۱۳۹۹ شهریور ۱, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۱۲)

 Sozialpsychologie-Konzept als eine Gruppe von verbundenen Netzwerk ...

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

 روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی

(سوسیال ـ پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی)

ادامه

 

۲۸

·    میزان تغییر موضعگیری ها که به برکت اقدامات برونی آماجگرا، باید بدان نایل آمد، علاوه بر کیفیت این اقدامات، (مثلا فرم زبانی یک شخصیت و یا فرم تکلم و تبیین آن)، وابسته بدان نیز است که که فرد مورد نظر با چه اشخاصی در مبادله فکری و هماندیشی (کومونیکاسیون) است و قاعدتا منسوب به کدام  گروه اجتماعی است.

 

۲۹

·    بدین طریق به عنوان مثال، می توان اطلاعات معینی از جانب فردی را نه فقط بر پایه نگرش فردی خود او، بلکه ضمنا بر پیاه نگرش اوتوریته ارجمند او نیز دانست.

 

۳۰

·    و یا وقتی بر آن باشیم که در گروهی که فرد مورد نظر منسوب بدان است (مثلا در خانواده) چنین نگرش و کنشی رواج دارد.

 

۳۱

·    و حتی اگر معارف تضمین شده به واسطه آزمایشات متنوع از اعتبار عام کامل برخوردار نباشند، باز هم  شکی نیست که موضعگیری و تغییر موضعگیری های اجتماعی، به طور بی چون و چرا مبتنی بر منسوبیت انسان ها به هماندیشی (مبادله فکری، کومونیکاسیون) اجتماعی در گروه ها و کلکتیوها ست. 

 

۳۲

·    دومین و مهم ترین فاکتور برای تشکیل «ظرفیت قوتی کلکتیو» (مارکس) عبارت است از هماهنگی  (کوئوردیناسیون) قوا و اطلاعات فردی در مکان و زمان.

 

۳۳

·    یکی از موضوعات مهم  روان شناسی اجتماعی عبارت است از پژوهش قوانین این هماهنگی برای مطلوب سازی (اوپتیمال سازی) روندهای تأثیر متقابل اجتماعی نسبت به راندمان  (کارآیی) و تغییر فکری (شعورین)  

 

۳۴

·    همه این روندها در گروه ها و یا کلکتیوهای مشخص جریان می یابند.

 

۳۵

·    هر گروه اجتماعی نیز به این معنی موضوع نسبتا مستقل  روان شناسی اجتماعی است.

 

۳۶

·    به نیت هدفگرایی، «روندهای تأثیر متقابل در گروه ها و یا جریانات هماهنگ سازی در گروه ها»  به مثابه «رفتار» سیستم های فوق العاده بغرنج، پویا (دینامیکی) و خودتنظیمگر (به معنی سیبرنتیکی اش) در نظر گرفته می شوند.

 

ادامه دارد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر