۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

خیر و خوبی (نیکی) (4)


پروفسور ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین


·        این وظیفه اصلی اخلاق مارکسیستی است که نظریات مربوط به خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی ئی را که طبقه کارگر و جامعه سوسیالیستی به همراه آورده اند، در معنی و اهمیت تاریخی شان، بمثابه اهرم ایده ئولوژیکی مبارزه بخاطر سوسیالیسم و اتحاد توده های مردم زیر درفش طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن، بطور تئوریک اثبات کند و طرق پیشبرد آماجگرایانه آنها را بطور تئوریک نشان دهد.

1
·        مسئله مربوط به ماهیت، محتوا، نقش و منشاء خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی یکی از مسائل تعیین کننده اتیک است و محرک آن در کل تاریخ اتیک بوده است.

·        مراجعه کنید به اتیک (اخلاق) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        این مسئله متنوع ترین تعاریف و راه حل ها را به خود دیده است.
·        راه حل های عرضه شده برای این مسئله که در خارج از فلسفه مارکسیستی و قبل از پیدایش فلسفه مارکسیستی عرضه شده اند (و همچنان و هنوز عرضه می شوند)، برشالوده عام ایدئالیسم صورت گرفته اند و صورت می گیرند:

الف

·        برخی از این راه حل ها بر طرح های ایدئالیستی ـ عینی و برخی بر طرح های ایدئالیستی ـ ذهنی مبتنی بوده اند.

ب
·        برخی دیگر از این راه حل ها بر نظریات ناتورالیستی مبتنی بوده اند که آنها نیز به ایدئالیسم منتهی می شوند.

3
·        یکی از مهمترین نظریات ایدئالیستی عبارت است از تفسیر خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی، بمثابه ماهیتی مستقل، ایده ای و مستقل از (بی وابسته به)  انسان.  
·        بنا بر این نظریه، گویا منبع خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی در تفکر، عواطف و یا تمایلات انسانی است.
·        این تفسیر از خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی را می توان در افراد و یا جریانات فکری زیر یافت:

الف
 افلاطون (447 ـ 347 ق. م.)
فیلسوف یونان باستان و از شاگردان سقراط

·        افلاطون
ب

·        نئوافلاطونیسم

·        (نئوافلاطونیسم به جریان فلسفی ـ مذهبی ـ عرفانی و شدیدا گمانورز در آنتیک واپسین (قرن 3 تا 6 میلادی) اطلاق می شود که با رجعت به افلاطون تدوین شده است. مترجم)

·        مراجعه کنید به نئوافلاطونیسم

ت
 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274) 
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        توماس فون اکوین و بطورکلی در ایده قرون وسطائی از خدا، بمثابه مظهر خیر، خوبی و یا نیکی متعالی

پ
 ماکس شلر (1874 ـ 1928)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس شلر سیراب گشته اند و او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن، اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال 1954 کارول وژتیلا و بعدها پاپ ژان پل دوم، تز دکترای او را توسعه عنوان «ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه سیستم ماکس شلر» مورد مدافعه قرار دادند.

·        درعصر جدید در فلسفه شلر، هارتمن و در اتیک تئولوژیکی.

ث
·        این نظریه ایدئالیستی در سرتاسر تاریخ، صرفنظر از اینکه توسط کدامیک از افراد و یا جریانات فکری فوق الذکر مطرح شده باشد، همیشه بمثابه تئوری کنسرواتیو (مبتنی بر محافظه کاری) و ارتجاعی عرضه شده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر