۱۳۹۹ شهریور ۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ابزارهای تولید

 Forschung für Produktion - BMBF Produktion Dienstleistung Arbeit

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

 شین میم شین

 

۱

·      ابزارهای تولید به بخشی از وسایل کار (ماشین ها، مکانیسم ها، آلات، ابزارها) اطلاق می شود که انسان همراه با وسایل کار دیگر (محل کار، مجاری آب، جاده ها، زمین، حیوانات اهلی و تربیت شده، لوله ها، بشکه ها، انواع مختلف مخاذن، وسایل حمل و نقل، وسایل مخابرات و غیره) در روند تولید مادی برای تغییر هدفمندانه موضوع کار مورد استفاده قرار می دهد.

 

۲

·      برای تجزیه و تحلیل فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی، وسایل کار ـ بالاعم ـ و ابزارهای تولید ـ بالاخص ـ اهمیت تعیین کننده دارند.

 

۳

·      «نه آنچه که تولید می شود، بلکه اینکه چگونه تولید می شود و با کدامین وسایل کار تولید می شود، دوران های اقتصادی را از یکدیگر متمایز می سازد.

 

۴

·      وسایل کار نه فقط معیار تعیین سطح توسعه نیروی کار انسانی اند، بلکه علاوه بر آن، نشاندهنده مناسبات اجتماعی (که در چارچوب آن کار انجام می یابد) نیز هستند.

 

۵

·      وسایل مکانیکی کار (که مجموعه آنها را می توان سیستم استخوان بندی و عضلانی تولید نامید) در مقایسه با بقیه وسایل کار، معیارهای به مراتب تعیین کننده تری برای تعیین خصلت دوران های تولید اجتماعی محسوب می شوند.

 

۶

·      مجموعه بقیه وسایل کار را که به مثابه مخاذن مواد کار مورد استفاده قرار می گیرند، می توان سیستم مخزنی تولید نام داد...»

·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۱۹۴)

 

۷

·      توسعه ابزارهای تولید، روند بالنده قانونمندی است که به برکت تجارب تولیدی، تدابیر عملی و معارف ذخیره شده مولدین، انتقال این تجارب از نسلی به نسلی دیگر و در تولید مدرن به برکت استفاده سیستماتیک از معارف علمی تحقق می یابد.

 

۸

·      در تولید بزرگ مدرن، به ویژه تحت شرایط انقلاب علمی و فنی، استفاده سیستماتیک از علوم، برای توسعه ابزارهای تولید و در نتیجه برای پیشرفت فنی و اجتماعی اهمیت تعیین کننده ای کسب می کند.

 

·      مراجعه کنید به  کار، تولید، نیروهای مولده، وسایل تولید و شیوه تولید

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر