۱۳۹۴ شهریور ۲۸, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (15)


تحلیلی از
فریدون ابراهیمی

نزديك است كه برق، چشمان شان را بربايد
هر گاه كه بر آنان روشنى بخشد،
در آن گام زنند و چون راه شان را تاريك كند،
بر جاى خود بايستند
و اگر خدا مى‏ خواست شنوايى و بينايى ‏شان را برمى ‏گرفت،
كه خدا بر همه چيز توانا ست.

1
·        برق در این آیه، حاوی چند فونکسیون متفاوت و حتی متضاد است: 

الف
نزديك است كه برق، چشمان شان را بربايد

·        منظور خدا شاید این باشد که از شدت و فرط نور برق، چشمان منافقین کور می شود.
·        ایراد تجربی و نتیجتا ایراد نظری و منطقی این سخن این است که برق تأثیر مثبت و منفی عینی می گذارد:
·        برق قادر به تمیز مؤمن از منافق نیست.
·        اگر قرار باشد که برق چشم کسی را کور و یا حتی جسم کسی را خاکستر کند، دیگر مؤمن و منافق نمی شناسد.

ب
هر گاه كه بر آنان روشنى بخشد،
در آن گام زنند

·        در محشر کبری رعد و برق و رگبار، آنهم در ظلمات قیرگون، حتی جانوری حاضر به «گام زدن» نمی شود، چه رسد به منافق که به ساز و برگ خرد مجهز است.

ت
و چون راه شان را تاريك كند،
بر جاى خود بايستند

·        برق که نمی تواند جای کسی را تاریک کند.
·        تاریکی یعنی نبود نور.

2
و اگر خدا مى‏ خواست شنوايى و بينايى ‏شان را برمى ‏گرفت

·        ضد و نقیض گوئی کسب و کار خدای حواسپرت شده است:
·        خدا ظاهرا یادش رفته که در آیه قبلی منافقین را کر و لال و کور قلمداد کرده است.
·        پیش شرط «برگرفتن شنوائی و بینائی» کسی، این است که او کر و کور نباشد.
·        از کر و کور که نمی توان بینائی و شنوائی برگرفت.

3
كه خدا بر همه چيز توانا ست.

·        خالی بندی خدا دوباره شروع شد:
·        خدائی که در آیه  قبلی بر کفار احاطه داشته، اکنون بر هر کاری توانا ست.

·        احتمالا کفار و منافقین به دلیل اینهمه تناقض در آیات قرآن به انتقاد از آن پرداخته اند و مؤمنین را مشتی سفیه و ساده لوح قلمداد کرده اند.

4
اى مردم،
پروردگارتان را كه شما  را و كسانى را كه پيش از شما بوده‏ اند،
 آفريده است، پرستش كنيد
باشد كه رستگار شوید.

·        در این آیه، دیالک تیک داد و ستد به شکل دیالک تیک آفرینش و پرستش بسط و تعمیم می دهد:
·        چون خدای کذائی مردم را آفریده، یعنی به مردم چیزی داده، از همان مردم انتظار دارد که آنها هم به ازای چیزی که دریافت کرده اند، چیزی بدهند.
·        یعنی آفریننده را پرستش کنند.
·        پرستش دادی است به ازای آفرینش که ستدی است.
·        دیالک تیک داد و ستد.

5
·        سؤال اول اما این است که پرستش مردم به چه درد خدای توانا می خورد؟

6
·        سؤال دوم این است که برای چه خدا مردم و مردم قبل از مردم را افریده است؟
·        چون هر کاری قاعدتا به نیتی است.
·        هدفمند است.
·        هدف و آماج خدای کذائی از آفرینش مردم چه بوده است؟

7
·        سعدی در گلستان ادعا می کند که حشرات الارض هم شب و روز مشغول پرستش خدای کذائی اند.
·        این آیا بدان معنی است که خدای کذائی همه موجودات ریز و درشت را برای پرستش آفریده است؟
·        خوب، پرستش سگ و گربه و گربه چف و گربه ننه به چه درد خدا می خورد؟

8
·        این سؤالات نشان می دهند که خدای اسلام انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی است که بی خرد و خردستیزند.

9
اى مردم، پروردگارتان را كه شما  را و كسانى را كه پيش از شما بوده‏ اند،
 آفريده است، پرستش كنيد
باشد كه رستگار شوید.

·        در این آیه، دیالک تیک وسیله و اماج به شکل دیالک تیک پرستش و رستگاری بسط و تعمیم داده می شود:
·        پرستش در این آیه ابزار واره می شود.
·        پرستش وسیله رستگاری تلقی می شود.
·        رستگاری یعنی نجات.
·        سؤال اکنون این است که نجات از چه؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر