۱۳۹۴ اسفند ۱۹, چهارشنبه

سنتگرائی (ترادیسیونالیسم) (5) (بخش آخر)


پروفسور هاینتس پپرله
برگردان شین میم شین

خطوط اصلی تعالیم ترادیسیونالیسم
ادامه

16
·        تئوری دولت ترادیسیونالیسم نیز بر مبنای این اصول استوارند:

الف
·        در قاموس ترادیسیونالیسم، جامعه، دولت و قانون اساسی منشاء بلاواسطه الهی دارند و لذا حق مقاومت در مقابل آنها مجاز نیست و حتی طرح سؤال در باره معقول بودن نظام دولتی بی معنا ست.

ب
·        بلکه باید قبول کرد که هر ملتی نظام سزاوار خود را دریافت می کند:
·        خلایق هر چه لایق.

17
·        ملتی سزاوار سلطنت مطلقه است و ملتی دیگر سزاوار جمهوری دموکراتیک.

18
·        جمهوری دموکراتیک اما یک پدیده استثنائی است، که به درد هیچ ملتی نمی خورد.
·        در حالیکه سلطنت ـ برعکس ـ بهترین فرم دولتی از قبل تدارک دیده شده است و با سلطنت جهانی الهی انطباق مطلق دارد.

19

·        دمایستر این نظریه تئوکراتیکی دولت را چنین فرمولبندی می کند:

الف
·        «انسان خلق شده است تا عبادت و اطاعت کند.

ب
·        آماج او عبارت است از برقراری تئوکراسی برونی.

ت
·        پاپ، اوتوریته شاهان، شاهان، اوتوریته اشراف، اشراف، اوتوریته مردم اند.

پ
·        همانطور که این اوتوریته ها بطور سلسله مراتب حافظ قدرت الهی اند، به همان سان نیز حافظ حقیقت الهی اند.»

20
·        ترادیسیونالیسم قرن نوزدهم را و دوران بعد از آن را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.
·        این تأثیر در برخی موارد (مثلا از لحاظ اشاعه شیوه نگرش تاریخی) مثبت، اما روی هم رفته ـ بویژه در رابطه با توسعه کاتولیسیسم ـ منفی بوده است.

21
·        کلیسای کاتولیکی اگرچه پس از قدری تأخیر در اواسط قرن نوزدهم، تعالیم معرفتی ـ نظری  ترادیسیونالیسم را محکوم کرد، ولی همزمان در بسیاری از مسائل مهم، از تعالیم اجتماعی و سیاسی  ترادیسیونالیسم پیروی کرد.
·        از آن جمله اند:

الف
·        اولترامونتانیسم (فتاوی مؤثر در سیاست پاپ)

ب
·        سیاست اتحاد محراب و تاج

ت
 لئو سیزدهم (1810 ـ 1903) 
پاپ کلیسای کاتولیکی ـ رومی (1878 ـ 1903) 
معروف به پاپ سیاسی

·        و سرانجام، این حقیقت امر که کلیسا تا روی کار آمدن پاپ لئو سیزدهم حاضر به آشتی با دموکراسی بورژوائی نشد.
22
·        بعدها دبونا و دمایستر با «اکسیون فرانسوی» و با ایدئولوگ های آن (ماورا، داده) و رژیم ویشی رابطه  برقرار کردند و به همکاری پرداختند.

·        (اکسیون فرانسوی دار و دسته ی دست راستی افراطی در فرانسه است که در سال 1898 بنیانگذاری شده و در جنگ جهانی دوم با فاشیست های آلمانی همکاری می کرد. مترجم)

23
·        در قرن نوزدهم رومانتیک آلمانی تحت تأثیر  ترادیسیونالیسم پا به عرصه نهاد که از سوی مارکس بمثابه تقلید ناشیانه از تعالیم دبونا و دمایستر نامیده شده است.

24
·        ترادیسیونالیسم در نیمه اول قرن نوزدهم، جامعه شناسی پوزیتیویستی بورژوائیِ تازه زاد را نیز تحت تأثیر قرار داد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر