۱۳۹۵ فروردین ۷, شنبه

سیری در شعری از میرزا علی معجز (52 )


میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313)
(1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار
  
ای جماعت جمع اولون، «ایغ ـ بیغ» صداسین قطع ائدین
«لام ـ زبر ـ لین»، «جیم ـ زیر جین»، پایدار اولسون گرک
تازه چیخمیش بو کتابه، بیر تماشا ایلیون
بو ایلان، بو قورباغا، بو سوسمار اولسون گرک

بو یوغون قویروقلی حیوانی تانیرسیز یا خیر
آلتینا یازمیشلا:
«تولکی»،
حیله کار اولسون گرک
بوش یره آلله بلا گونده رمیری بیز میلته
یوز بلا و محنته، فاسق دچار اولسون گرک

·        معنی تحت اللفظی:
·        ایها الناس، متحد شوید و صدای «ایغ و بیغ» را قطع کنید.
·        بانگ «لام ـ زیر لین، جیم ـ زبر جین» باید پایدار بماند.
·        به این کتاب نظر اندازید که تازگی ها منتشر شده است.
·        این باید مار باشد، این قورباغه و این سوسمار.
·        این حیوان را می شناسید که دم کت و کلفتی دارد؟
·        زیرش نوشته اند که گویا روباه است.
·        بی دلیل نیست که خدا اینهمه بلا بر سر ما ملت ایران نازل می کند.
·        فاسق باید هم به صد بلا و بدبیاری گرفتار گردد.

·        معجز در این بند واپسین این شعر، از زبان آخوند شهر داد سخن سر می دهد و ضمنا از طرز تفکر عتیق و عتیقه روحانیت پرده برمی دارد:

1
ای جماعت جمع اولون، «ایغ ـ بیغ» صداسین قطع ائدین
«لام ـ زبر ـ لین»، «جیم ـ زیر جین»، پایدار اولسون گرک

·        معنی تحت اللفظی:
·        ایها الناس، متحد شوید و صدای «ایغ و بیغ» را قطع کنید.
·        بانگ «لام ـ زیر لین، جیم ـ زبر جین» باید پایدار بماند.

·        در این بیت شعر، مکاتب قدیم با مدارس مدرن مورد مقایسه فرمال قرار می گیرند و مردم به مبارزه در جهت حفظ آنها دعوت می شود:
·        از دید آخوند سطحی نگر و سطحی اندیش، تفاوت مکاتب قدیم با مدارس مدرن در طرز هجی کردن واژه ها خلاصه می شود.

2

·        حیرت انگیز و ضمنا ستایش انگیز است که معجز فرمالیسم معرفتی روحانیت فئودالی را کشف و افشا می سازد.
·        وقتی از رادیکالیته طنز روشنگر بزرگ دیار آتش ها سخن می رود، به همین دلایل است.
·        افراشته حتی به گرد معجز نمی رسد، چه رسد به فریدون تنکابنی.

·        فرمالیسم تار و پود افکار و آثار انبیاء و اولیا و ائمه و فقها و شعرا را تشکیل می دهد.

·        انتقاد انقلابی و ریشه ای از فرمالیسم، به همین دلیل انتقادی غول آسا ست.

3
تازه چیخمیش بو کتابه، بیر تماشا ایلیون
بو ایلان، بو قورباغا، بو سوسمار اولسون گرک

·        معنی تحت اللفظی:
·        به این کتاب نظر اندازید که تازگی ها منتشر شده است.
·        این باید مار باشد، این قورباغه و این سوسمار.

·        در این بیت شعر نیز بینش فرمالیستی آخوند شهر و در واقع روحانیت فئودالی به چالش کشیده می شود:
·        انتقاد آخوند در انتقاد از عکس های مار و قورباغه و سوسمار در کتاب های مدرن خلاصه می شود و از محتوا و مضمون آن کتاب ها، از اندیشه و اسلوب بینشی آنها حرفی در بین نیست.

4

بو یوغون قویروقلی حیوانی تانیرسیز یا خیر
آلتینا یازمیشلا:
«تولکی»،
حیله کار اولسون گرک

·        معنی تحت اللفظی:
·        این حیوان را می شناسید که دم کت و کلفتی دارد؟
·        زیرش نوشته اند که گویا روباه است.

·        در این بیت شعر از فخر فروشی سنتی روحانیت، از علامه و  باسواد جا زدن خود توسط روحانیت در مقابل جماعت بی سواد پرده برداشته می شود:
·        آخوند شهر از توان خواندن واژه روباه و از مکار نامیدن آن، فضیلتی دست ناپافتنی برای خود سرهم بندی می کند.

·        اگر کسی سخنان بن لادن و خمینی و مظاهری و غیره را مورد بررسی قرار دهد، به همین فضیلت تراشی از فضله جات برمی خورد.
·        آنجا که خمینی واژه بغرنج و فوق العاده پرمعنای مربا را به مثابه ضد «مربی» با کر و فر و فخر و فر و شکوه بر زبان می راند و از جماعت مزور محروم از شعور، آن را با شق القمر رسول اکرم یکسان تصور می کنند و «می تصورانند» (می باورانند) و  صلوات و تکبیر غرا سر می دهند.

·        (اسم جمع فضله جات را بر وزن میوه جات می سازیم.)    

5
بوش یره آلله بلا گونده رمیری بیز میلته
یوز بلا و محنته، فاسق دچار اولسون گرک

·        معنی تحت اللفظی:
·        بی دلیل نیست که خدا اینهمه بلا بر سر ما ملت ایران نازل می کند.
·        فاسق باید هم به صد بلا و بدبیاری گرفتار گردد.

·        آخوند شهر در این بیت آخر این شعر به استنتاج تئولوژیکی (فقهی) مبادرت می ورزد:
·        او دیالک تیک علت و معلول را به شکل دیالک تیک فاسق و نزول بلا و محنت بسط و تعمیم می دهد.
·        او طرفداران مدرنیته (تجدد)  را از سوئی فاسق (بدکار، بی دین، گمراه) قلمداد می کند و از سوی دیگر مسبب نزول بلایا و مصایب جا می زند.

·        معجز بدین طریق، از شیادی و عوامفریبی روحانیت پرده برمی دارد.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر