۱۳۹۵ فروردین ۸, یکشنبه

سیری در جفنگیات صمد بهرنگی (11)


اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
ویرایش و تحلیل از
گاف سنگزاد

دیگر وقت آن گذشته است که ادبیات کودکان را محدود کنیم به
(مسائل زیر):
دستگیری از بینوایان
 به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        این نکته هشتم از دید صمد بهرنگی است که باید از ادبیات کودکان طرد شود.
·        ولی منظور او از این نکته چیست و آلترناتیو (بدیل) او برای این طرز حمایت از بینوایان چیست؟

1
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        می توان به قبر قمر بنی هاشم قسم خورد که صمد بهرنگی حرف دهن خودش را حتی نمی داند.
·        صمد (و بخش اعظم روشنفکریت ایران)  بی کمترین تردید از مفهوم «بنگاه های خیریه» بی خبر است.
·        بنگاه های خیریه مفهومی دیر آشنا و سنتی از دیرباز  رایج در همه جوامع طبقاتی است.
·        ولی اگر اشارات و تحلیل های احتمالی علمای مارکسیسم ـ لنینیسم راجع بدان را مورد صرفنظر قرار دهیم، هنوز تعریف دقیقی از آن ارائه داده نشده است.

·        بنگاه های خیریه اما باید بر پایه بررسی حداقل امپیریکی (تجربی) ـ سوسیولوژیکی درک شوند و توضیح داده شوند.

2
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        دستگیری از بینوایان سنت دیرینی در جامعه طبقاتی ایران بوده است.
·        سعدی باب دوم اولین اثر مهم خود، بوستان را «در احسان» نامیده است ئ دستگیری از بیونایان را به تکلیف اخلاقی و شرعی هر عضو جامعه ارتقا داده است.
·        حافظ دستگیری از بینوایان را با دقتی ماتریالیستی ـ تاریخی تئوریزه کرده است.

·        مراجعه کنید به تحلیل میراث سعدی و حافظ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

3
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        آنچه که امروزه در کشورهای امپریالیستی تحت شعار «عدالت اجتماعی»، «دولت رفاه»، «اقتصاد بازار اجتماعی» جامه واقعیت پوشیده، اگر دقت شود، انگار اجرای مو به موی اندرزهای شیخ شیراز و رعایت بی چون و چرای هشدارهای خواجه شیراز است.
·        اصلا پدیده ماهیتا نوینی نیست.
·        تفاوت رهنمودهای سعدی با رهنمودهای حافظ در طرز استدلال و اثبات راسیونالیستی و ایراسیونالیستی ضرورت «دستگیری از بینوایان» (احسان، انفاق) است.

4
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        مسیحیت آغازین «سوسیالیسم» آغازین را توسعه می دهد.
·        همبودهای (اجتماعات، انجمن های) اولیه مسیحی، همبودهای «سوسیالیستی» اولیه بوده اند.
·        انگلس هم بدان اشاره کرده است.

5
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        اسلام آغازین حتی حاوی گشتاورهای «سوسیالیستی» همزیستی بوده است.
·        جوانشیر در میراث ارجمند خویش، تحت عنوان «حماسه داد»، تحت تأثیر عمیق اتیک شبه «سوسیالیستی» سرداران ژنده پوش اسلام قرار گرفته است.
·        حکیم سرخ طوس در رابطه با این اتیک شبه «سوسیالیستی» سرداران اسلامی است، که شاهان ایران را تا حد موجودات فرمالیست توخالیِ شیفته تجملات مادی مورد تحقیر و تمسخر قرار می دهد.

·        مراجعه کنید به سیری در حماسه داد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

6
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        «دستگیری از بینوایان» در اسلام تا درجه احکام شرعی ارتقا می یابد.
·        آیات الهی صریح و روشنی به احتمال قوی در قرآن کریم به «دستگیری از بینوایان» اختصاص یافته اند.
·        امام اول اهل تشیع و خلیفه چهارم اهل تسنن، نه تنها در فکر بینوایان جامعه برده داری اسلامی بوده، بلکه چه بسا در ظلمات شب، مواد غذائی و احتمالا مبالغ معینی را در  ناشناسی مطلق به در خانه آنها می برده است.

7
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        ماه های مبارک محرم و رمضان و حتی اعیاد نوروز و فطر و قربان، بهانه های لازم برای «دستگیری از بینوایان» همبود (اجتماع) و جامعه بوده اند و شاید همچنان و هنوز باشند.
·        «دستگیری از بینوایان» به دلایل متنوعی از دیرباز رایج بوده است تا همبود بتواند در امنیت، هماهنگی و هارمونی نسبی ادامه حیات دهد.

8
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        همین سنت «دستگیری از بینوایان» امروزه در جوامع سرمایه داری پیشرفته در انواع مختلف ئ تحت عناوین متنوع نهادینه شده است.
·        این بدان معنی است که حمایت از بینوایان در جوامع سرمایه داری، فقط به عهده دولت و نهادهای مذهبی (کنیسه، کلیسا و مسجد) گذاشته نشده است.
·        هزاران بنگاه خیریه با هزاران کارمند شب و روز به «دستگیری درخور از بینوایان» مشغول اند.

9
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        بنگاه های خیریه حتی سرحدات ملی را در نوردیده اند و در مقیاس بین المللی فعال اند.
·        فونکسیون این بنگاه های خیریه امپریالیستی، یهودی، مسیحی، اسلامی، بودیستی و اخیرا فوندامنتالیستی و شخصی (با عناوین دهن پرکن معروف خاص و عام) با نمایندگانی از هالی وود، سینمای آلمان، مد فرانسه و ایتالیا، حتی با نمایندگانی از «صنایع» سکس، در سطح جهان، احتمالا توسط جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی مورد بررسی قرار گرفته است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

10
دستگیری از بینوایان
به سبک و سیاق بنگاه ‌های خیریه و مسائلی از این قبیل

·        صمد بهرنگی به هر دلیل اوبژکتیو و سوبژکتیو، به جای تحلیل عینی و علمی مسائل و روشنگری علمی و انقلابی، به نفی مکانیکی همه چیز می پردازد.
·        صمد در سنت جلال آل احمد و احمد شاملو و غیره هارت و پورت تحویل این و آن می دهد.  
·        صمد و شرکاء به ماشین های جاروی شهرداری ها شباهت دارند.
·        آن سان که هر چیزی را که سر راه خود می یابند، جارو می کنند و با جار و جنجال می گذرند.

·        محتوای ایده ئولوژیکی این جور کرد و کار های اجامر از شاملو تا صمد اما چیست؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر