۱۳۹۵ فروردین ۱۱, چهارشنبه

سیری در جفنگیات صمد بهرنگی (12)


اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
ویرایش و تحلیل از
گاف سنگزاد
  
که نتیجه ی کلی و نهایی همه‌ ی اینها‌ بی‌ خبر ماندن کودکان از
مسائل بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.

·        صمد بهرنگی اکنون به نتیجه گیری نهائی مبادرت می ورزد.
·        فقط کافی است پس از تجزیه و تحلیل نکات علامه عیران به سنتزی (ترکیبی) خطر کنیم.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک تجزیه و تحلیل و ترکیب (انالیز و سنتز)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری     

1
دیگر وقت آن گذشته است که ادبیات کودکان را محدود کنیم به
(مسائل زیر):
تبلیغ و تلقین نصایح خشک و بی ‌بروبرگرد،‌
نظافت دست و پا و بدن‌،
اطاعت از پدر و مادر‌،
حرف ‌شنوی از بزرگان‌،
سر و صدا نکردن در حضور مهمان‌
سحرخیز باش تا کامروا باشی‌
بخند تا دنیا به رویت بخندد‌
دستگیری از بینوایان به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        به زعم علامه عیران، آشنا سازی کودکان با جملات قصار قدما، با نظافت دست و پا و بدن، با اطاعت از مادر ـ پدر، با حرف شنوی از سالمندان، با سر و صدا نکردن در حضور میهمان، با سحرخیز بودن با شاد بودن و بدتر از همه آشنا سازی آنان با دستگیری از بینوایان، «به بی خبر ماندن آنان از مسائل بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی منجر می شود.»

2
اثری از حسین رزاقی

که نتیجه ی کلی و نهایی همه‌ ی اینها‌ بی‌ خبر ماندن کودکان از
مسائل بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.

·        آدم باید به جای مغز در کاسه سر، شلغم داشته باشد تا به این نتیجه برسد.
·        کاسه سر صمد و شرکاء واقعا هم تهی از مغز بوده و است و   خواهد بود.
·        این جماعت کمترین بهره از تفکر مفهومی ندارند.

·        هنر این اجامر از جلال آل احمد تا احمد شاملو، از روح الله تا حزب الله تولید و بازتولید و تکرار مکرر هارت و پورت و پرت و پلا بوده و است و خواهد بود.
·        احتمالا نیما یوشیج با همنشینی با همین اجامر بر سر مناقل و آشنائی با آنان بوده که گفته:  

به کجای این شب تیره،
بیاویزم قبای ژنده خود را!

3
که نتیجه ی کلی و نهایی همه‌ ی اینها‌ بی‌ خبر ماندن کودکان از
مسائل بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.

·        در ورای این این استنتاج نهائی علامه عیران و دیگر علامگان اما ماهیت طبقاتی حضرات در جوش و خروش است:  
  
4
تبلیغ و تلقین نصایح خشک و بی ‌بروبرگرد،‌
نظافت دست و پا و بدن‌،
اطاعت از پدر و مادر‌،
حرف ‌شنوی از بزرگان‌،
سر و صدا نکردن در حضور مهمان‌
سحرخیز باش تا کامروا باشی‌
بخند تا دنیا به رویت بخندد‌.

·        اگر این نکات هشتگانه صمد بهرنگی را مورد انتزاع و تجرید قرار دهیم، به مقوله اخلاق و یا اتیک حاکم در هر جامعه می رسیم.

·        مراجعه کنید به اتیک، اخلاق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        صمد بهرنگی عملا و عینا ـ یعنی بی اعتنا به اینکه خودش می داند و یا نمی داند، می خواهد و یا نمی خواهد ـ کودکان جامعه را و حتی بزرگسالان کودک واره جامعه را، اخلاق زدائی می کند.
·        لومپنیزه می کند.
·        لات واره و لاشخور واره می کند.
·        کودکانی که تحت تأثیر لاطائلات این اجامر (از آل احمد تا احمد شاملو و صمد و غیره)  پرورش یافته اند، مشتی خودپرست بی اعتنا به جامعه و همبود و همنوع اند.
·        در بهترین حالت، مشتی هپیلی هپو تشریف دارند.

·        فاجعه اما فجیع تر از این حرف ها ست:
·        این اجامر مبلغان چپنمای بی شرم نیهلیسم اخلاقی (پوچ انگاری اخلاق، اتیک اجتماعی، موازین، فضایل و سجایای اخلاقی)  اند که فریدریش نیچه تأسیس کرده است.

·        مراجعه کنید به نیهلیسم اخلاقی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6

·        رسالت طبقاتی ـ ایده ئولوژیکی ـ امپریالیستی فریدریش نیچه  از قرار زیر بود:

الف
·        نفی مخرب و منفی همه دستاوردهای ایده ئولوژیکی بورژوازی آغازین از کانت تا هگل، از هولباخ تا فویرباخ.

ب
·        نفی مخرب و منفی همه دستاوردهای جنبش های موسوم به هومانیسم، رنسانس، روشنگری و فلسفه کلاسیک بورژوائی    

ت
·        نفی مخرب و منفی اتیک و اخلاق مذهبی یهودی  ـ مسیحی

7
·        سؤال ولی این است که چرا و به چه نیت؟  

8
·        برای پاسخ به این پرسش بهتر است که به تفاوت آرتور شوپنهاور با فریدیش نیچه پرداخت:

الف

·        آرتور شوپنهاور ـ معلم نیچه ـ بلحاظ پایگاه طبقاتی کمترین تفاوتی با نیچه ندارد.
·        هر دو نماینده ایده ئولوژیکی بورژوازی واپسین و یا امپریالیسم اند، که بر لب گور تاریخی اش ایستاده است و عدمش بهتر از وجودش است.

·        آرتور شوپنهاور اما مأیوس است و مبلغ یأس و نیهلیسم.

ب
·        نیچه تنها تفاوت تعیین کننده ای که با مرشد و مراد خود دارد، این است که یأس شپونهاور را به امید مبتنی بر اراده گرائی و نیهلیسم نظری شوپنهاور را به نیهلیسم عملی ـ عنگلابی مبدل می سازد.
·        نیچه فرق و تفاوت تعیین کننده ی دیگری با شوپنهاور ندارد.  

ت
·        شوپنهاور مؤسس، مبلغ و مدافع تئوری تبدیل جامعه بشری به جنگل ددان درنده ی انسان نما ست.
·        جامعه ایدئال شوپنهاور، همبود گرگ ها و فیل ها و غیره است که توسط گرگ آلفا و فیل فرمانفرما رهبری می شود.  

پ
·        نیچه زمینه واقعی و عملی لازم برای تحقق این تئوری را تئوریزه می کند.
·        به همین دلیل، گئورگ لوکاچ در اثر خویش تحت عنوان «تخریب خانه خرد» که پژوهشی راجع به پیروزی، تقویت، تحکیم و توسعه آسان ناسیونال ـ سوسیالیسم در آلمان است، بر آن است که آثار نیچه در خرد زدائی از خلق آلمان و در پیروزی آسان ناسیونال ـ سوسیالیسم، نقش بسیار مهمی بازی کرده است.

9

·        نیچه برای ددواره و درنده  واره سازی مردم، قبل از هر کاری، ایراسیونالیسم (خردستیزی) را تأسیس می کند و به تخریب خانه خرد خلایق مبادرت می ورزد.
·        تخریب خانه خرد خلایق دشوار نیست:

الف
·        اولا برای اینکه خرد (فلسفه) مادر زادی نیست.
·        اکتسابی است و تحصیل خرد مشقت می طلبد.

·        جذب و هضم خردستیزی اما به آسانی خوردن آب است.
·        به همین دلیل 99 درصد مردم عیران و دیگر جاها مشتری لاطائلات عرفا ـ شمس تبریزی و مولانا و سپهری و غیره ـ و حافظ و و شاملو و اجامر دیگرند.

ب
·        ثانیا به این دلیل که عناصر جدی ایراسیونالیسم (خردستیزی) در همه مذاهب و میراث فکری گذشتگان موجود است و بشریت تا حد هراس انگیزی مسموم به ایراسیونالیسم است.


10

·        سد راه بزرگ نیچه، ادیان بزرگ آسمانی بوده اند.
·        یهودیت و مسیحیت و غیره بوده اند:

الف
·        چون مذاهب بزرگ فرمی از شعور اجتماعی اند و حاوی ایده های بزرگ هارمونی، همبستگی، هومانیسم و همنوع دوستی میان اعضای جامعه اند.
·        مذاهب بزرگ حاوی عناصر نیرومندی از سوسیالیسم آغازین اند.
·        این مانع بزرگی در راه تبدیل جامعه بشری به جهنم فاشیستی، نازیستی و میلیتاریستی است.

·        مراجعه کنید به مذهب، فاشیسم، میلیتاریسم، دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ب
·        مانع دیگر بر سر راه تبدیل جامعه به جنگل درندگان، وجود موازین ریشه دار اخلاقی در جامعه بشری است که به نحوی ازا نحاء در مذاهب بزرگ تئولوژیزه شده اند.
·        البسه فقهی در بر کرده اند.
·        به صورت آیات، احکام، روایات، احادیث، سنن و غیره تبیین یافته اند.

11
هولوکاوست

·        نیچه به همین دلیل، علاوه بر ایراسیونالیسم (خردستیزی) به اشاعه نیهلیسم اخلاقی و آته ئیسم فاشیستی مبادرت می ورزد.
·        تا با تخریب خانه اخلاق خلایق، بشریت را به موجودات فاقد احساس و علاقه و عاطفه و ترحم و هومانیسم و همبستگی و همنوع دوستی تنزل دهد و زمینه را برای تبدیل جامعه بشری به جنگل ددان درنده آماده سازد.

·        اینکه در قلمرو سیطره فاشیسم، ناسیونال ـ سوسیالیسم و میلیتاریسم 6 میلیون نفر بطور سیستماتیک به کوره های آدم سوزی سپرده می شوند، 30 میلیون نفر به رگبار بسته می شوند و 60 میلیون نفر شقه شقه می شوند، نتیجه تزریق نیچه ئیسم در رگ اعضای جامعه بشری است.

·        مراجعه کنید به نیهلیسم اخلاقی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر