خردستیزی
اثری از پابلو پیکاسو
فصل
پنجم
ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو
برگردان
شین میم شین
بخش
سوم
تاریخ
پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی
قسمت دهم
تلخیص راسیونالیته (اختصار تعقل)
جان استوارت میل
ادامه
35
·
به نظر جان استوارت میل، «در چالش
فکری جاری در حال حاضر بر سر این مسئله و موضوع، بطور کلی باید گفت که بنا بر
طبیعت چیزها، نه ماده قادر به اثبات چند و چون آن چیزها ست، نه روح، نه زمان و نه
مکان.
·
اگر احیانا شناختی راجع به چیزها
در بین باشد، باید بواسطه الهام بی واسطه کسب شده باشد.»
·
(جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و
استقرائی»، جلد 1، ص 7)
36
·
جان استوارت میل با توجه به تعالیم
هامیلتون تأکید بر آن دارد که «ما بر طبق بهترین سیستم نظری موجود، راجع به طبیعت
ـ چه جسم و چه روح ـ چیزی جز احساس های خود نمی دانیم.
·
احساس هائی که از اجسام نشئت می
گیرند و بواسطه روح ادراک می شوند.
·
اگر احیانا چیزی یافت شود که به
شناخت و یا به نحوه و نوع شناخت ربطی نداشته باشد، منطق است.»
·
(همانجا، ص 69)
37
·
امپیریسم پوزیتیویستی جان استوارت
میل، بدین طریق بنا بر نظرات فلسفی خود فقط برای «الهام بی واسطه» اعتبار قائل می
شود و علیرغم میل خود، فلسفه الهام را برسمیت می شناسد.
·
جان استوارت میل بنا بر منطق خود،
وجود ماده و یا روح را غیر قابل اثبات می داند.
·
او بدین طریق، امپیریسم
پوزیتیویستی را بنیان و اساس منطق فلسفی خود، استنباط هر چیز منطقی، پیوندهای
مضامین، فرم ها و روندهای فکری، خصلت و گزینش مسئله گذاری ها به مثابه «وصف فنی روش های فکری» می داند.
·
جان استوارت میل بعدها در نقد از
فلسفه هامیلتون، مفهوم سوبژکتیویستی احساس را که مقوله اصلی فلسفه او ست، با وضوح
بیشتری مطرح می سازد.
· (جان استوارت میل، «سیری در فلسفه ویلیام
هامیلتون و بحث راجع به مسئله اساسی فلسفه در آثار او»، ص 255، 393)
38
·
جان استورات میل در اینجا آشکارا
به انکار مفاهیم عام می پردازد.
·
(همانجا، ص 393)
39
·
امپیریسم پوزیتیویستی نه فقط پایه
و اساس سیستم منطق را، یعنی آموزش استقراء را برجسته می کند، بلکه علاوه بر آن،
نظرش را راجع به رابطه «چیزها» و «نام ها» تعیین می کند و طرح استنتاج (نتیجه
گیری) نهائی را بر گذار از «جزئی به جزئی دیگر» محدود می سازد.
·
(جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و
استقرائی»، جلد 2، ص 142، جلد 1، ص 62، 221)
40
·
این درک جان استوارت میل از منطق
در روند پیاده کردن عملی امپیریسم پوزیتیویستی ورشکست می شود:
·
سیستم منطق جان استوارت میل قادر
به جدا کردن منطق از تئوری شناخت نمی شود.
·
تئوری شناخت او اما تلاش بر آن
دارد که فرم ها و روش های منطقی را بطور بی واسطه از دانش تجربی استخراج کند، دانش
تجربی ئی که بطور سوبژکتیف و تجربی تفسیر شده است.
·
در این واویلا اما خودویژگی چیزهای
منطقی و ضمنا طبیعت و خودویژگی دانش ریاضی بی توضیح می مانند و نتیجتا بخشی از
گنجینه منطق صوری بطور تاریخی فراهم آمده، گرد آوری شده و به میراث نهاده شده از
سیستم جان استورات میل بدر رانده می شود.
·
و این درک از منطق او در جریان کار
در زمینه سیستم منطق و باز انتشار آن به صورت سدی در راه توسعه و تکامل منطق صوری
در می آید.
41
برتراند آرتور
ویلیام راسل (۱۸۷۲ – ۱۹۷۰)
فیلسوف، منطقدان، ریاضیدان، و قرن بیستم
فعال صلح و
خلع سلاح بریتانیایی
لیبرال،
راسیونالیست، پوزیتیویست
مؤلف (در
همکاری با وایتهد) اصول ریاضیات
در زمینه
مقدمات ریاضی
یکی از
مهمترین آثار قرن بیستم
از اساتید
دانشگاه های زیر:
کامبریج،
هاروارد، پکن، مدرسه اقتصاد لندن
برنده جایزه
نوبل (1950)
·
به قول برتراند راسل، «ریاضیات در
امپیریست های بریتانیائی از قبیل جان لاک و جان استوارت میل تأثیر چندانی نداشته
است.
·
آنها چه بسا خصومت معینی نسبت به
طرز نگرشی داشته اند که ریشه در ریاضیات داشته است.»
·
(برتراند راسل، «پوزیتیویسم منطقی»، در مجله
«مروری بر فلسفه بین المللی»، شماره 11، ص 3)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر