۱۳۹۴ شهریور ۲۶, پنجشنبه

رابطه علت و معلولی (رابطه علی، علیت) (3)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

18
·        با شروع عصر جدید با توجه به مفهوم ارسطوئی علت مؤثر، علت دیگری بنام علت محرکه مطرح گردید.

19
 کوپرنیک، کپلر، گالیله و نیوتون

·        با پیشرفت رشته ی علمی مکانیک و کشف قوانین مکانیکی و فرمولبندی ریاضی آنها توسط گالیله، کپلر و نیوتون، راه برای ترویج درک عمدتا ماتریالیستی ـ مکانیکی از علیت هموار شد و بوسیله فرانسیس بیکن و سپس توماس هوبس به فلسفه منتقل گردید.

·        مراجعه کنید به ماتریالیسم مکانیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

20
 توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف، ریاضی دان بریتانیائی
 تدوینگر بزرگ «تئوری دولت»
در عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

·        به نظر توماس هوبس مؤثر بودن علت (پدید آمدن معلول) تنها از طریق مکانیکی بوسیله ضربه، فشار، اصطکاک مستقیم و غیره امکان پذیر می گردد.

21
·        اهمیت مترقیانه این درک مکانیکی نارسا از علیت، در وهله اول در ضربه مهلکی است که آن بر اعتقاد به اعجاز فرود می آورد و عالی ترین وظیفه علوم و فلسفه را در توضیح روندهای طبیعی در پرتو علل طبیعی می داند.

22
·        به نظر توماس هوبس فلسفه عبارت است از «شناخت عقلی معلول ها و پدیده ها با توجه به علل شناخته شده ی آنها و یا دلایل ایجاد کننده آنها و برعکس، شناخت دلایل ایجاد کننده از معلول های شناخته شده.»
·        (توماس هوبس، «تئوری اجسام»، فصل اول، ص 2)

23
 فرانسیس بیکن (1561 ـ 1626)
فیلسوف و دولتمرد انگلیسی
مؤسس امپیریسم (تجربه گرائی)  ماتریالیستی

·        در این چنین چارچوب فلسفی بود که فرانسیس بیکن در چارچوب  نظریه استنتاجی خود به توسعه و تکمیل اسالیبی (متدهایی) جهت کشف پیوندهای علی پرداخت.

24
 جان استوارت میل (1806 ـ 1873)
از فلاسفه بورژوائی واپسین
  اقتصاد دان  
از نمایندگان پوزیتیویسم و کندنسیونالیسم

·        بعدها جان استوارت میل آنها را بطور مفصلی مورد بررسی قرار داد و تحت عنوان روش های میمیک (متدهای مبتنی بر تطبیق، تفاوت، متدهای مرکب از تطبیق و تفاوت و غیره) از خود به یادگار گذاشت.

·        مراجعه کنید به استنتاج در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

25
·        درک ماتریالیستی ـ مکانیکی (درک مبتنی بر ماتریالیسم مکانیکی) از علیت به عنوان بخشی از دترمینیسم مکانیکی در ماتریالیسم فرانسه درقرن هجدهم به کمال همه جانبه خود می رسد.
   
·        مراجعه کنید به دترمینیسم و ایندترمینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

26
·        شاخص اصلی این ماتریالیسم عبارت است از باور به علیت خطی، که در آن حوادث ماهوی و غیرماهوی، ضرور و تصادفی در زنجیری پشت سر هم ردیف می شوند که هر حلقه را معنی همانندی با حلقه دیگر است.
·        به قول هولباخ، «جهان زنجیری ناگسستنی و بی پایان از علت و معلول است»، که در آن تصادف عینی وجود ندارد.
·        به عبارت دیگر، تصادف تنها محصول نادانی ذهنی ما نسبت به علل طبیعی است.
·        (هولباخ، «سیستم طبیعت»، ص 28)

·        مراجعه کنید به دیالک تیک پدیده و ماهیت، دیالک تیک ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

27
·        ماتریالیسم فرانسه همانند ماتریالیسم انگلیس در قرن هفدهم، در درک خود از علیت به مبارزه مستقیم بر ضد جزم (دگم)  های تئولوژیکی تحت عنوان علت نهائی الهی بر می خیزد و آگاهانه استتنتاجات آته ئیستی (الحاد آمیز)  خود را مطرح می سازد.

28
·        ماتریالیسم فرانسه اما به سبب سطح نازل رشد علوم در آن زمان، می بایستی به طبیعتفلسفه و بویژه به دستاوردهای رشته علمی مکانیک تکیه کند و لذا نمی توانست خالی از معایب و نارسائی هائی باشد.
·        از این نارسائی ها کسانی که قصد زیر علامت سؤال کشیدن اعتبار عام اصل علیت را دارند، در سال های بعد به عنوان بهانه سوء استفاده درخور می کنند.

29
·        از معایب و نارسائی های یاد شده می توان استنتاجات فاتالیستی را نام برد که نتیجه انکار تصادف توسط ماتریالیسم مکانیکی اند. 

·        مراجعه کنید به فاتالیسم (تقدیرگرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر