۱۳۹۰ مرداد ۲۰, پنجشنبه

ایام بربریت

هیزمشکن
اثری
کنستروکتیویستی از مالییویچ کازیمیر

کنستروکتیویسم
مکتب خاصی در نقاشی مدرن در نیمه اول قرن بیستم که بر سوپرماتیسم و آثار نقاش اوکرائینی به نام مالییویچ کازیمیر مبتنی بوده است.

قصه های آقای کوینر
برتولت برشت
برگردان میم حجری

• نقاش کنستروکتیویستی
به نام لوندشتروم، نقاشی ئی از کوزه های آب کشیده بود.


• آقای کاف با دیدن نقاشی او گفت:

• «نقاشی ئی از جهان باستان، از ایام بربریت!

• در ایام بربریت، انسان ها قادر به تمیز چیزها از یکدیگر نبودند:

• گرد در آن زمان گرد نبود، تیز نیز تیز نبود!

• نقاش ها می بایستی چیزها را برای مشتری ها نظم و نظام دهند، تا آنها بتوانند چیز معینی را، چیز واضح و روشنی را، چیز فرم ثابت یافته ای را ببینند.

• برای آنها همه چیزها مبهم و ناروشن بودند، سیال بودند، تردیدانگیز بودند.


• آنها چندان گرسنه رشوه ستیزی بودند که تنها برای کسی هورا می کشیدند که خریتش را نشان کسی نداده باشد.


• کار میان خیلی ها تقسیم شده بود.

• از همین نقاشی می توان به
این حقیقت امر به آسانی پی برد.

• کسانی که مسئول تعیین فرم چیزها بودند، به مقصود از چیزها اهمیت نمی دادند.


• نگاه کنید این کوزه را.

• در چنین کوزه ای اصلا نمی توان آب پر کرد.

• در بربریت خیلی از آدم ها تنها و تنها به مثابه چیزها تلقی می شدند.

• هنرمندها می بایستی بر ضد آن هم به مقاومت برخیزند.
• در جهان باستان!
• در ایام بربریت!»

• وقتی به آقای کاف، توضیح دادند که نقاشی نه از جهان باستان، بل از جهان معاصر است، با آه و افسوس زیر لب گفت:
• «آره!
• جهان باستان!
• ایام بربریت!»

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر