۱۳۹۵ فروردین ۱۱, چهارشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم (5)


پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین

بخش دوم
مراحل مختلف توسعه سوسیالیسم 
ادامه  

مرحله ی دوم توسعه سوسیالیسم

·        در مرحله ی دوم توسعه و تکامل سوسیالیسم، ساختمان همه جانبه و فراگیر سوسیالیسم به محتوای اصلی کردوکار طبقه کارگر و متحدینش بدل می شود:

1

·        به قول والتر اولبریشت، «با پیروزی مناسبات تولیدی سوسیالیستی، وقت آن فرامی رسد که کلیه عناصر سیستم اجتماعی سوسیالیسم، از جمله خود مناسبات تولیدی بر مبنای سوسیالیسم توسعه یابند.

2
·        بدین طریق در نتیجه مبارزه انقلابی طبقه کارگر، در نتیجه استفاده آگاهانه حزب از قوانین توسعه ـ در مقایسه با سرمایه داری ـ فرماسیون اجتماعی کیفیتا نوینی، یعنی سوسیالیسم تشکیل می گردد.

3
·        آنگاه، قانونمندی ها و مقولات فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی، از جمله تولید کالا، قانون ارزش، قیمت و سود بر بنیان اجتماعی ـ اقتصادی خاص خود عمل می کنند.

4
·        این مقولات در سوسیالیسم نیز وجود عینی دارند.
·        زیرا آنها در شرایط مشخص رابطه متقابل نیروهای مولده و مناسبات تولیدی کنونی عمیقا ریشه دوانده اند.

5
·        بنابرین، وظیفه کردوکار علمی رهبری حزب در ساختمان فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی نه غلبه بر این مقولات، بلکه استفاده کامل از آنها به نفع زحمتکشان است.»
·        (والتر اولبریشت)

6
·        استفاده درست از قوانین اقتصادی، توسعه نیروهای مولده را، توسعه مناسبات تولیدی سوسیالیستی را و تحول مجموعه روابط اجتماعی را امکان پذیر می سازد.

III
مرحله ی ساختمان همه جانبه سوسیالیسم

·        در برنامه حزب سوسیالیستی متحده آلمان دموکراتیک وظیفه ساختمان همه جانبه سوسیالیسم به شرح زیر تعیین می شود:

1
·        «ساختمان همه جانبه سوسیالیسم در کشور، یعنی توسعه اقتصاد ملی و بالاتر بردن تولید و راندمان کار بر بنیان عالی ترین سطح علم و فن، برای محتوامندتر و زیباتر کردن زندگی زحمتکشان، برای رفع هرچه بهتر حوایج آنان و تحقق بخشیدن کامل به اصل «از هرکس به اندازه استعدادش، به هرکس به اندازه کارش»

2
·        ساختمان همه جانبه سوسیالیسم، یعنی توسعه دادن و تحکیم روابط سوسیالیستی نوین میان زحمتکشان.

3
·        یعنی تبدیل شعور متعالی، شادی کار و از خود گذشتگی در راه منافع جامعه به خصایل برجسته انسان های جامعه سوسیالیستی.

4
·        ساختمان همه جانبه سوسیالیسم، یعنی تبدیل آموزش و پرورش و فرهنگ به دارائی همه زحمتکشان، برای غنی تر ساختن هستی آنها و برای توسعه شخصیت آنها.

5
·        این امر امکان تسلط آنها بر نیروهای مولده مدرن را فراهم خواهد آورد.

6
·        آنها ـ بدین طریق ـ می توانند هرچه بیشتر به جامعه خدمت کنند، ضمنا با استفاده از امکانات بهتر، حوایج شخصی خود را بهتر رفع کنند.

7
·        ساختمان همه جانبه سوسیالیسم، یعنی تبدیل کشور به کشور سوسیالیستی مدرن و بالاتر بردن اعتبار سیاست صلح جوی آن و نیروی جاذبه آن در جهان.

8
·        ساختمان همه جانبه سوسیالیسم عمل مشترک همه مردم خواهد بود.
·        برای اینکه آن با منافع مردم عمیقا انطباق دارد.
·        خلق نیروئی است که این وظیفه بزرگ را به انجام می رساند.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر