۱۳۹۴ شهریور ۲۴, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (10)

 
تحلیلی از
فریدون ابراهیمی

 آیه 8 تا آیه 16
و برخى از مردم مى ‏گويند:
«ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ‏ايم»،
ولى گروندگان راستين نيستند.
اينها خدا و مؤمنان را می فريبند
 ولی تنها خود را فريب می دهند و نمی فهمند.

در دل هاي شان مرضى است و خدا بر مرض شان افزود و به (سزاى) آنچه به دروغ مى‏ گفتند، عذابى دردناك (در پيش) خواهند داشت.

و چون به آنان گفته شود:
«در زمين فساد مكنيد»،
مى ‏گويند:
«ما خود اصلاحگريم.»
به هوش باشيد كه آنان فسادگرانند، ليكن نمى ‏فهمند.

و چون به آنان گفته شود:
«همان گونه كه مردم ايمان آوردند، شما هم ايمان بياوريد»،

 مى‏گويند:
«آيا همان گونه كه كمخردان ايمان آورده ‏اند، ايمان بياوريم؟»
 هشدار كه آنان همان كمخردانند ولى نمى‏ دانند.

و چون با كسانى كه ايمان آورده ‏اند برخورد كنند، مى ‏گويند:
«ايمان آورديم»  
و چون با شيطان هاى خود خلوت كنند، مى‏گويند:
«در حقيقت ما با شماييم، ما فقط (آنان را) ريشخند مى‏كنيم.»

خدا (است که)  ريشخندشان مى ‏كند
و آنان را در طغيان شان فرو مى‏ گذارد تا سرگردان شوند.
همين كسانند كه گمراهى را به (بهاى)  هدايت خريدند،
 در نتيجه داد و ستدشان سودی به بار نياورد و هدايت ‏يافته نبودند.

·        ما این آیات مربوط به منافقین  را آیه به آیه مورد تأمل قرار می دهیم:

1
و برخى از مردم مى ‏گويند:
«ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده ‏ايم»،
ولى گروندگان راستين نيستند.
اينها خدا و مؤمنان را می فريبند
 ولی تنها خود را فريب می دهند و نمی فهمند.

·        بنا بر این دو آیه، منافقین تظاهر به ایمان می کنند و دلیل این تظاهر، مکر آنها ست.

·        مکر اما در دیالک تیک وسیله و آماج معنی کسب می کند.
·        مکار، برای رسیدن به هدف و آماجی همنوعان خود را گول می زند.

·        از این رو، این سؤال پیش می آید که هدف و آماج منافقین از توسل به مکر و فریب و ترفند چیست؟

2
در قلوب شان مرضى است  

·        در این آیه شماره دهم سوره بقره، به سؤال ما جواب داده می شود:
·        دلیل مکر منافقین، بیماری قلبی آنها ست.

·        استدلال بدی نیست.
·        ولی بیماری قلبی چه ربط تعیین کننده ای به توسل به مکر و فریب و ترفند دارد؟
·        مکر و فریب و ترفند که دوای بیماری قلبی کسی نیست.

3
در قلوب شان مرضى است  

·        این طرز تفکر اسلامی، سوقات کیما و کمیابی است.
·        در این طرز تفکر، پدیده های اخلاقی با پدیده های فیزیکی ـ فیزیولوژیکی «توضیح» داده می شوند.

·        این طرز تفکر هنوز هم رواج وسیع دارد.
·        برخی از «علمای» حوزه های علمیه امپریالیسم هم علت گرایش نیچه و هایدگر و هیتلر و غیره به راسیسم (نژادپرستی) و فاشیسم و ایراسیونالیسم را در بیماری معینی می دانند که آنها  بدان مبتلا بوده اند.

·        قرآن را می توان پیشاهنگ بیولوژیسم محسوب داشت که یکی از مکاتب حی و حاضر امپریالیسم برای عوامفریبی تمام ارضی است.

·        مراجعه کنید به بیولوژیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
در قلوب شان مرضى است  

·        بیماری های فیزیکی (جسمی)  و پسیکولوژیکی البته در طرز تفکر، اخلاق و رفتار آدمیان بی تأثیر نیستند.
·        ولی اولا خود بیماری ها علت اولیه نیستند.
·        یعنی معلول علل دیگری اند.
·        یعنی ثانوی اند.
·        ثانیا رفتار اعضای جامعه نتیجه چند و چون خود جامعه است.
·        نتیجه شرایط اجتماعی حاکم است.
·        نتیجه مناسبات اجتماعی و اقتصادی حاکم است.

5
·        تظاهر و تقیه می تواند دال بر استبداد طبقه حاکمه باشد.
·        آنچه تظاهر و تزویر و مکر و فریب و ترفند قلمداد می شود، می تواند ترفندی برای نجات از مرگ باشد.
·        تظاهر و تزویر و مکر و فریب و ترفند می تواند حاکی از حاکمیت زور باشد و نه نتیجه بیماری کبد و بیمار قلب و غیره.

·        اما شنیدن بقیه آیه شماره ده، یعنی طرز استدلال خدا و یا  رسول خدا جالب تر است:

6
در قلوب شان مرضى است و خدا بر مرض شان افزود  

·        اگر علت مکر منافقین، بیماری قلبی است، پس برای چه خدا به تشدید بیماری قلبی آنها مبادرت ورزیده است؟

·        نتیجه تشدید بیماری قلبی منافقین فقط می تواند به تشدید مکر و فریب و ترفند آنها منجر شود.

·        هدف و آماج خدا از این کرد و کار ایراسیونالیستی چیست؟

7
 در قلوب شان مرضى است و خدا بر مرض شان افزود  

·        فرض کنیم کسی ـ بسان باراباس معروف ـ شهری را به آتش می کشد.
·        «علمای» جامع الشرایط فتوا می دهند که دلیل این کرد و کار او، سر درد او ست.
·        هر آدم عاقلی، این فرد را به مطب دکتر و یا به داروخانه سر کوچه می برد تا قرص سر دردی به خوردش دهد و شهر را از شر او نجات دهد.

·        حالا در این میان، کسی می آید و دیوانه را مورد ضرب و شتم قرار می دهد تا سر دردش تشدید شود.
·        همه حتما به او خواهند گفت که این کار کونترا پرودوکتیو است.
·        نقض غرض است.
·        بدین طریق، شهر بیشتر در خطر خاکستر گشتن قرار می گیرد.

8
در قلوب شان مرضى است و خدا بر مرض شان افزود  

·        کرد و کار خدا به کرد و کار همین مرد مجهز به مشت و لگد شباهت دارد.
·        یعنی کرد و کاری ایراسیونالیستی (خردستیز) است.

·        حالا باید دید که چرا راه حل بهتری به ذهن خدا و یا رسول خدا نمی رسد؟

9
و به (سزاى) آنچه به دروغ مى‏ گفتند، عذابى دردناك (در پيش) خواهند داشت.

·        عجب «منطق» تق و لقی خود خدا و یا رسول خدا دارد!
·        خدا کسانی را که دچار بیماری قلبی اند و به همین دلیل متظاهر و مکار و حیله گر گشته اند و مردم را فریب می دهند، به عوض معالجه و شفا، بیمارتر می سازد و بعد وعده می دهد که آنها را به عذاب عظیمی گرفتار خواهد ساخت.

·        در این طرز تفکر و رفتار ذره ای راسیونالیسم (خردگرائی) به چشم نمی خورد.

·        بدین طریق، تضادهای اجتماعی تشدید می شوند و نه تعدیل و یا خدا نکرده، حل.

10
·        اجامر جمهوری اسلامی و دار و دسته های مذهبی مختلف هم همین طرز تفکر و عمل را پیشه کرده اند که کار بدین جا کشیده و رسیده است:
·        نتیجه عنگلاب اسلامی، تبدیل جامعه به جنگل شده است.
·        دیگر کسی توان حل ساده ترین مسئله فردی و اجتماعی را ندارد.
·        ترور و تخریب و اعدام و جنگ و قتل های علنی و مخفی نتیجه همین طرز تفکر هم بوده اند.
·        امحای فیزیکی بی چون و چرای هر دگر اندیش به عنوان تنها راه حل.

·        پیامد این طرز تفکر و طرز رفتار از بین بردن و در بدر کردن میلیون ها نفر اندیشنده و تحصیلکرده است که نیروهای مولده زنده چه بسا تعیین کننده جامعه عقب مانده بوده اند.

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. واضح هست منظور از مرض قلب بیماری فیزیولوزیکی نیست. و یه اصطلاحه.

    تحلیل مغرضانه و تق و لق.

    پاسخحذف
  2. منظوراز مفهوم مرض قلبی اگر مرض قلبی نیست، چیست؟
    چگونه به این نتیجه رسیدی که تحلیل نه عینی بلکه ذهنی (مغرضانه) است.
    بردار خودت بهتر تحلیل کن ببینیم چه دسته گلی به خرج می دهی.

    پاسخحذف