۱۳۹۹ شهریور ۴, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۲۹۵)

 


شین میم شین

نه 
اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه
اندیشیدن مادر زادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۳۲)
 
حکایت دهم

مشخصات اصلی پادشاه دادپیشه

۲

همراهی و حمایت از خاص و عام

 

ملازم به دلداری خاص و عام

ثنا گوی حق بامدادان و شام

 

معنی تحت اللفظی:

شاه عادل نام نیکوجو

هم غمخوار اقلیت ممتاز بود و هم غمخوار اکثریت بی همه چیز

ضمنا

شب و روز شکر خدا را به جای می آورد.

یعنی

متدین و پارسا بود.

 

دیالک خاص و عام

در

آثار و اشعار سعدی

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک طبقه حاکمه و توده است.

 

شاه پسندیده بنیاد

در

آن واحد

هم

طرفدار توده بود و هم طرفدار طبقه حاکمه.

 

جامعه ـ تئوری سعدی

به

عوامفریبی ظریفی

سرشته است

که

بورژوازی امپریالیستی

آن را تهذیب و تکمیل تام و تمام کرده و به خدمت گرفته است:

 

دربار

در

فرماسیون های برده داری و فئودالی

مظهر دولت طبقات اجتماعی برده دارو فئودال بوده است.

 

طرفدار همزمان خاص و عام (طبقهات حاکمه و توده) جا زدن خوانین و سلاطین

عملا و عینا

به

معنی ماورای طبقاتی جا زدن دولت است.

 

همین ترفند

را

دیری است که ایده ئولوژی طبقه حاکمه امپریایلستی هم به خدمت گرفته است.

 

تمامی تلاش ها و تشبثات لحظه به لحظه رسانه های همگانی

خادم خلق جا زدن دولت طبقه حاکمه است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر