فروغ
فرخزاد
(1313
ـ 1345)
(1934
ـ 1966)
عصیان
(۱۳۳۶)
تحلیلی از شین میم شین
ای خدا، ای خنده ی مرموز مرگ آلود
با تو بیگانه است دردا، ناله های من
من تو را کافر، تو را منکر، تو را عاصی
کوری چشم تو، این شیطان خدای من
·
معنی تحت اللفظی:
·
ای خدا، ای خنده مرموز مرگ آلود.
·
تو با ناله های من بیگانه ای.
·
من ناسپاس، منکر و عاصی تو ام و به کوری چشم تو به ابلیس
ایمان می آورم.
1
ای خدا، ای خنده ی مرموز مرگ آلود
·
از این دو بیت واپسین می توان دریافت که فروغ به نحوی از
انحاء به وجود خدا ایمان دارد.
·
یعنی بلحاظ جهان بینی (فلسفه) ایدئالیست است.
2
·
اختلاف نظر فروغ با خدا در این است که بنظر فروغ خدا
بشرستیز است و نتیجتا باید با خدای خاکی هومانیستی جایگزین شود.
·
خدای خاکی ئی که از سر تا پا ضد خدای آسمانی باشد.
3
ای خدا، ای
خنده ی مرموز مرگ آلود
·
خدای آسمانی در این مصراع شعر به مثابه موجود قسی القلبی
تصور و تصویر می شود که مظهر سادیسم و انسان ستیزی است، خنده مرموز مرگ آلودی است.
4
با تو بیگانه است دردا، ناله های من
·
فروغ در این مصراع برای اثبات صحت ادعای خود، به ارائه
دلیل می پردازد:
·
دلیل فروغ این است که خدا اعتنائی به ناله های دختر عاصی
خود نمی کند.
·
بار دیگر ضحاک وارگی خدا از دید فروغ مورد تأکید قرار می
گیرد.
·
اکنون این سؤال پیش می آید که با چنین خدای ضحاک واره ای
چه باید کرد؟
5
من تو را کافر، تو را منکر، تو را عاصی
کوری چشم تو، این شیطان خدای من
·
فروغ پاسخ به این پرسش را بلافاصله می دهد:
·
حالا که امکان جایگزینی خدای آسمانی با خدای خاکی،
سادیسم با هومانیسم، بیداد با داد از بین رفته، پس باید دست به عصیان زد.
·
فروغ هم همین کار را می کند:
·
دست به کفرگوئی، ناسپاسی، انکار علنی وجود خدا می زند.
·
بسان عاصی خشمگینی لب به پرخاش می گشاید تا لج خدا را در
آورد.
·
و علنا اعلام می دارد که به جای او، ضد دوئالیستی اش را،
یعنی شخص شخیص ابلیس را می پرستد.
·
این اما به چه معنی است؟
6
·
این بدان معنی است که اگر جایگزینی خدای آسمانی با خدای
خاکی امکان پذیر نیست، آلترناتیو و بدیلی دیگر هست و آن جایگزینی خدای آسمانی با
ابلیس کذائی است.
·
ما فکر می کنیم که فروغ جوان برای در آوردن لج خدای
کذائی چنین می گوید.
·
ولی باید در روند تحلیل دیگر اشعار ایشان به چند و چون
محتوای این بیت آخر پی ببریم.
7
کوری چشم تو، این شیطان خدای من
·
اما ابلیس کیست و چرا خدا باید با ابلیس جایگزین شود؟
·
ویژگی اصلی ابلیس به روایت قرآن، نافرمانی او از فرمان
الهی است.
·
ابلیس به فرمان خدا در رابطه با سجده در برابر حوا و آدم
تن در نمی دهد.
·
ابلیس اما از ملائکه مقرب و نورچشمی خدا بوده است.
·
یعنی با سجده مدام در برابر خود خدا مشکلی نداشته است.
·
ابلیس هرگز مظهر آزادی خواهی نبوده است.
·
ابلیس هرگز مخالف نظام مبتنی بر بندگی نبوده است.
8
کوری چشم تو، این شیطان خدای من
·
ابلیس حاضر به سجود در برابر حوا و آدم نمی شود، برای
اینکه حوا و آدم منشاء خاکی دارند، ولی خود او بسان اجنه و ملائکه منشاء آتشین
دارد.
·
بنظر ابلیس آتش عالی تر از خاک است.
·
به زبان امروزی می توان گفت که ابلیس نژاد پرست بوده
است.
·
راسیست و آنتی هومانیست و فاشیست بوده است.
·
چیزی از جنس شوپنهاور، نیچه، هایدگر و اراذل و اوباش
وطنی و بین المللی دیگر بوده است.
9
کوری چشم تو، این شیطان خدای من
·
شاید تصور فروغ از ابلیس ناقص و نارسا و معیوب و مخدوش
بوده است.
·
شاید فروغ نافرمانی ابلیس را به معنی عصیان تفسیر کرده
است.
·
ولی بر خلاف پندار فروغ (اگر واقعا این تصور را داشته
باشد)، ابلس نه مظهر عصیان، بلکه مظهر راسیسم (نژاد پرستی) بوده است.
·
ابلیس راسیست تمامعیار بوده است.
·
توضیح این مسئله در هر صورت باید در روند تحلیل دیگر
اشعار فروغ، تعمیق شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر