۱۳۹۹ مرداد ۳۰, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۸۳)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 فصل هشتم 

بخش دوم


یوهان گوتلیب فیشته 
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی 

 

۳۲

·     برای اینکه تلاش های پی در پی فیشته در جهت توسعه بهتر آموزه علم، چیزی جز تلاش مجدد مستمر او در جهت پربارسازی تفکر خویش در پراتیک جامعتی نبوده است.

 

۳۳

·     دانش تجربی ئی که فیشته به عنوان استاد دانشگاه، نویسنده و سخنران آزاد و در پیاده کردن اصول آموزه علم خود در عرصه های پراتیکی (عملی) فلسفه (حقوق، اخلاق، مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی) کسب می کند،  توسط او با توجه بدان در نظر گرفته می شوند که برای تحقق موفقیت آمیز فلسفه خود به خدمت گرفته شوند.

 

۳۴

·     عمل برای فیشته، پیش شرط اساسی هر اشتغال فلسفی (فلسفیدن) صادقانه بوده است.

 

۳۵

·     ضمنا برای فیشته، عمل مقدم بر اشتغال گمان ورزانه (اسپه کولاتیو) بوده است و اشتغال اسپه کولاتیو تابع و خادم عمل و متمایل بدان بوده است و  مانده است.

 

۳۶

·     به همین دلیل فیشته درس هایش راجع به تعیین اساتید را در دانشگاه هایی تدریس کرده است که در آنها فعال و مؤثر بوده است.

·     مثلا در ینا، ارلانگن و برلین.

 

۳۷

·     ضمنا فیشته به همین دلیل، فلسفه اش را نه فقط در البسه ای انتزاعی، بلکه ضمنا در نوشتجات همه فهم و سهل الفهم، مثلا در «سرنوشت انسان ها» عرضه کرده است تا دایره حتی الامکان وسیعی از مردم را تحت تأثیر قرار دهد و جلب کند:

 

الف

·     مثلا عنوان گزارش چاپ شده از فیشته در سال ۱۸۰۱ راجع به «آموزه علم.»

 

ب

·     گزارش بسیار ساده و روشن فیشته به جمعیتی عظیم راجع به ماهیت واقعی جدیدترین فلسفه.

 

۳۸

·     این ها همه تلاشی برای مجبورسازی خواننده به فهم مسائل بوده اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر