پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
9
·
ماتریالیسم تاریخی که ایده های سیاسی
و غیره هر جامعه را، خصلت نظام دولتی و نهادهای فرهنگی آن را ناشی از زیربنای مادی آن جامعه می داند، در عین حال، اهمیت استقلال نسبی روبنا و بویژه نقش فعال آن را در جامعه و تاریخ عمده
و برجسته می کند.
10
·
مارکس خاطرنشان می شود که کلیه عواملی که انسان را بمثابه سوبژکت تولید، تحت تأثیر قرار می دهند، کلیه
فونکسیون ها و کردوکارهای او را نیز بمثابه مولد
نعمات مادی، کم و بیش، تحت تأثیر و تغییر قرار می دهند.
11
·
«و لذا می توان گفت که کلیه مناسبات و
فونکسیون های انسانی (صرفنظر از چند و چون آنها) تولید
مادی را تحت تأثیر خود قرار می دهند و تأثیر کم و بیش تعیین کننده ای بر آن
اعمال می کنند.»
12
·
درک رابطه دیالک تیکی
متقابل میان زیربنا
و روبنا از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است.
13
·
رابطه دیالک تیکی متقابل میان روبنا و
زیربنا در کردوکار زنده انسانی، در عمل متقابل قوای اجتماعی
و در مبارزه طبقات تحقق می یابد و در
این رابطه دیالک تیکی نقش غالب ـ در تحلیل
نهائی ـ از آن
زیربنا ست.
14
·
به این دیالک تیک زیربنا
و روبنا باید توجه هرچه بیشتری مبذول داشت و
ایده های سیاسی، جهان بینانه، اخلاقی و غیره را باید بمثابه سرمایه فکری که معمولا
از اوضاع و احوال پیشین نشئت می گیرد،
همواره به خدمت گرفت و توسعه داد.
15
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم،
«موقعیت اقتصادی، زیربنا
را تشکیل می دهد.
الف
·
ولی گشتاورهای روبنائی
مختلف (از قبیل
فرم های سیاسی مبارزه طبقاتی و نتایج حاصل از آنها، قوانین اساسی وضع شده پس از
پیروزی طبقه معینی و غیره، فرم های حقوقی و حتی بازتاب های کلیه این مبارزات واقعی
در ضمیر مبارزان، تئوری های سیاسی، قضائی و فلسفی، نظرات مذهبی و توسعه بعدی آنها
به سیستم های دگماتیک) نیز بر جریان مبارزات
تاریخی تأثیر می گذارند و در بسیاری از موارد ـ عمدتا ـ فرم آنها را تعیین می کنند.
ب
·
در تأثیر متقابل کلیه
این گشتاورها ست که حرکت اقتصادی سرانجام در
فرم انبوهی از تصادفات، بمثابه حرکت ضرور چیره می شود.
ت
·
تصادفات به چیزها و رخدادهایی اطلاق می شوند که پیوند
درونی شان چندان ناروشن و غیرقابل اثبات است که ما مورد صرفنظر قرار می دهیم و آنها
را نادیده می گیریم.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 37، ص 463)
·
مراجعه کنید به دیالک تیک
ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر