عمده می کنیم.
·        مثلا داشتن ریشه و غیره را.
·        بدین طریق مفهوم انتزاعی و یا مجرد درخت تشکیل می شود که فقط در ذهن ما وجود دارد.
·        درخت (درخت مجرد و انتزاعی و کلی) در خارج از ذهن ما وجود ندارد.

9
·        ولی اگر راه طی شده را برگردیم.
·        یعنی اگر مفهوم مجرد درخت را بسط و تعمیم دهیم به درختان مشخص از قبیل سرو و صنوبر و غیره می رسیم.
·        دیالک تیک مشخص و مجرد.
·        دیالک تیک ماده و روح

10


·        در دیالک تیک ماده و روح، در دیالک تیک سرو و صنوبر و بید و غیره ـ مفهوم مجرد درخت، نقش تعیین کننده از آن ماده (سرو و صنوبر و بید و غیره) است.
·        اگر سرو و صنوبر و غیره وجود نداشتند، مفهوم مجرد درخت هم تشکیل نمی شود.
·        میان سرو و صنوبر و غیره و مفهوم مجرد درخت، رابطه شیئ و تصویر شیئی برقرار است.
·        رابطه ماده و روح برقرار است.
·        اگر جهان عینی و واقعی، عرصه ماده در فرم های مختلف و متفاوت است، جهان فکری انسان ها، عرصه تصاویر آنها ست.
·        عرصه  مفاهیم است.
·        عرصه ارواح است.

11
·        همان طور که میان چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی مادی هیرارشی و یا سلسله مراتب هست، همانطور که خان بالاتر از مباشر و مباشر بالاتر از کدخدا و کدخدا بالاتر از رعیت است، همانطور که کوه بالاتر از صخره، صخره بالاتر از سنگ، سنگ بالاتر از شن است، به همان سان نیز، میان تصاویر آنها، یعنی میان  مفاهیم، یعنی میان ارواح، سلسله مراتب وجود دارد.

·        جهان فکری و روحی بازسازی فکری و روحی جهان مادی و واقعی ـ عینی است.

الف
·        جهان بینی ماتریالیستی،  ماده را بر روح، وجود را بر شعور، سرو و صنوبر و غیره را بر مفهوم درخت، مقدم می داند.
·        واقعا هم چنین است.

ب
·        جهان بینی ایدئالیستی اما بر عکس جهان بینی ماتریالیستی، روح را بر ماده، شعور را بر وجود، مفهوم درخت را بر سرو و صنوبر و غیره، مقدم می داند.


·        مذاهب جهان بینی ایدئالیستی را نمایندگی می کنند.
·        جهان بینی ایدئالیسم عینی و یا اوبژکتیو را نمایندگی می کنند.
·        چون مذاهب، روح را، خداوند آسمانی بندگان را، بر ماده، بر خداوندان بنده در روی زمین، مقدم می دانند، یعنی به مسئله اساسی فلسفه، پاسخ وارونه می دهند، به همین دلیل، آنها را شعور وارونه می نامند.   

12
منظور از انعکاس آسمانی چیست؟

·        در انعکاس اسمانی، جای آیینه ذهن و ضمیر بشری را آیینه شفاف آسمان می گیرد.
·        خداوندان مختلف و متفاوت بنده در آیینه شفاف آسمان منعکس می شوند و از هر کدام از آنها عکسی در آن ظاهر می شود.
·        ما این روند را انعکاس آسمانی می نامیم.

13
منظور از انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیست؟

·        منظور از انعکاس آسمانی ـ انتزاعی، تجرید تصاویر تشکیل شده در آئینه آسمان است.

·        برای روشن شدن قضیه مثال می زنیم:
·        فرض را بر آن می گذاریم که ده هزار خداوند بنده (ارباب برده دار)  در روی زمین وجود دارد.
·        بعضی از آنها 10 بنده دارند، بعضی دیگر 100 بنده دارند و اقلیتی 1000 بنده دارند.
·        اگر همه این ده هزار خداوند بنده را در آئینه آسمان منعکس کنیم، ده هزار عکس حاصل خواهد آمد.
·        ده هزار عکس از ده هزار خداوند بنده در زمین.
·        ده هزار عکس از اعضای طبقه حاکمه برده دار در زمین.

14
·        تئولوژی (فقه، شریعت) این عکس های آسمانی را مورد تجرید قرار می دهد.
·        به همان سان که ما سرو و صنوبر وبید و غیره را مورد تجرید و یا انتزاع قرار دادیم.
·        ما از تجرید سرو و صنوبر و غیره به مفهوم انتزاعی و یا مجرد درخت رسیدیم که فقط در ذهن ما وجود دارد و نه در خارج از ذهن ما.
·        از تجرید ده هزار عکس از خداوندان بنده، معبود آسمانی (خداوند بندگان از جن و انس و ملک) تشکیل می شود.
·        خداوند آسمانی و یا معبود آسمانی به همین دلیل، انعکاس آسمانی ـ انتزاعیخداوندان بنده و غلام و کنیز و کلفت و رهی و غیره در روی زمین است.

·        سؤال این است که درگاه الهی و ضمنا جن و ملک انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چیستند؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر