عیسی صفا
جبهه واحد ضد دیکتاتوری، سوسیالیسم و
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
1
میم
تحلیل واره ای بر نظرات آقای عیسی صفا
جبهه واحد ضد دیکتاتوری، سوسیالیسم و
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
1
میم
تحلیل واره ای بر نظرات آقای عیسی صفا
• مقاله پربار بلندی از آقای عیسی صفا تحت عنوان
کدام چپ؟
کمونیسم یا سوسیال دمکراسی؟
پاسخ مثبت به دعوت رفیق احمد فرهادی
برای بحث در باره دشواری های بر آمد چپ ایران
در رابطه با مقاله ایشان تحت عنون
«راهها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ»
کمونیسم یا سوسیال دمکراسی؟
پاسخ مثبت به دعوت رفیق احمد فرهادی
برای بحث در باره دشواری های بر آمد چپ ایران
در رابطه با مقاله ایشان تحت عنون
«راهها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ»
• در تارنمای دایرة المعارف روشنگری تحت عنوان «پای منبر بزرگان» (30 ـ 37) مورد تأمل قرار گرفته است:
لینک:
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/30.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/31.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/32_7691.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/33_13.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/34_17.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/35_19.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/36_22.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/07/37.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/30.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/31.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/32_7691.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/33_13.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/34_17.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/35_19.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/06/36_22.html
http://hadgarie.blogspot.de/2012/07/37.html
2
الف گلستانی
مقاله ای بسیار ارزشمند
الف گلستانی
مقاله ای بسیار ارزشمند
• درود بر نویسنده ی این مقاله، عیسی صفا.
• امیدوارم که "گفتگو" های ابتکاری آقای بهروز خلیق همچان ادامه یابد تا دوستان فرزانه ای در این حد بتوانند با طرح پرسش ها و ارائه ی پاسخ های خردمندانه راه های نزدیک شدن اپوزیسیون چپ ایرانی از یک طرف و همه ی نیروهای ملی و دموکراتیک جای گیرنده در جبهه واحد ضد دیکتاتوری از طرف دیگر هموار شود.
• رفیق گرامی صفا نه تنها نقد جامع و مستدلی به دیدگاه های آقای خلیق ارائه داده، بل که پرسش های مهم تازه ای از ایشان انجام داد است.
• بی تردید واکنش بعدی آقای خلیق شنیدنی است که امیدواریم اقناع کننده هم باشد.
• به نظرم آخرین پاراگراف مقاله، که در خصوص جایگیری سلطنت طلبان و مشروطه خواهان در جبهه سوال می کند، کمی ابهام آمیز است.
• سپاسگزار می شوم اگر رفیق گرامی صفا آن را کمی بشکافد.
3
عیسی صفا
عیسی صفا
الف
• آقای گلستانی منظور این است که هر کسی که یک شماره نامه مردم را خوانده باشد می تواند درک کند که حزب توده ایران با طرفداران سلطنت جبهه ضد دیکتاتوری تشکیل نخواهد داد.
• در واقع معیار جبهه برای همکاری از طرف حزب توده ایران مواردی است که در طرح برنامه حزب آمده است.
• برنامه جبهه حزب واقعا سرچشمه گرفته از یک دموکراتیسم پی گیر است.
• در ضمن آقای گلستانی
• رفیق خاوری هم در مصاحبه با اشپیگل در مورد جبهه شرکت سلطنت طلب ها را روشن و صریح رد کرده بود.
ب
• میم، من بطور اتفاقی سایت مورد نظر شما و نقد مقاله های خودم را در آن دیدم.
• از زحمات شما تشکر می کنم .
• نقدهای سنگینی بود.
4
آشنا
خانه از پای بست ویران است
آشنا
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است
• «در جنبش کمونیستی جھانی و در تمام احزاب کمونیستی، یک مبارزه عظیم ایدئولوژیک کمونیستی، در گرفت.
• در حزب توده ایران نیز انشعابی رخ داد که گروهی به سنت انقلابی حزب توده ایران و به مارکسیسم لنینیسم وفادار مانده و بر ضد تئوری ھای ارتجاعی خروشچف مبنی بر "حزب تمام خلق"، "دولت تمام خلق" و نظریه ھای سازش طبقاتی مبتنی بر پذیرش "ھمزیستی مسالمت آمیز"، " گذار مسالمت آمیز" و "مسابقه مسالمت آمیز" بپا خاسته و برآنھا جسورانه و با احساس مسئولیت انقلابی و کمونیستی خط بطلان کشیدند.
• ....
• آغاز رویزیونیسم از اقتصاد شروع نمی شود، از سیاست شروع می شود.
• ھمان گونه که ھدف کمونیست ھا برای استقرار جامعه سوسیالیستی کسب قدرت سیاسی و استقرار دولت پرولتری و دیکتاتوری پرولتاریا ست، ھدف رویزیونیست ھا و ضد انقلاب نیز ھمیشه کسب قدرت سیاسی و سرنگونی دیکتاتوری پرولتاریا بوده است.
• انقلاب با کسب قدرت سیاسی آغاز می شود و ماھیت آن نیز به قدرت سیاسی مربوط می شود.
• تحولات اقتصادی ھمیشه بصورت بطئی بعد از کسب قدرت سیاسی و با برنامه ریزی طولانی صورت می گیرد.
• ماھیت دولتھا را ماھیت قدرت سیاسی تعیین می کند.
• این است که برای شناخت رویزیونیسم باید ماھیت قدرت سیاسی را مورد بررسی قرار داد و نه اینکه چه موقع آخرین کارخانه دولتی (کدام دولت؟ پرولتری و
یا بورژوائی) به مالکیت خصوصی بدل می شود.
• تصور بکنید که بر کشوری یلتسین ھا، پوتین ھا، گورباچف ھا، علیوف ھا، شوادنادژه ھا و... در رأس قدرت سیاسی باشند و کشور را اداره کنند، ولی مدعی شد که این کشور ھنوز ماھیتش به علت مالکیت دولتی اقتصاد، سوسیالیستی است......
5
مسعود
مسعود
آشنا
در جنبش کمونیستی جھانی و در تمام احزاب کمونیستی ، یک مبارزه عظیم ایدئولوژیک کمونیستی، در گرفت.
در جنبش کمونیستی جھانی و در تمام احزاب کمونیستی ، یک مبارزه عظیم ایدئولوژیک کمونیستی، در گرفت.
• کی این واقعه رخ داده و بوسیله کی؟
آشنا
در حزب توده ایران نیز انشعابی رخ داد.
در حزب توده ایران نیز انشعابی رخ داد.
• کی در حزب توده انشعابی رخ داده است؟
• تحت پرچم کدام جهان بینی و کدام گرایش؟
آشنا
گروهی به سنت انقلابی حزب توده ایران و به مارکسیسم لنینیسم وفادار مانده و بر ضد تئوری ھای ارتجاعی ....
گروهی به سنت انقلابی حزب توده ایران و به مارکسیسم لنینیسم وفادار مانده و بر ضد تئوری ھای ارتجاعی ....
• حضرت آشنا آرزوها و رؤیا ها را به عنوان واقعیات به خورد خلایق می دهند و یا شوخی می کنند؟
• نکند منظور حضرت آشنا، دار و دسته حزب به اصطلاح کار باشد که در کله به جای مغز اندیشنده، طوفان خروشنده دارد؟
• طوفان که هزار سال پیش منشعب شده و هشتش همیشه خدا گرو نهش بوده و کماکان نیز چنان است.
آشنا
آغاز رویزیونیسم از اقتصاد شروع نمی شود، از سیاست شروع می شود.
آغاز رویزیونیسم از اقتصاد شروع نمی شود، از سیاست شروع می شود.
• حضرت آشنا ظاهرا از جهان بینی طبقه کارگر بمراتب کمتر از بیسوادترین کارگران و دهقانان توده ای اطلاع دارند.
• حتی عقب مانده تر از نظریه پردازان بورژوائی «می اندیشند»:
• ایشان در این ادعای شان دیالک تیک اقتصاد و سیاست را علنا و بی مهابا وارونه می کنند و نقش تعیین کننده را از آن سیاست جا می زنند.
• این یعنی انکار منشاء طبقاتی رویزیونیسم!
• این یعنی درک ایدئالیستی تاریخ!
• این یعنی فاتحه ای بلند بر بزرگترین کشف مارکس که همتراز با کشف آتش بوده و به تز «درک ماتریالیستی تاریخ» معروف شده، تزی که صرفنظرناپذیر، غول آسا و بی جانشین است.
• حضرت آشنا با این وارونه سازی دیالک تیک سیاست و اقتصاد بدتر از هر رویزونیستی «می اندیشند.»
• اتفاقا در این مقاله که از جائی کپی کرده و اینجا نصب کرده اند، از سوئی نظرات همان استالینیست های شسته ـ روفته را به حزب توده نسبت می دهند و از سوی دیگر همان نظرات آنها را با هارت و پورت تمام «اثبات» می کنند.
یعنی ایده واحدی را در آن واحد هم رد می کنند و هم اثبات
و نتیجتا بنی بشر را از خنده روده بر می کنند.
و نتیجتا بنی بشر را از خنده روده بر می کنند.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر