۱۳۹۵ فروردین ۳, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (86)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

برخورد خداوند به بنده خاطی
 بگو به بندگانم:
«ای کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته خدا گناهان شما را تماماً می ‌آمرزد
  سوره زمر
آیه ۵۳

·        معنی تحت اللفظی:
·        شما که در ارتکاب گناه افراط کرده اید، از رحمت من مأیوس نشوید.
·        خدا از سر همه گناهان شما خواهد گذشت.

1
·        فرم فرمولبندی این آیه، تق و لق است.
·        سوبژکت سخن در جمله اول شخص شخیص خدا ست، ولی در جمله دوم، کس بی نام و نشان دیگر است.
·        یعنی شخص شخیص پیامبر اسلام است.

·        این بدان می ماند که اربابی به حریفی بگوید:
·        «به نوکرم بگو:
·        برو، خانه.»
·        بعد اضافه کند:
·        «البته ارباب پس از خرید نان به تو نان خواهد داد.»

2
·        این طرز تبیین خدا از همان آغاز تحلیل آیات قرآن کریم، ما را کلافه کرده است.
·        به همین دلیل ما قرآن را مکتب بد آموزی قلمداد کرده ایم.
·        کسانی که در این مکتب، آموزش دیده باشند، از هنر تبیین درست نظر عاجز می گردند.

·        سؤال اما این است که چرا و به چه دلیل خدای کذائی اسلام حرف زدن بلد نیست؟   

3
بگو به بندگانم:
«ای کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته خدا گناهان شما را تماماً می ‌آمرزد

·        این آیه قرآن کریم، عملا و صریحا، فاتحه بلند بالائی بر دگم توبه می خواند.
·        چون در این آیه حتی حرفی از توبه به میان نمی آید.
·        خدا در این آیه، زیر و رو شده است.
·        خدا در این آیه از نوک پا تا فرق سر، رحیم است.
·        همه گناهان همه بندگانش را یکجا، بی نیاز از توبه و عذرخواهی و ضجه و زاری می بخشد.
·        نه انتظار سرافکندگی از کسی دارد، نه توقع عذرخواهی، نه حوصله شنیدن ضجه و زاری.

·        اما چرا و به چه دلیل؟
·        چی شده که خدا را هم دیگر نمی توان باز شناخت؟

4
بگو به بندگانم:
«ای کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته خدا گناهان شما را تماماً می ‌آمرزد

·        این آیه حاکی از آن است که پیامبر اسلام به هنگام سر هم بندی کردن آن، به همه مؤمنین نیاز مبرم داشت.
·        مثلا غزوه ای بزرگ برنامه ریزی شده بود و جانفشانی و ایثار لازم بود.
·        به همین دلیل به تقویت روحیه مؤمنین نیاز داشت.
·        در ورای محتوای این آیه اما نیت موذیانه دیگری کمین کرده است.

·        کدام نیت؟  

5
بگو به بندگانم:
«ای کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته خدا گناهان شما را تماماً می ‌آمرزد

·        پیامبر اسلام با این آیه به سپاه اسلام اطمینان مطلق می دهد که اگر کشته شدند، با کله به آغوش حوریان و غلمانان بهشت می افتند.
·        چون خدا «البته گناهان آنان را تماما آمرزیده است»، مطهر محض اند.
·        استفاده از مفهوم «آمرزش» در این آیه، بی دلیل نیست.
·        چون آمرزش معمولا و عمدتا به عفو گناهان کسی پس از مرگ او اطلاق می شود.
·        به همین دلیل وقتی کسی دعا می کند، می گوید:
·        خدا ارواح اموات تان را بیامرزد.
·        طلب آمرزش بیشتر برای اموات (مردگان)  است و نه برای احیاء (زندگان)  
·        بی دلیل نیست که در عصر جدید موسی و عیسی و محمد را سه کلاهبردار، سه شیاد، سه عوامفریب می نامیدند.

6
بگو به بندگانم:
«ای کسانی که در ارتکاب گناهان اسراف کردید،
از رحمت من مأیوس و نا امید نشوید.
البته خدا گناهان شما را تماماً می ‌آمرزد

·        احتمالا دلیل فرمولبندی تق و لق این آیه، همین است.
·        پیامبر اسلام با تغییر صاحب سخن از خدا به خود، می خواهد که قضیه آمرزش گناهان را خرفهم کند تا هراسی به دل راه ندهند و با شهامت خارق العاده به لشکر کفر کذائی بزنند و پیروز شوند.
·        اجامر جماران نیز احتمالا با همین ترفند جوانان مردم را روانه مین زارها کرده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر